تکنیک های دریفت

در رقابت های دریفت رانندگان سعی در کنترل خودروی خود در چرخش به دور یک محور دایره ای دارند تا بتوانند بیشترین امتیاز را از استایل حرکات و تکنیک های مورد استفاده خود از داوران و ببیندگان کسب کنند. زاویه دریفت، دود لاستیک، استایل خودرو، صداهای غرش بیشتر از خودرو و ثابت ماندن در مسیر پیست از جمله مواردیست که امتیازات بیشتری را جمع می کنند. دریفت درباره عبور از خط پایان به عنوان نفر اول نیست، بلکه مساله نمایش و لذت است.

چگونگی انجام دریفت

برای اینکه یک ماشین به دریفت درآید، راننده نیرو را به محور عقب وارد کرده تا کشش را متوقف و و حول محور عقب خودرو را به چرخش وادارد در حالی که هنوز شتاب را به سمت جلو در طی پیچ افزایش می دهد. بدون شک دریفت نیازمند خودروی مناسب با تولید قدرت کافی، لاستیک های مناسب دریفت، ایمنی بالا، و از همه مهمتر پیست یا مکان مجاز برای خلق این هیجان می باشد. حال گام به گام با توضیحات ساده، اساس دریفت را نشان می دهیم.


تکنیک های دریفت

ارتقا خودرو

موتور

برای اجرای تکنیک های دریفت به درستی، خودروی شما حتما باید یک دیفرانسیل عقب قوی باشد ( و یا موتور آن قابلیت ارتقا زیادی داشته باشد) سبک وزن باشد و نسبت وزن عقب و جلو آن مناسب باشد. در ضمن باید موتور را تقویت کنید و حتما وزن فلایویل را سبک کنید تا موتور سریع تر دور بگیرد. در ابتدا باید قدرت و توان موتور خودرو افزایش پیدا کند، از آنجایی که در دریفتینگ موتور تحت فشار است، بهتر است سیستم خنک کننده هم ارتقا یابد. توربو شارژ و سوپرشارژ از ملزومات آن هستند.

سیستم تعلیق و تایرها

سیستم فنربندی (Suspension) هم باید توسط استرس بار جلو و عقب محکم و کامل شود. خودروهایی که در آنها سیستم مک فرسون به کار رفته بسیار مقبول تر هستند. در ضمن مهم ترین مورد یک دیفرانسیل لغزش محدود LSD (Limited Slip Differential ) است. استفاده از این دیفرانسیل در دریفت در پیچ های S بسیار حیاتی است. این دیفرانسیل قدرت را به چرخ هایی که چسبندگی آنها زیاد است می فرستد.

در ضمن در خودروهای جدید باید هرگونه سیستم کنترل پایداری (مانند EPS) را خاموش کرد.به علاوه سیستم ترمز ABS نباید کار کند، زیرا برای شروع دریفت باید چرخ ها سُر بخورند. همچنین می توان باد چرخ های عقب را تا  10 psi افزایش داد، تا چسبندگی آنها با کف پیست کمتر شود. از آنجایی که در دریفتینگ تایرها خیلی زود ساییده شده و از بین می روند، معمولا در تمرین برای محور عقب از تایرهای ارزان و در محور جلو از تایرهایی با کیفیت بیشتر استفاده می شود.

تکنیک های دریفت

تکنیک های انجام دریفت

گام اول

در ابتدا راننده با سرعت بالا به پیچ نزدیک می شود. هر چه شتاب بیشتر باشد، خودرو حین دریفت باثبات تر عمل می کند. به محض اینکه به سر پیچ (اولین نقطه تغییر زاویه) می رسد شتاب را افزایش داده و ترمز می کند، عقب خودرو شروع به لغزش می کند و به قول حرفه ای ها دُمش می چرخد.(tailslide) هنگامی که این اتفاق می افتد فرمان را به حالت خنثی (مستقیم) برگردانده و دوباره شتاب را حفظ می کند. این تمرین را حول محور نیم را انجام می دهند، چرخش دم را به عنوان اولین گام دریفت با کنترل کامل باید انجام داد.

تکنیک های دریفت

گام دوم

مرحله دوم کمی پیشرفته تر از مرحله قبل است. در همان پیچ تمرین قبلی بجای ترمز و سپس و چرخاندن فرمان، فرمان را چرخانده و همزمان محکم ترمز کنید به شکلی که ماشین روبروی پیچ قراره گرفته و دورپیچ را در همان حالت تمام کنید. در این حالت فرمان در جهت مخالف تا حالت خنثی یا روبرو می چرخانید و به محض اتمام گردی پیچ باید این اتفاق بیفتد. برای ادامه دریفت در پیچ ثانویه همین تکنیک را دوباره پیاده کنید. بین دو پیچ لحظه ای گاز دادن را متوقف کنید! و چرخش فرمان به جهت مخالف را افزایش دهید و دوباره شتاب گیری کنید. به خاطر داشته باشید هر مقدار زاویه ماشین و پیچ بیشتر باشد دریفت شما حرفه ای تر است، که این امر با  تمرین های فراوان میسر می شود.

گام سوم

گام سوم دریفت طولانی و پرقدرت: هر بار که دریفت پیچیده تر و حرفه ای تر می شود، ماشین نیرومندتری نیز می طلبد. پس شک نکنید که با ماشین معمولی نمی توان دریفت های طولانی انجام داد. برای ایجاد یک دریفت با زاویه بسیار بزرگ، این با قبل از رسیدن به پیچ شتاب بسیار بالایی گرفته و قبل از رسیدن به شروع گردی زاویه پیچ، برای یک لحظه گاز را رها کرده و چرخش را انجام دهید تا پیچ را با زاویه شروع کنید. پس از آنکه زوایه مناسب با پیچ پیدا کردید فرمان را به حالت نرمال برگردانده و فقط با گاز وترمز مسیر را طی کنید.


چون مسابقات دریفت اساسا از رانندگان رقابت های کوهستانی در ژاپن آمده است، مشهورترین راننده ها و ماشین های دریفت ژاپنی هستند، اما این روزها تعداد زیادی راننده های حرفه ای از سراسر جهان نام خود را روی ماشین حک کرده و به رقابت می پردازند.چون مسابقات دریفت اساسا از رانندگان رقابت های کوهستانی در ژاپن آمده است، مشهورترین راننده ها و ماشین های دریفت ژاپنی هستند هر چند تعداد زیادی راننده های حرفه ای از سراسر جهان نام خود را روی ماشین حک کرده و به رقابت می پردازند.

blank

مناسبترین خودروها برای دریفت

رانندگان حرفه ای برای مسابقات دریفت، خودروهای بسیار گران قیمتی دارند که سایر قسمت های آن را ارتقا و تیون کرده اند. بر اساس مقاله سایت هاتکارز 10 خودرویی که بدون ارتقا، بالانس و تعادل بالا، همچنین هندلینگ بسیار خوبی برای دریفت دارند، به ترتیب زیر می باشند:

  • بی ام و M3 E36
  • نیسان Skyline R33 GTS-T
  • مزدا MX-5 NB
  • نیسان 240sx S14
  • بی ام و M3 E46
  • تویوتا  JZX-90
  • نیسان 180sx
  • تویوتا  Corolla AE86
  • مزدا RX-7 FD3S
blank

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.