کروز کنترل

تصور کنید که برای یک سفر طولانی با ماشین پیش رو دارید و شما تنها کسی هستید که می تواند رانندگی کند. جاده تقریبا مستقیم است و برای کیلومترها پیچ و خم های زیادی در آن نیست. خوشبختانه، اینجاست که سیستم کروز کنترل به کمک شما می آید. سیستم کروز کنترل یک ویژگی بسیار ارزشمند در خودروهای مدرن است که رانندگی بدون آن در سفرهای طولانی بسیار خسته کننده می شود.کروز کنترل در خودروهای آمریکایی بسیار بیشتر از خودروهای اروپایی و آسیایی یافت می شود، زیرا عموما  جاده ها در آمریکا عریض تر و مستقیم تر هستند و مسیر های طولانی تری دارند.

سیستم کروز کنترل چیست؟

blank

هدف یک سیستم کروز کنترل، نگه داشتن دقیق خودرو بر روی یک سرعت مشخص توسط راننده، بدون هیچ دخالت خارجی، به وسیله کنترل ارتباط پدال گاز و دریچه سوخت می باشد. در حقیقت نسخه های دیگری از کروز کنترل حتی قبل از ساخت اتوموبیل ها وجود داشته اند. جیمز واتدر قرن 17 یک نسخه از آن را  ارائه داد که به موتورهای بخار اجازه می داد فقط در یک بازه مشخص از سرعت، پایدار بمانند. کروز کنترل به این شکلی که ما می شناسیم در سال 1948 میلادی اختراع شد، زمانی که ایده کنترل سرعت یک وسیله، بصورت الکتریکی بر اساس شرایط جاده به ذهن رالف تیتور آمریکایی، مخترع و مهندس مکانیک، آمد. زمانی که او در خودرو با وکیلش که در حال رانندگی بود صحبت می کرد و می دید که وی مجبور به افزایش و کاهش سرعت است، ایده ای به ذهنش آمد که بتواند سرعت را ثابت نگه دارد، در حالی که او همزمان صحبت هم بکند! جالب است بدانید که رالف تیتور نابینا بود.

سیستم کروز کنترل تطبیقی

راننده یک سرعت حداکثر مشابه آنچه در کروز کنترل معمولی انجام می دهد، تعیین می کند. یک سنسور رادار واقع در جلوی خودرو، موقعیت خودروی جلوی شما را مشخص کرده و روی آن قفل می کند. سپس این سنسور، سرعت خودروی شما طوری تنظیم می کند که همیشه 2 تا 3 ثانیه از خودروی جلویی خود فاصله داشته باشید. با استفاده از داده های ورودی رادار سنسور، واحد کامپیوتر خودرو، فاصله را تا خودروی جلویی اندازه گرفته و سرعت را به نسبت آن تعیین می کند. اگر چندین وسیله در محدوده رادار قرار داشته باشند، سیستم به صورت خودکار آن وسیله ای که باید دنبال شود را انتخاب می کند. برای مثال اگر شما به خودرویی با سرعت کم نزدیک می شوید و ناگهان خودرویی دیگر جلو شما می پیچد، کروز کنترل تطبیقی، سرعت را از طریق کاهش شتاب خودرو و در صورت نیاز با سیستم ترمز کم می کند.

کروز کنترل تطبیقی یا ACC ، از جنبه ایمنی بسیار هوشمند است. اگر شما بسیار نزدیک به خودروی جلو رانندگی می کنید، در دو مرحله به شما هشدار می دهد. ابتدا از طریق هشدار صدا و تصویر (مانیتور)  شما را آگاه می سازد، سپس با یک نیش ترمز کوتاه، تکانی کوچک به خودرو می دهد. و اگر لازم باشد خودرو را کاملا متوقف می کند. این تکنولوژی در روز و شب کار می کند اما کیفیت کار آن می تواند تحت تاثیر باران، برف و مه قرار گیرد.

عملکرد-کروز-کنترل

نسخه های آینده کروز کنترل

خودروی-جدید-گوگل
خودروی-گوگل

در قسمت عقب خودرو، یک آنتن پیشرفته نصب شده که اطلاعات نقشه ای از ماهواره های GPS  دریافت می کند. در داخل خودرو نیز ارتفاع سنج، ژیروسکوپ و سرعت سنج موتور خودرو، کار گذاشته تا بهترین اندازه گیری را از موقعیت خودرو داشته باشد.
پس از آزمون های بسیار دقیق، گوگل اعلام کرد که خودروهای خودرانش مسافت 1.12 میلیون کیلومتر  را بدون حتی یک تصادف ثبت شده که خودروی گوگل عاملش باشد، طی کرده است. (یکی از خودروهای گوگل از عقب تصادف کرده بود که راننده دیگر مقصر بود!) این یک آمار باورنکردنی است زیرا کافیست نگاهی به تعداد تصادف روزانه به علت خطاهای  انسانی بیندازیم. کروز کنترل خودکار به زودی در همه خودروهای آینده، به صورت اجباری در خواهد آمد. اما بر اساس تجربه، تکنولوژی های نوین به کشورهای کمتر توسعه یافته مانند کشور ما، که شدیدا از تصادفات و تلفات آن رنج می بریم، بسیار دیرتر می رسد، در حالی که چنین امکاناتی نیاز اولیه سیستم حمل نقل کشور ماست، زیرا متاسفانه در بالاترین نرخ های مرگ و میر به علت تصادف، هر سال جزو اولین ها هستیم.

برای تهیه کروز کنترل 206 مدل های زیر سال 90 وارد لینک زیر شوید:

کروز کنترل پژو 206

1 نظر

  1. عالی بود
    ممنون از کانال رئوفی برای اشتراک گزاری لیتک

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.