انواع رادارهای پیشرفته خودرو

در این مقاله همراه شما هستیم تا شما را با انواع رادارهای پیشرفته خودرو آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی جهان، انواع سیستم‌های هوشمند و یا نیمه هوشمند برای کمک به رانندگی ایمن‌تر طراحی و توسعه داده می‌شوند. بویژه شرکت‌های خودروسازی بزرگ اروپایی و آسیایی که در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته است.

رادارهای خودرو و انواع آن

به صورت کلی در صنعت خودروسازی جهان استفاده از رادارها مرسوم است. بویژه رادارهایی که تکنولوژی آن بخوبی توانسته امتحان خود را پس دهد. از این رو ما به معرفی مهمترین، بروزترین و پرکاربردترین آنها می‌پردازیم. راداهایی که قصد معرفی آنها را در این مقاله داریم عبارت است از:

  • رادار ضربه‌گیر (Collision Radar)
  • رادار کنترل کروز (Cruise Control Radar)
  • رادار پارکینگ (Parking Radar)
  • رادار تشخیص علائم راهنمایی (Traffic Sign Recognition Radar)
  • رادار تشخیص پیاده‌رو (Pedestrian Detection Radar)
  • سامانه دید در شب (Night Vision)
  • سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)
  • هشدار نقطه کور (BSD)
  • سیستم هشدار خواب آلودگی راننده (Drowsiness warning system)
  • سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)

رادار ضربه‌گیر (Collision Radar) چیست؟

این سیستم جذاب و پیشرفته در خودروهای روز دنیا نصب شده است. بویژه شرکت مرسدس بنز که خود یکی از بنیان‌گزاران این مدل از رادارهای خودرو است. رادار ضربه گیر عموما زمانی وارد عمل می‌شود تا به شما هشدار اشیاء اطراف را اعلام کند که از طریق ارسال امواج رادیویی و ترکیب پاسخ‌های بازگشتی از اجسام و هوش مصنوعی مرکز پردازش خودرو، به این نتیجه رسیده باشد که ممکن است با اجسام برخورد کنید.

رادار کنترل کروز (Cruise Control Radar)

این رادار را در بسیاری از خودروهای دارای کروز کنترل خواهید یافت. این رادار به شما کمک می‌کند تا هنگامی که خودروی شما روی سرعت مشخصی تنظیم شده و یا به اصطلاح کروز کنترل فعال است، با توجه به فاصله سرعت خودرو نیز به صورت خودکار تنظیم شود. در نتیجه فاصله شما با خودروی جلویی با وجود فعال بودن کروز کنترل حفظ خواهد شد.

رادار پارکینگ (Parking Radar) از انواع رادارهای پیشرفته خودرو

این رادارکه از انواع رادارهای پیشرفته خودرو هست نیز در میان مالکان خودروهای روز دنیا محبوب است. همانطور که از نام آن پیداست، این رادار به کمک ارسال امواج رادیویی و دریافت بازگشت امواج و تحلیل آن توسط مرکز پردازش خودرو، متوجه موانع پیشروی شما در پارک خودرو خواهد شد و شما را در این خصوص راهنمایی خواهد کرد. برای مثال حتی به شما اعلام خواهد کرد کی باید ترمز بگیرید! و حتی در برخی خودروها شما دیگر نیازی به در دست گرفتن فرمان خودرو برای پارک آن ندارید.

رادار تشخیص علائم راهنمایی (Traffic Sign Recognition Radar)

این رادار نیز با ارسال امواج رادیویی قادر به تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. همچنین تابلو و مشخصات آن را برروی صفحه نمایش خودرو به شما اعلام خواهد کرد تا با دقت هرچه بیشتر در هنگام رانندگی فقط به جلو و آینه‌ها نگاه کنید.

رادار تشخیص پیاده‌رو (Pedestrian Detection Radar)

این رادار نه تنها محافظ خودرو و جان شماست بلکه محافظ عابرین پیاده نیز هست. این رادار با ارسال امواج رادیویی و دریافت پاسخ توسط سنسورهای پیشرفته، حضور عابرین پیاده‌ای که در محدوده خطر هستند را به شما اطلاع رسانی می‌کند. همچنین این رادار در محصولات شرکت مرسدس بنز و یا تسلا می‌تواند عابرینی که جلوی خودروهای دیگر هستند و شما ممکن است متوجه آنها نشید را نیز برای شما نمایان خواهد کرد.

سامانه دید در شب (Night Vision)

بله! سامانه دید در شب به طور شگفت انگیزی در خودرو کاربردی است. حتی در تاریکی مطلق می‌توانید به رانندگی خود به صورت ایمن ادامه دهید. این رادار از دوربین دید در شب مخصوص خودرو بهره می‌برد که در نوع خود بینظیر است. جالب است که بدانید شرکت جنرال موتورز برای اولین بار در سال 2004 توانست دوربین دید در شب را برروی محصول جدید خودر در آن زمان یعنی نسل هشتم کادیلاک DeVille نصب کند و به طور چشمگیری به محبوبیت خود اضافه کرد.

سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

این رادار اولین بار در سال 2003 برروی سری S Class مرسدس بنز نصب شد و به طور چشمگیری بر هزینه‌های ساخت آن افزود. اما امکانات محدودی داشت. تا اینکه پس از دوسال همین شرکت این رادار را مجهز به حسگرهای لیزری کرد. با توجه به گران قیمت بودن تجهیزات این رادار باید مطلع باشید که این رادار را تنها برروی خودروهای لوکس مشاهده خواهید کرد. این رادار با حسگر لیزری مانع برخورد شما با موانع خواهد شد. این سیستم پس از تشخیص موانع به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری کرده و از وقوع تصادفات بسیاری جلوگیری می‌کند.

هشدار نقطه کور (BSD)

این رادار را که امروزه حتی در خودروهای چینی داخل کشور عزیزمان ایران مشاهده می‌کنید، که معمولا اعلان آن‌را نیز برروی آینه‌های جانبی خواهید دید، یکی از آشناترین رادارهاست. این رادار با استفاده از سنسورهای مخصوص اقدام به ارسال امواج اولتراسونیک با طول موج کوتاه می‌کند و در صورت وجود موانع در جوانب خودرو، به شما هشدار می‌دهد. این رادار به شدت کاربردیست و ترجیحا اگر خودرو شما دارای این رادار است آن‌را خاموش نکنید!

رادارهای خودرو را خاموش نکنید

خاموش کردن رادارها و استفاده نکردن از آنها در خودرو هیچ تاثیری در طول عمر قطعات آن ندارد. برق مورد نیاز تمامی تجهیزات چه فعال باشند و چه نباشند دائما در جریان شبکه برق خودرو قراردارد. لذا برای امنیت بیشتر خود این باور غلط خاموش کردن رادارها را کنار بگذارید.

سیستم هشدار خواب آلودگی راننده (Drowsiness warning system)

با یکی از جذابترین رادارهای روز دنیا در صنعت خودرو سازی همراه شما هستیم. این رادار همانطور که از نامش پیداست، توسط دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد که شما به چه میزان هوشیار هستید. در صورتی که تشخیص دهد شما خواب آلود هستید، خودرو را به شکل ایمن متوقف می‌کند و تا هوشیاری خود را کامل بدست نیاورید امکان حرکت به شما نخواهد داد. شرکت مرسدس بنز از پیشگامان این رادار جذاب است که اکنون حتی در برخی از مدل‌های این شرکت می‌توانید از این رادار جذاب بهره ببرید.

فراموش نکنید این رادار اولین بار توسط شرکت ولو استفاده شد و اکنون در دیگر کمپانی‌ها تحت عناوین مختلف نصب شده است.

سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)

شاید بگوییم مدل پیشرفته سنسور عقب بهتر باشد! بله قطعا اگر خودرو ایرانی دارید از سنسور دنده عقب نیز استفاده کرده اید. حال فرض کنید بجای مسیری مستقیم، تمامی جوانب تحت نظر باشد، آنهم با سنسورهای مخصوص ارسال امواج رادیویی! بله یک رادار کاربردی که ارتقا یافته همان سنسورهاست و به شما کمک می‌کند تا هر مانعی را در پشت خودرو تشخیص دهید.

خودروی ایمن یک گزینه نیست بلکه یک انتخاب است

در نهایت باید اشاره کرد که انتخاب خودرویی ایمن که مجهز انواع رادارهای پیشرفته خودرو و سنسورهای روز دنیاست تکلیف شما برای حفاظت از جان شماست. هرچند شاید در سرایط کنونی همه امکان انتخاب خودرویی با ایمنی بالا نداشته باشند. لذا دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.