اشتباهات متداول در نگهداری از خودرو

برای اینکه بتوانیم مدت زمان طولانی تری از خودرویمان استفاده کنیم و نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نداشته باشیم، باید از اشتباهات متداول که در نگهداری از خودرو انجام می دهیم بپرهیزیم و با رعایت نکات و اصول لازم طول عمر اتومبیل خودرویمان را افزایش دهیم.
بسیاری از مالکان بر این تصور هستند که تنها تمیز کردن خودرو و سرویس سالانه آن کافیست و نیاز به اقدامات دیگری نخواهند داشت. در ادامه این مقاله به مواردی اشاره می کنیم که رعایت آنها برای همه مالکان ضروری است و می توان با جلوگیری از چنین معضلاتی کیفیت عملکرد خودرو را افزایش دهیم.

عدم تعویض و تنظیم نبودن لاستیک های خودرو

هماهنگی لاستیک های خودرو و میزان باد آنها باعث عملکرد مثبت خودرو خواهد بود و جزو اولین اقدامات نگهداری از اتومبیل است. بسیاری از مالکان بر این تصور هستند تا لاستیک ها پنچر نشوند، نیازی به تعویض ندارند و اقدامی به تهیه لاستیک جدید نمی کنند.
اما این تصور اشتباه است و می بایست دقت کنید، عمر مفید لاستیک‌ هایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید، چقدر است و قبل از اینکه سطح آن صاف و لغزنده شود، لاستیک جدید تهیه نمایید. اگر هم خودروی دست دوم استفاده می کنید و نمی دانید، لاستیک ها به چه میزانی استفاده شده اند توصیه می‌ شود که چهار لاستیک نو خریداری کنید.

blank

رانندگی با چراغ های نیم سوز یا سوخته

همانطور که می دانید، نور خودرو یکی از مهم ترین عوامل در حین رانندگی است که باعث می شود به رانندگان دیگر و عابران پیاده از وجود خودرویمان اطلاع دهیم و تسلط کامل تری روی مسیر روبه رویی داشته باشیم.
رانندگی و استفاده از خودرو هنگام نیم سوز بودن چراغ ها یا سوختگی کامل آنها اشتباهی خطرناک و جبران ناپذر است. در صورت سوختن هر کدام یک از چراغ‌ های خودرو فقط کافیست با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو نسبت به تعویض آن اقدام کنید و از خطرات ناشی از رانندگی با چراغ سوخته در امان بمانید. توجه داشته باشید، برای افزایش طول عمر چراغ های خودرویتان استفاده از چسب آکواریومی روشی مطمئن و تاثیر گذار است.

blank

ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و منبع شیشه شور

یکی از اشتباهات متداول در نگهداری از خودرو ریختن آب لوله کشی در داخل رادیاتور است که باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور می شود و گاهی اوقات نیز موجب سوختن واشر سر سیلندر نیز شده است. راه حل جایگزین برای این عمل استفاده از آب جوشانده شده و سرد شده است و حتما توجه داشته باشید از ریختن رسوبات ته نشین شده خودداری نمایید.
استفاده از آب لوله کشی شده برای منبع شیشه شور خودرو نیز اقدامی اشتباه است، چراکه موجب تجمع رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن می شود و در عملکرد شیشه پاک کن معضل ایجاد می نماید. می توانید برای منبع شیشه شور خودرویتان از روش بالا و همچنین مایع های آماده هم در بازار استفاده کنید.

blank

عدم تعویض به موقع مایعات درنگهداری از خودرو

بسیاری از مالکان بر این تصور هستند که بنزین تنها مایع مورد نیاز خودروست در حالی که سایر مایعات برای خودرو نقشی مهم و حیاتی دارند. روغن موتور، روغن ترمز و مایع خنک‌ کننده ازجمله مایعات مهم و ضروری اتومبیل هستند که در صورت عدم استفاده از آنها و خشک شدن قطعات متحرک موتور به موتور خودرو آسیب جدی وارد خواهد شد.
وظیفه روغن موتور تنظیم فشار بین قطعات سیستم ترمز است و نقش مایع خنک کننده جلوگیری از داغ شدن قطعات خودروست. پس از تعویض این مایعات باید توجه داشته باشیم قبل از کاهش مجدد منبع را پر کنیم و بهتر است، برای این کار به مکانیکی مراجعه نماییم.

پایین آوردن شیشه ها به جای روشن کردن کولر

بسیاری از ما بر این باور هستیم که هنگام رانندگی در اتوبان خاموش کردن کولر و به جای آن پایین کشیدن شیشه ماشین موجب صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد. اما این تصور اشتباه است و طی تحقیقات انجام شده اگر کولر روی فن باشد 40 درصد سوخت کمتری نسبت به پایین بودن شیشه‌های خودرو مصرف می‌ نماید.

اشتباهات متداول در رانندگی

همه ما علاوه بر اشتباهات و سهل انگاری هایی متداول که در نگهداری از خودرو انجام می دهیم، ممکن است گاهی در رانندگی نیز دچار خطاهایی شویم که به سلامت اتومبیل آسیب وارد می کند. در ادامه به مواردی از این مسئله خواهیم پرداخت تا با آگاهی بیشتر دیگر دچار اینگونه اشتباهات نشویم.

  • استفاده از نور بالا در مه گرفتگی و شرایط جوی نامساعد نه تنها باعث افزایش دید شما نخواهد شد، بلکه موجب کاهش آن نیز می شود.
  • درجا گرم کردن خودرو در روزهای سرد سال باعث آسیب وارد شدن به موتور خودرو از طریق گرم شدن منبع اگزوز می شود.
  • یکی از اشتباهات متداول در رانندگی کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن است که موجب خراب شدن چرخ دنده‌ ها آن می شود.
  • حرکت کردن با سرعت پایین در خط سرعت می تواند، باعث اتفاقات مخاطره آمیز تصادف و ترافیک شود.
  • رانندگی با چراغ بنزین روشن سبب سوختن پمپ بنزین می ‌شود و رسوبات و ناخالصی‌ های بنزین بعد از ورود به مسیر سوخت در عملکرد فیلتر بنزین، انژکتور و پمپ بنزین اختلال وارد می ‌کنند.
  • گرفتن همزمان ترمز و کلاچ برای نگه داشتن خودرو یکی دیگر از اشتباهات رایج و متداول در رانندگی است که باعث درگیر شدن نیروی کلاچ و افزایش متراژ ترمز می شود.
  • بعضی از افراد به اشتباه عادت به گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن آن دارند که این موضوع می تواند در خودروهای انژکتوری تاثیری منفی داشته باشد، چراکه با گاز دادن و بستن سوئیچ مقدار زیادی بنزین نسوخته باقی می‌ماند که باعث آسیب به سوزن انژکتور و عملکرد نادرست خودرو هنگام استارت زدن می‌ شود.
  • نباید به دلیل نداشتن بنزین و خالی بودن باک خودرو خاموش شود، زیرا بعد از تمام شدن بنزین رسوبات آن وارد مسیر سوخت می ‌شود و به اتومبیل آسیب وارد می ‌کند.
  • برخی تصور می ‌کنند با جلو آوردن بیش از حد صندلی تسلط بیشتری روی رانندگی دارند، اما این باور غلط است و صندلی باید در حالت استاندارد باشد تا علاوه بر راحتی در رانندگی روی آینه ‌های خودرو نیز کنترل داشته باشید.

4 نظر

  1. لطفا این مقاله ای رو که گفتم ،منتشر کنید…
    میتونید از کتاب های آئین نامه شهری و یا سایتها کمک بگیرین من که خودم وقت گذاشتم و به طور کامل براتون نوشتم که براتون اهمیت پیدا کنه، متاسفانه هنوز هم رانندگانی پیدا میشن که اصول درست پارک در شیب رو نمیدونن و این واقعا جای تاسف داره که همین باعث گمراهی راننده های مبتدی هم میشه .
    بیزحمت مقاله تون رو کامل بنویسید ؛همونطور که در اطلاعید سایت شما از بازدید بالایی برخورداره و شما به راحتی میتونین حداقل فرهنگ پارک کردن خودرو رو اصلاح کنین و باعث جلوگیری از بروز حوادث احتمالی به دلیل عدم آگاهی از اصول پارک خودرو در سراشیبی بشین .

    واقعا ازتون متشکر میشم که زحمتش رو بکشین . درضمن بنده یکی از مشتری های پروپاقرص فروشگاهتون هم هستم و هرکسی هم قصد اسپرت و تیون رو داشته، اول مجموعه ی شما رو بهش معرفی کردم و بنا به دلایل خودم، خودم رو معرفی نمی کنم و هویتم رو مخفی نگه داشتم ? .
    پس یادتون نره که با تولید یه همچین محتوایی میشه به وضع نابسامان پارک کردن ها خاتمه داد ?
    درضمن اگه تونستین یه مقاله هم در مورد استفاده از چه سکن های خودرو بنویسید که نباید در شرایط جوی عادی و بارانی روشن بشم و فقط در شرایط جوی نامساعدتری مثل برف و مه کاربرد دارن و شما توی این قسمت میتونین مخاطب رو تشویق به تقویت نور چراغ جلوی خودرو با استفاده از لامپ های بهتر به جای استفاده از مه شکن برای هوای بارانی کنین و موجب کاهش دید سایر راننده هاست و خطر تصادف رو افزایش میده و تشویق شون کنین به استفاده از لامپهای زرد ایگل در کاسه چراغ مه شکن که سبب بهتر دیدن جاده در برف و مه گرفتگی میشه .
    یه پیشنهادی هم دارم ؛اینکه :
    لامپ های Allseason (چهار فصل) کامپانی اسرام رو به سبد محصولات تون اضافه کنین و این نوع لامپ رو به عنوان روشنایی مناسب برای همه ی شرائط جوی به فروش بذارین . البته میتونین از سری لامپ های :
    *G.E’ MEGALIGHT ULTRA
    *PHILIPS’ X-TREME VISION
    *OSRAM’ NIGHT BREAKER LASER
    هم موجود کنین یا اصلا از سری های جدیدتر این محصولات که PHILIPS RACING VISION و OSRAM NBL NEXT GEN هست برترین که متاسفانه توی بازار هم موجود نیستن!
    و یا اصلا ساده ترین راه ،موجود کردن لامپهای فابریکی کامپانی های مطرح فیلیپس و اسرام هست که پرفروشتر هستن و از کیفیت نسبتا بالایی برخوردارن .
    برای قسمت هدلایتها هم میتونین هدلایت های PHILIPS LED-HL ULTINON رو بیارین که بعد از تست و بررسی توی اینستاگرامتون میتونین فروش خوبی داشته باشین .
    لامپهای سکن تون هم تنوع بدین، لامپهای سکن هالوژن “ته شیشه ای” PHILIPS و G.E بیارین . میتونین سرچ کنین و مدلشون رو ببینین که اگه بگم طولانی میشه و لامپهای سکن LED کمپانی های EAGLEYE – PHILIPS OSRAM –
    در پایان هم باید بگم اگه متنی که نوشتم، مشکل املایی و لغوی داشت ؛ایراد از کیبورد موبایل بوده و احیانا دچار سوئ تفاهم نشین … .
    ممنون … موفق و پاینده باشید ?

    • متشکر

  2. سلام؛ باید بگم که بد نیست که سطح مطالعه تون رو ببرید بالا!
    اصلا کشیدن ترمز دستی همراه با فشردن دکمه کاملا اشتباه و غیر علمی هست و این عمل باید بدون فشردن دکمه صورت بگیره اون هم به صورت کامل و محکم ؛
    مکانیزم عملکرد ترمز دستی به صورتیه که فقط برای خلاص کردن (خواباندن) باید از دکمه استفاده بشه …
    اصلا توی این حالتی ک شما نوشتین، ترمز دستی عملکرد مناسبی نخواهد داشت!
    واقعا متاسفم که با این علم پایین تون باعث گمراهی میشین، به جای این میتونستید به مردم توصیه کنین که بعد از پارک کردن خودرو، اون رو بسته به محل پارک (جهت خودرو: “مخالف” یا “موافق” شیب) از دنده مناسب (دنده 1 و عقب) استفاده کنند .
    فقط یه خواسته ای دارم اگه ممکنه مقاله ی بعدی درمورد پارک کردن خودرو در شیب باشه، که کلا دو نوعه:
    *پارک در شیب با جدول
    *پارک در شیب بدون جدول
    که متاسفانه هنوز هم رانندگانی رو میبینیم که به جای استفاده از زاویه قرارگیری چرخ های جلو (جهت چرخ ها) از موانعی مثل سنگ و آجر استفاده میکنند!!!
    پارک در سربالایی با جدول: دنده 1 – چرخاندن چرخها به سمت خیابان و در صورت خلاص شدن هم پشت چرخی که نزدیک به جدول هست، به جدول گیر میکنه و مانع حرکت به سمت پایین میشه .
    پارک در سربالایی بدون جدول: اینجا باید دقت کرد که هیچ مانع فیزیکی برای نگه داشتن چرخ و خودرو وجود نداره؛ پس کاملا عکس حالا قبلیه، و با چرخاندن چرخها به سمت کنار جاده و یا کانال آب، در صورت خلاص شدن کمترین خسارت پیش بیاد .
    نکته ی مهم: در پارکهایی که در جهت مخالف شیب(سربالایی ها) صورت میگیرد، نزدیکتر بودن خودرو به جدول و یا کنار خیابان بسیار مهم است که این مورد هم باید با شرایط جدی در نظر گرفته شود ، به عنوان مثال به هنگام بارندگی نزدیکتر بودن چرخ ها به جدول ممکن است که باعث فرسوده شدن لاستیک در برابر رسوبات و جریان آب شود و یا در مواقعی که در خیابانی بدون جدول خودرو پارک باشد و به سبب بارندگی و سیل به کانال بیفتد؛

    پس لزوما بهتر است فاصله با توجه به عرض کوچه یا خیابان و همچنین شرایط آب و هوایی درنظرگرفته شود .
    به خصوص برای پارک در کنار خیابان های بدون جدول که خطر برخورد دیگر خودروها به ناحیه ی پهلو ی خودرو وجود دارد و این امر در اینگونه خیابانها می‌تواند باعث سقوط و یا پرت شدن خودرو به کانال و یا داخل جدول آب شود .
    پارک در سرازیری ها : پارک در کنار خیابان های دارای جدول و یا فاقد جدول به یک گونه است که باید جهت چرخ های جلوی خودرو به سمت جدول و یا کنار جاده باشد که در این مورد بهتر است که خودرو را در خیابانی که کنارش محل عبور عابر و همچنین فاقد جدول یا مانع مناسبند ،پارک نکنیم و به دنبال محلی مناسب باشیم .
    همچنین باید بعد از پارک کردن خودرو در سرازیری از دنده عقب اسفاده کنیم و برای اطمینان از قرار گرفتن گیربکس در دنده عقب میتوان قبل از قرار دادن دنده در وضعیت عقب، ابتدا از دنده دو استفاده نمود و سپس به صورت کشویی و چند مرحله ای دسته دنده را به سمت دنده عقب کشاند که در صورت قرارگیری درست در وضعیت دنده عقب صدای بسیار کمی “Gherch” به گوش میرسد و دنده لق نمیزند …

    در پارک در مسیرهای بدون شیب هم بهتر هست که چرخهای خودرو به موازات جلوی خودرو و به صورت صاف و مستقیم باشند و اگر هم در جهت موافق خیابانهای یک طرفه پارک کرده باشید، میتوانید در صورت وجود جدول کنار خیابان، چرخها را جهت ایمنی بیشتر به سمت جدول بچرخانید اما حتما باید از دنده1 استفاده کنید تا در صورت برخودرو از پشت یا جلوی خودرو، خودرو به سمت جاده منحرف نگردد . در کل چرخاندن چرخهای خودرو به هیچ سمتی در مسیرهای بدون شیب توصیه نمیشود و ممکن است باعث بروز خسارت بیشتر و انحراف خودرو به داخل سواره رو حین برخورد سایر وسایل شود .

    مطلب آخر: لزوما بعد از پارک خودرو ،استفاده از دنده ی مناسب با توجه به جهت قرارگیری خودرو در شیب ضروری است و دنده ی مناسب برای استفاده در مسیرهای بدون شیب، سنگین ترین دنده ی خودرو “دنده 1” میباشد . چراکه دارای قدرت بازدارندگی بالایی در حین برخورد سایر وسایل و حوادث طبیعی(زلزله ،سیل و …) و همچنین خلاص شدن ناگهانی خودرو به دلیل نقص در سیستم ترمز دستی است و دلیل دیگر استفاده از دنده ی 1 به جای دنده عقب در مسیرهای صاف و بدون شیب ،توانایی کنترل بهتر راننده در حین عدم خلاص کردن دنده قبل از استارت زدن است و با توجه به جهت حرکت ناخواسته ی خودرو ،که سمت جلو میباشد راننده دچار ترس کمتری بابت آگاه سازی سایرین(عابر و …) خواهد بود و همین امر سبب میشود تا راننده ماشین را سریعا متوقف سازد! این هم دلیل غیر علمیش بود!!! دلایل زیادی داره ؛اما اگر هم احیانا مشکلی در گیربکس وجود داشت و نمی شد از دنده ی 1 استفاده کرد میشه از دنده عقب هم استفاده کرد و اگر هم باز هم هر دوتا دنده مشکل داشتن، بهتره که از دنده 2 بهره ببریم! و تا حدودی هم نیست روش حساب کرد و از قدرت خوبی هم برخورداره اما نه به اندازه ی دنده 1 …
    پس بهتره بعد از پارک وسیله تون ،از دنده مناسب استفاده کنین و قبلش هم باید با توجه به نوع شیب جهت چرخهای جلو رو تنظیم کنین .

    ارادتمند شما، شاهین (045) ?

    • سلام ، ممنونم و تشکر میکنم از وقتی که گذاشتین و اطلاعاتی که در اختیار مجموعه قرار دادین
      سپاسگذاریم اگر مجدد مطلبی به نظرتون رسید بگید
      بازم تشکر

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.