آشنایی با خودرو ضد گلوله

بکارگیری و استفاده از خودروهای ضد گلوله به روشی مطمئن و تضمینی برای جلوگیری از ارتکاب جرم و جنایت تبدیل شده است. امروزه خودروهای ضد گلوله مختص سیاستمداران و اشخاص مهم جامعه نیست و افراد مرفه نیز می‌توانند با صرف هزینه‌های هنگفتی از ماشین ضد گلوله استفاده کنند. بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز، فورد و بی ام و نیز تولیداتی در این زمینه ارائه نموده‌اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
ماشین‌های ضد گلوله ظاهری شبیه به سایر خودروها دارند و تفاوت آنها در متریال بکار گرفته شده در ساخت بدنه و شیشه‌ها می‌باشد. خودرو ضد گلوله مطابق با ابزارها و قطعات استفاده شده در تولید آن طول عمر مشخصی دارد، برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ماشین ضد گلوله چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت یک ماشین ضد گلوله در ابتدا به یک خودرو معمولی نیاز است. سپس با استفاده از قطعات مختلفی برای بدنه و تعویض شیشه‌ها و لاستیک‌ها و حتی تقویت موتور و سیستم تعلیق یک خودرو ضد گلوله خواهیم داشت.

مرحله اول، مقاوم سازی بدنه خودرو

در این مرحله که جزو مهمترین اقدامات ضد گلوله کردن خودرو می‌باشد، باید تمامی قسمت‌های داخلی کابین و سیم کشی‌ها خارج شوند. برش دادن قطعات بدنه و پر کردن آنها با مواد مقاوم مرحله بعدی است. متریالی که برای ضد گلوله کردن بدنه به کار می‌رود از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است و مسئله‌ای حیاتی می‌باشد. همچنین انتخاب این مواد و میزان مقاومت آن بر عهده مالک خودرو است.

برای مقاوم سازی پنل‌ها از صفحات فولادی، پلاستیکی یا کولار استفاه می‌شود اما باید به سنگین شدن درب‌ها نیز توجه داشت، چراکه در این صورت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای کاربر شود. معمولا برای درب‌ها صفحات فولادی و برای کف و سقف صفحات پلاستیکی بکار گرفته می‌شود.
به منظور محافظت از قطعات داخلی نیز از گاردهایی برای روی سپر استفاده می‌کنند که علاوه بر قابلیت ضد گلوله موجب شکستن و عبور از موانع مختلف نیز می‌گردد. توجه داشته باشید، یکی از نکات مهم در ساخت خودرو ضد گلوله عدم جلب توجه آن است، به همین دلیل باید کاملا مطابق با ماشین‌های معمولی ساخته شود.

شیشه های ضد گلوله

مرحله بعدی برای ضد گلوله کردن خودرو بکارگیری شیشه‌های ضد گلوله است. این شیشه‌ها به صورت ظاهری تفاوتی با شیشه‌ خودروهای باکیفیت ندارند. در ساخت این شیشه‌ ضد گلوله از پلی کربنات و سرب استفاده می‌شود و معمولا ضخامتی معادل با 0.8 اینچ دارد. میزان مقاومت این شیشه در مقابل گلوله‌ها تا کایبر 9 میلی‌متر است.

اما شیشه‌های ضد گلوله به همین جا ختم نمی‌شوند و در مدل‌هایی با ضخامت 2 اینچ نیز تولید می‌گردند که در مقابل شلیک گلوله‌های 30-06 اسپرینگ فیلد مقاوم هستند. یکی از نکاتی که هنگام تعویض شیشه خودرو حائظ اهمیت است، استفاده از موتور شیشه بالابر قوی‌تر به دلیل وزن بیشتر شیشه‌های ضد گلوله می‌باشد.

آشنایی با خودرو ضد گلوله

تعویض لاستیک ها

شاید با خود بگویید که تعویض لاستیک‌ها اهمیت زیادی ندارند، اما باید به برخورد گلوله با لاستیک و متوقف شدن خودرو نیز توجه داشته باشید. مهمترین کاربرد خودروهای ضد گلوله محافظت از جان سرنشینان خودرو است، توقف ماشین می‌تواند موجب به خطر افتادن افراد درون خودرو شود.
لاستیک‌های ران فلت از مقاومت بالایی برخورداند و در بسیاری از خودرو های لوکس استفاده می‌شوند، اما این لاستیک در برابر گلوله مقاوم نیست. برای خودروهای ضد گلوله باید از لاستیک کامپوزیت ران فلت استفاده شود، چراکه دیواره‌های آن از پلیمر قوی ساخته می‌شود و هنگام اصابت گلوله، خودرو برای مدتی با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت به مسیر ادامه خواهد داد.

تقویت سیستم تعلیق

تقویت سیستم تعلیق و آشنایی با موتور و متریال بکار گرفته شده در خودرو ضد گلوله جزو اقدامات مهم برای ساختن این ماشین می‌باشد. در صورتی که از ساده‌ترین و سبک‌ترین متریال ضد گلوله برای خودرو استفاده شود، باز هم 250 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه خواهد شد.
بنابراین باید موتوری که برای این خودرو ها بکارگرفته می‌شود با وزن بیشتر سازگار باشد و در صورت تمایل کاربر از توربو شارژ و سوپر شارژ برای افزایش قدرت موتور و شتاب خودرو استفاده شود. همچنین فنر بندی و تقویت شاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین ماشین های ضد گلوله جهان

پس از آشنایی با مراحل ساخت خودرو ضد گلوله بهتر است با معروف‌ترین نمونه‌های آن در جهان نیز آشنا شوید. این خودروها علاوه بر ضد گلوله بودن از آپشن‌های دیگری برخوردارند که توجه افراد علاقه‌مند به ماشین را به خود جلب کرده است.

بی ام‌ و X5

بی ام‌ و X5 در برابر گلوله‌های AK47 مقاوم است و موتور آن 8 سیلندر خورجینی با 450 اسب بخار می‌باشد. شیشه‌های جلو، عقب و بغل این خودرو از نوع ضد گلوله با ضخامت 30 میلی‌متر هستند و دارای یک لایه محافظ پلی کربنات به منظور جلوگیری از پخش شدن شیشه در صورت شکسته شدن می‌باشند. این خودرو در برابر نارنجک‌های دستی، حملات پهپادی و 200 گرم مواد منفجره C4 نیز مقاوم است.

BMW X5

رنج روور Warwickshire Range Rover

این مدل جزو بهترین خودروهای ضد گلوله جهان است و از پیشرانه هشت سیلندر 5 لیتری و سوپرشارژ بنزین ‌سوز برخوردار می‌باشد. شیشه‌های این ماشین مقاومت بالایی در برابر گلوله دارند و لاستیک‌های آن از نوع ران‌ فلت هستند. زره بکار گرفته شده در رنج روور در برابر انفجار نارنجک DM51 و بالستیک سطح VR 8 مقاوم است.

Range Rover Warwickshire Range Rover

آئودی RS7

آئودی RS7 یکی از خودروهای معروف ضد گلول است که از موتور 8 سیلندر 4 لیتری و 760 اسب بخار قدرت و گشتاوری 1085 برخوردار است. چند لایه پلی کربنات و شیشه‌ بالستیک از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو می‌باشد. بدنه RS7 از زره پلی کربنات ساخته شده و 10برابر مقاوم‌تر از خودروهای ساخته شده با فولاد بالستیکی است.

RS7 Audi

مارودر Marauder

این خودروی ضد گلوله جزو ماشین‌های جنگی و نظامی محسوب می‌شود و دارای یک موتور توربو دیزل 6 سیلندر است. این خودرو قابلیت مجهز شدن به اسلحه سبک و توپ کالیبر متوسط را دارد، تاسیسات شلیک خمپاره و سکوی پرتاب موشک از دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند.

Marauder

مرسدس بنز S600 پولمن میباخ

برای آشنایی با خودرو مرسدس بنز S600 پولمن میباخ ضد گلوله باید در ابتدا بدانید که این خودرو جز مدل‌های سفارشی می‌باشد و به عنوان یکی از برترین ماشین‌های ضد گلوله جهان شناخته می‌شود. وزن خالص این خودرو 5.1 تن و بدنه آن از فولاد ضد گلوله و انفجار ساخته شده است. مرسدس بنز S600 توانسته گواهی مخصوص محافظت در برابر انفجار ERV 2010 را کسب کند. طول این خودرو برابر 6.5 متر است و دارای پیشرانه‌ 523 اسب بخار و حجم 6.0 لیتر با 12 سیلندر دوقلو توربو می‌باشد.

Mercedes Benz S600 Pullman Maybach

دارتز پرومبرون موناکو مدل الماس Dartz Prombron Monaco

این خودرو از بدنهای بسیار مقاوم برخوردار است که از سرنشینان در برابر هر گلوله و انفجاری محافظت میکند. دارتز پرومبرون موناکو مدل الماس جزو گران‌ترین خودروهای ضد گلوله می‌باشد و دارای 1100 اسب بخار و موتور دوقلوی توربو 5.5 لیتری است. زره این خودرو از جنس کولار و پوشش‌های فولادی است. وزن دارتز پرامبران 4 تن، ضخامت شیشه‌ها و درب‌ها 5 و 20 سانتی‌متر می‌باشد.

Dartz prombron monaco diamond

مرسدس‌ بنز S کلاس Guard

این خودرو علاوه بر قابلیت ضد گلوله بودن، ساختاری لوکس و زیبا نیز دارد. مرسدس‌ بنز S کلاس Guard گواهی بالاترین ایمنی بالیستیک درجه VR9 را دریافت کرده است و در برابر سلاح‌های دستی، مسلسل، گلوله‌های تک تیرانداز و انواع بمب مقاوم است. وزن این خودرو تقریبا 2.2 تن است و موتور آن 12 سیلندر 6 لیتری با 525 اسب‌ بخار می‌باشد.

Mercedes Benz S Class Guard

کانکوئست نایت Conquest

این خودرو بر روی پلت فرم فورد F-350 ساخته شده و بدنه آن با استفاده از استیل فایبرگلاس و مواد بالیستیک تقویت و مقاوم سازی شده است. شیشه‌های این خودرو ضخامت 6 سانتی‌متری دارند و موتور آن 10 سیلندر خورجینی با حجم 6.8 لیتر و قدرت 400 اسب بخار می‌باشد.

Conquest Knight Conquest

تانک رضوانی

برای آشنایی با این خودرو ضد گلوله در ابتدا باید بدانید که از امکانات بی نظیری همچون دید در شب حرارتی، سیستم دودزا، دیوار آتش و سیستم حفاظت از انفجار بمب برخوردار است. تانک رضوانی دارای موتور 8 سلیندر خورجینی با 707 اسب بخار می‌باشد.

Rezvani Tank

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.