مزایا و معایب خودرو شاهین

گروه خودروسازی سایپا در سال 1399 خودرویی را با نام شاهین به بازار عرضه کرد. البته نام اولیه ای که برای این خودرو انتخاب شد رهام بود که در ادامه با هدف حمایت از کمپین حفاظت از پرنده شاهین نام رهام به شاهین تغییر یافت. شاهین در ابتدا دارای ایراداتی بود و با استقبال زیادی مواجه نشد اما رفته رفته و در مدل های جدیدتر، سایپا برای رفع این ایرادات تلاش کرد و در حال حاضر افراد زیادی تمایل به خرید این خودرو دارند. در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب خودروشاهین بپردازیم تا افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند با دید بازتری انتخاب خود را انجام دهند.

معرفی خودرو شاهین

در خودروی شاهین از پلت فرم مشترک ولیکس سی 30 و تویوتا بلتا استفاده شده است. موتور مورد استفاده در شاهین همان موتوری است که در ساینا، کوییک و تیبا استفاده شده است. این خودرو از نظر ابعادی در سگمنت سی قرار می گیرد که اولین خودروی طراحی شده توسط خودروسازی سایپا است که در این گروه قرار گرفته است.
موتور مورد استفاده در خودروی شاهین 1497 سی سی M15 Turbo Charger است و با توجه به گیربکس دستی 5 سرعته توانسته است در بازار با استقبال نسبتا خوبی مواجه شود. حدود 15 تا 16 ثانیه طول می کشد تا شتاب شاهین از صفر به صد برسد و ماکسیمم سرعت این خودرو نیز 190 کیلومتر بر ساعت است. در ادامه به تفصیل به نقد و بررسی و مزایا و معایب ماشین شاهین خواهیم پرداخت.

blank

بررسی مزایای خودرو شاهین

اگر قصد خرید یک خودروی ایرانی را دارید ممکن است شاهین نیز یکی از انتخاب هایتان باشد. برای داشتن انتخابی مناسب نیاز است تا مزایا و معایب این خودرو را بدانید. در ابتدا مزایای این محصول سایپا را بررسی خواهیم کرد:

  • طراحی و ظاهر زیبا و متناسب
    خودروسازی سایپا در سال های فعالیت خود به طراحی بدنه و ظاهر اتومبیل هایش اهمیت چندانی نمی‌داد و عموما افراد از ظاهر محصولات سایپا رضایت کافی نداشتند. اما تیم طراحی سایپا در رابطه با خودروی شاهین ابتکار و سلیقه بیشتری به خرج داده و خودرویی طراحی کرده اند که دارای تناسب بالایی در طراحی می باشد و با وجود اقتصادی بودن این خودرو از نظر قیمت، ظاهر قابل قبولی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. خوش تراش بودن بدنه و به طور کلی استایل شاهین توانسته است نظر مشتریان را نسبت به سایر محصولات سایپا به خود جلب کند. به طور کلی شاهین از نظر رقابتی با خودروهایی مانند دنا، پژو پارس و سورن پلاس در رقابت می باشد.
  • فضای داخلی و کابین جادار
    فاصله محوری در این خودرو به گونه ای است که کابین بزرگ و جاداری را ایجاد نموده و در نتیجه این خودرو از فضای کافی و بزرگی برخوردار است. در واقع می‌‎توان گفت خودرو شاهین به دلیل بزرگی کابین، جزو دسته‌ خودروهای خانوادگی محسوب می‌شود و امکان نشستن 5 نفر به راحتی در این خودرو وجود خواهد داشت.
    فضای صندلی های عقب شاهین از خودروهای هم رده و گران قیمت تر از خود مانند دنا، بزرگ تر بوده و سرنشین های صندلی عقب فضای بهتری برای پا و همچنین سر خویش دارند.
  • برخورداری از ایمنی بالا
    یکی از مهم ترین مزایای خودرو شاهین نسبت به خودروهای هم رده ایرانی خود، برخورداری از ایمنی بالا می‌باشد.
  • اقدام مهمی که خودروسازی سایپا پس از معرفی خودرو شاهین انجام داد و موجب تحسین مشتریان شد، ارائه ویدیو هایی ازتست تصادف شاهین بود. این ویدئو حاکی از آن بود که این خودرو در هنگام تصادف و وارد شدن ضربات مقاومت بالایی دارد و ایربگ‌ها نیز به درستی کار می‌کنند.
  • امکانات و آپشن های متعدد
    خودرو شاهین در دو مدل S (پایه) و G (فول آپشن) ارائه شده است که مدل G از آپشن های مختلفی برخوردار است و امکانات به کار رفته در آن با خودروهای هم رده‌ی خود رقابت می‌کند. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به آینه بغل‌های تاشونده، سانروف مسیریاب، GPS، KeyLess starter، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، اتولایت، دوربین عقب و … اشاره کرد.
  • برخورداری از سیستم ترمز قدرتمند
    سیستم ترمز به کار رفته شده در این خودرو ABS و EBD است. همچنین ترمز عقب آن دیسکی‌ می‌باشد که عملکرد کاملا مطلوب و قابل قبولی را ارائه می‌دهد. شایان ذکر است در برخی از کلاس های دنا هنوز از ترمز کاسه ای استفاده می‌کنند.
blank

معایب خوردو شاهین

در کنار مزایایی که برای خودروی شاهین ذکر شد معایب و ایراداتی نیز نیز برای آن وجود دارد که در هنگام خرید این خودرو به این نقطه ضعف ها توجه گردد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برخورداری از سامانه کنترل پایداری
    سامانه پایداری باعث می‌شود تا خوردو در پیچ‌ها از پایداری کافی برخوردار باشد و امنیت امنیت بالاتری را برای سرنشینان به همراه دارد. در حال حاضر سامانه کنترل پایداری در تمام دنیا برای خودروها امری ضروری و لازم است اما سایپا در در این رابطه در خودروی شاهیت کم لطفی کرده و این سامانه را در خودروی خود به کار نگرفته است. انتظار می‌رود جهت ایمنی بیشتر سایپا فکری به حال این سیستم پایداری نموده تا نظر مشتریان خود را نسبت به خرید شاهین بیشتر جلب نماید.
  • استفاده از ساختار پیشرانه قدیمی
    پیشرانه به کار رفته در خودروی شاهین ساختاری قدیمی و 8 سوپاپ دارد و بر اساس پیشرانه خودرو تیبا ساخته شده است. البته عملکرد این پیشرانه با توجه به وزن شاهین که 1270 کیلوگرم است می‌تواند قابل قبول باشد اما بازدهی بالایی نخواهد داشت. سایپا جهت بالا بردن بازدهی شاهین از سیستم توربوشارژ استفاده کرده است. این مورد را می‌توان یکی از ترین معایب خودروی شاهین در نظر گرفت.
  • مصرف سوخت بالا
    یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید خودرو باید در نظر داشت بحث هزینه‌ها و مصرف سوخت می‌باشد که متاسفانه خودرو شاهین در این مورد خوب عمل نکرده است. شاهین در هر 100 کیلومتر دارای مصرف بنزین 7.5 لیتری می‌باشد که می‌تواند یک نقطه ضعف برای این خودرو به حساب آید.
  • به کاربردن پلاستیک خشک در کابین
    شاهین از محصولات پرچمدار سایپا به شمار می‌رود و به عنوان محصولات پرچمدار انتظار به کار بردن مواد پلاستیم مرغوب در بدنه داخلی و کابین خودرو می‌رود. سایپا در این مورد سلیقه به خرج نداده و از پلاستیک خشک در کابین شاهین استفاده کرد. این مورد کمی در ذوق مشتریان می‌زند و ممکن است در هنگام انتخاب آن‌ها را از خرید شاهین منصرف نماید.
blank

جمع بندی

با بررسی مزایا و معایب خودرو شاهین می‌توان تا حدودی به این جمع بندی رسید که آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر. با توجه به این که در بازار ایران خودرو شاهین با محصولاتی مانند دنا، سورنپلاس و پژو پارس در رقابت است و همچنین با در نظر گرفتن مزایایی مانند طراحی مناسب، ایمنی بالا، کابین جادار، سیستم ترمز قوی و پرقدرت و آپشن‌های متعددی که شاهین از آن برخوردار است می‌توان به این نتیجه رسید که شاهین دارای ارزش خرید نسبتا بالایی است. البته در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید باید مواردی مانند نگهداری از سیستنم پیشرانه‌های توربو را نیز در نظر داشته باشید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.