نقش دیفیوزر در خودرو

در طی چند سال اخیر طراحی خودرو به شکل چشمگیری بر ایرودینامیک تمرکز داشته و مساله جریان هوا در بدنه خودرو مهم تر از هر زمانی شده است. با پیشرفت ها در طراحی ایرودینامیک، قطعات و تکنیک های ماشین های مسابقه ای راه خود را به ماشین های شهری هم پیدا کرده اند. برای مثال هنگام خرید بی ام و یکی از گزینه هایی که می توان عوض کرد یا از بین طرح های مختلف انتخاب نمود، دیفیوزر عقب است که قبلا مخصوص مسابقات رالی بوده است. اما نقش دیفیوزر در ایرودینامیک و ظاهر خودرو چیست؟

دیفیوزر چیست؟

دیفیوزر در سپر عقب یا جلوی خودرو جای دارد و هدف ایرودینامیکی آن افزایش سرعت جریان هوای زیر ماشین است. فشار هوای زیر خودرو تحت تاثیر دیفیوزر قرار می گیرد بنابراین هنگامی که خودرو حرکت می کند، فشار هوا می تواند خود را با فشار محیط در دیفیوزر یکسان نماید. عملکردی شبیه به بال عقب هواپیما یا پاراگلایدر که از قانون برنولی استفاده می کنند؛ به این معنی که با افزایش سرعت هوا، فشار کم می شود.

نقش دیفیوزر در خودرو

نقش ایرودینامیکی

بخاطر اینکه فشار هوا در زیر خودرو از کناره ها و بالای آن کمتر است، دیفیوزری که به درستی نصب شده باشد، نیرویی به سمت پایین به خودرو وارد کرده (down-force) که این نیرو باعث پایداری بیشتر آن می شود و مهندسان طراح سعی در تولید این نیرو دارند. البته دیفیوزرهای جلو نیز وجود دارند که عمدتا برای ماشین های رالی استفاده می شوند. دیفیوزرهایی که در قسمت جلو در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود در خودروهای مسابقه این قطعه از همان بدو ورود هوا فشار آن را می کاهد. برخی از دیفیوزرهای جلو، هوا را به سمت چرخ های جلو هدایت می کنند. در تصویر زیر سرعت جریان هوا را در زیر خودرو و ایجاد نیرویی به سمت پایین را مشاهده می کنید.

blank

اضافه کردن دیفیوزر به عقب خودرو

اخیرا خودروسازهای پیشگام، اغلب دفیوزر را دقیقا در سپر عقب قرار می دهند و همچنین اگزوز را در آن نصب می کنند. نقش دیفیوزر در خودرو ، برای برخی جنبه عملکرد ایرودینامیکی دارد و برای برخی از آنها صرفا جنبه زیبایی. اما به هر حال اضافه کردن یک دیفیوزر به عقب خودروی شما، مطمئنا چهره ای خشن و اسپرتی به آن می بخشد. بجز عملکرد ایرودینامیکی و زیبایی آن، یک دیفیوزر عقب متفاوت، به شما فرصت نصب سراگزوز های دولول، دو طرفه یا چهارگانه را می دهد به شکلی که ظاهر عقب خودروی شما بهم نخورد و جلوه اسپرت داشته باشد.

نقش دیفیوزر در خودرو

برای مشاهده انواع مدل های دیفیوزر وارد لینک زیر شوید:

دیفیوزر عقب و جلو

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.