راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی

یکی از لذت‌های سفر رانندگی در جاده‌های کشور مقصد و لذت بردن از کشف مسیر توسط خود شما است، اما یک مانع بر سر راه شما وجود دارد و آن نداشتن گواهینامه بین المللی است. اگر شما گواهینامه رانندگی دارید، فقط می‌توانید از این گواهینامه در داخل کشور استفاده کنید و اجازه استفاده از آن را در سایر کشورها را ندارید. راه حل این مشکل دریافت گواهینامه بین المللی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی ، مدارک، شرایط و مراحل آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گواهینامه بین المللی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی که به IDP که مخفف International Driving Permit می‌باشد در واقع یک سند است که به شکل دفترچه یا کارت و یا ترکیبی از هر دو با مدت اعتبار یک تا سه ساله صادر می‌شود و بنابر آن فرد دارنده گواهینامه بین المللی امکان رانندگی در کشور دیگری را غیر از وطن خود که در آن گواهینامه رانندگی را دریافت کرده است را دارد.

به این نکته باید توجه کرد که زمانی گواهینامه بین المللی رانندگی برای شما توسط مراجع ذی صلاح صادر می‌شود که شما قبل از آن اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی در کشور کرده باشید. در واقع تنها زمانی گواهی نامه بین المللی صادر می‌شود و معتبر می‌باشد که شما از قبل گواهینامه رانندگی داخلی را دریافت کرده باشید. مرکز جهانی که مرجع صدور گواهینامه بین المللی می‌باشد، سازمان جهانی اتومبیلرانی است. 196 کشور جهان عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند و تمامی این کشورها گواهینامه‌های بین المللی صادر شده را قبول دارند.

راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی

راهنمای دریافت گواهینامه بین اللملی در ایران

در داخل ایران نیز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مرجع ذیصلاح برای ارائه خدمات و صدور گواهینامه بین المللی رانندگی می‌باشد. برای دریافت گواهینامه بین المللی در ایران به دو صورت اینترنتی و حضوری می‌توان اقدام کرد.
راحت‌ترین گزینه برای دریافت گواهینامه بین المللی در ایران ثبت نام از طریق اینترنت می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت و سامانه صدور آنلاین گواهینامه بین المللی درخواست صدور آن را بدهید و در کمتر از 7 روز کاری گواهینامه بین المللی خود را درب منزل خود تحویل بگیرید.
اما اگر شما برای دریافت گواهینامه بین المللی کمبود وقت دارید، می‌توانید با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون‌های جهانگردی و اتومبیلرانی و ارائه مدارک لازم، گواهینامه بین المللی رانندگی خود را در همان روز دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی

یکی از نکات مهم راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی مدارک مورد نیاز برای دریافت آن می باشد که به شرح زیر است:

  • گواهینامه رانندگی در جمهوری اسلامی ایران ( با شرط این که گواهینامه رانندگی شما دارای اعتبار حداقل یک ماه و سه روزه باشد، شما می‌توانید برای گواهینامه بین الملی یک ساله اقدام کنید و اگر گواهینامه رانندگی شما دارای اعتبار حداقل سه سال باشد، شما می‌توانید برای گواهینامه بین الملی سه ساله اقدام نمایید.)
  • ارائه یک قطعه عکس 4*3 با حفط تمامی شئون اسلامی
  • در صورت داشتن گواهینامه رانندگی بین المللی و در صورت معتبر بودن ارائه شود.
  • کپی از صفحه اول پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست به زبان‌های فارسی و انگلیسی ( درج تاریخ تولد میلادی در قسمت انگلیسی مورد توجه قرار داده شود.)
راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی

مراحل ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

پس از آنکه تمامی مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی را فراهم نمودید، برای دریافت آن باید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. برای مراجعه حضوری باید با یکی از دفاتر اصلی و یا نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید.
2. اگر می‌خواهید به صورت آنلاین گواهینامه بین المللی رانندگی خود را دریافت کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه ثبت نام گواهینامه بین المللی و ثبت نام پس از گذشت 7 روز کاری گواهینامه خود را درب منزل تحویل بگیرید.
برای دسترسی راحت‌تر به تمامی نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین المللی در سراسر کشور می‌توانید به وب سایت زیر مراجعه کنید.
gis.taci.ir

هزینه گواهینامه بین المللی رانندگی

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با توجه به مدت زمان اعتبار آن متفاوت می‌باشد. مبلغی که باید برای گواهینامه بین المللی به مدت اعتبار یک سال پرداخت شود، 390 هزار تومان است و مبلغی که باید برای گواهینامه بین المللی با مدت اعتبار سه ساله پرداخت شود، 830 هزار تومان می‌باشد.

راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی

نکات مهم در مورد گواهینامه رانندگی بین المللی

یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد راهنمای گواهینامه رانندگی بین المللی باید در نظر داشته باشیدف این است که آن‌ها غیر قابل تمدید می‌باشند و مادامی که تاریخ آنها به پایان برسد، دیگر تمدید نمی‌شوند و شما باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام کنید.

در بعضی از کشورها قوانینی که در مورد گواهینامه بین المللی وجود دارد، بسیار سخت گیرانه‌تر است، کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی شما باید علاوه بر گواهینامه رانندگی بین المللی، گواهینامه رانندگی ملی خود را نیز همراه داشته باشید و ارائه دهید.
همچنین فرد دارنده گواهینامه بین المللی باید قوانین و شرایط مربوط به اشتغال و اقامت در کشوری که در آن رانندگی می‌کند را به خوبی بشناسد.

راهنمای گواهینامه بین المللی رانندگی

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تمامی شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی پرداختیم و تمامی کارهایی که شما باید برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی را دریافت کنید، توضیح داده ایم. قبل از اینکه نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی اقدام کنید در مورد کشور مقصد خود اطلاعاتی را کسب کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.
به عنوان مثال کشوری مانند چین مدرک گواهینامه بین المللی را قبول ندارد و یا کشوری مانند ایالات متحده عربی تنها به توریست هایی که خودروی اجاره ای داشته باشند، مجوز رانندگی را می‌دهد. بنابراین قبل از اقدام به دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی اطلاعات کامل را از کشور مقصد خود به دست آورده باشید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.