آشنایی با پولی سر میل لنگ

قطعاتی در خودرو هستند که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند، آلترناتور، پمپ هیدرولیک فرمان، واتر پمپ و پولی سر میل لنگ از اجزای مهم موتور و انتقال دهنده نیرو هستند. پولی سر میل لنگ نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دقت در انتخاب و زمان تعویض آن نیز مسئله مهمی می‌باشد. وظیفه پولی سر میل لنگ انتقال قدرت گردشی موتور به وسیله تسمه به منظور چرخاندن فولی‌های دستگاه مولد برق کمپرسور کولر و پمپ سامانه هیدرولیک در خودرو است. در ادامه این مقاله علاوه بر آشنایی با پولی سر میل لنگ از انواع آن و تاثیری که در عملکرد خودرو دارد، مطلع خواهید شد.

پولی سر میل لنگ چیست؟

پولی که با نام فولی سر میل لنگ نیز شناخته می‌شود در خودروهای قدیمی تماما از جنس فلز بود و تاثیر چشمگیری در عملکرد خودرو نداشت. استفاده از متریال فلزی در ساخت پولی باعث می‌شد که در اثر تصادف یا ضربه به خودرو دچار ترک شود و یا کامل خرد گردد. اما امروزه در ساخت فولی سر میل لنگ از مواد اولیه فلزی و لاستیکی با روش‌های جدیدتر و پیشرفته تر استفاده می‌شود.
فولی‌های جدید به شکل دایره با شکاف و شیارهایی روی بدنه هستند که تسمه درون شیار قرار می‌گیرد. نقش مهم پولی زمانی مشخص می‌شود که بدانید سایر قطعات از حرکت آن نیرو می‌گیرند به این صورت که تسمه‌های متصل شده به پولی سر میلنگ سبب ایجاد حرکت یکسان و منظم در سایر قطعه ها می‌شود. پولی سر میلنگ دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد که به آشنایی با آنها خواهیم پرداخت.

blank

قسمت های تشکیل دهنده فولی سر میل لنگ

قسمت داخلی: این قسمت از یک فولی شیاردار ساخته شده است که با میل لنگ خودرو ارتباط مستقیمی دارد.
قسمت میانی: قیمت میانی از جنس پلاستیک است و در داخل پولی قرار می‌گیرد. این قست باعث به وجود آمدن حالت ارتجاعی در پولی می‌شود و ضربات ناشی از کمپرسور به موتور را دفع می‌نماید.
قیمت خارجی: بخش خارجی از یک پولی فلزی که روی قسمت میانی قرار دارد، تشکیل می‌شود. روی این قسمت شیار‌هایی وجود دارد تا تسمه را نگه دارد.
خار تثبیت و پیچ: خار تثبیت کننده روی پولی قرار می‌گیرد تا روی پولی یک عدد پیچ بسته شود، این خار نقش تابث نگه داشتن پولی در محل مورد نظر را بر عهده دارد.

انواع پولی سر میل لنگ

پولی سر میل لنگ بر اساس جنس و سایز انواع مختلفی دارد. همانطور که پیشتر گفتیم، بعضی از آنها از فلز ساخته شده اند که جزو نمونه‌های قدیمی هستند و بعضی دیگر به صورت اسپرت و سبک شده طراحی شده‌اند. بکارگیری متریال مختلف در ساخت فولی موجب تفاوت قیمت آن نیز می‌شود. فولی‌هایی که در سایزهای کوچک تر ساخته می‌شوند با سرعت بیشتر می‌چرخند و دور بالاتری دارند.

انواع پولی سر میل لنگ برای خودرو ها

  • پولی هرزگرد دینام فلزی، مناسب برای رنو و ال 90
  • پولی سر میل لنگ دینا پارت، مناسب برای پیکان
  • پولی سر میل لنگ ZSPKO، مدل 9655703580
  • پولی سر میل لنگ ایساکو مدل 0390200506، مناسب برای پژو 405
  • پولی سر میل لنگ پاسیکو مدل P56 ، مناسب برای پراید
  • پولی سر میل لنگ ISPKO R2، مدل 9611804880

یکی دیگر از معیارهای تقسیم بندی پولی سر میل لنگ قطر، گشتاور و توان مصرفی در موتور است:

  • پولی با تسمه A وSPA
  • پولی با تسمه B و SPB
  • پولی با تسمه C و SPC
  • پولی با تسمه D و SPD
  • پولی با تسمه Z و SPZ
blank

عوامل و نشانه های آسیب دیدن پولی سر میل لنگ

پولی سر میل لنگ مانند سایر قطعات خودرو ممکن است، آسیب ببیند و دچار معضل شود، آشنایی با نشانه‌های خرابی پولی نکته مهمی است که باید از آن اطلاع داشته باشید.

  • مشکل در انتقال قدرت و لرزش موتور
  • عدم عملکرد درست آلترناتور و پمپ هیدرولیک فرمان
  • ایجاد صدایی از سمت تسمه‌ها به دلیل تاب برداشتن و یا شل بودن پولی
  • ریپ زدن خودرو در زمان روشن شدن کمپرسور کولر در حین حرکت خودرو از دیگر نشانه‌های خرابی فولی است.

با رعایت نکات زیر نیز می‌توانید از آسیب دیدن پولی جلوگیری نمایید:

  1. حرکت کردن با سرعت زیاد در بزرگراه و روشن کردن کولر از عوامل تاثیر گذار در آسیب دیدن پولی سر میل لنگ است.
  2. چرخاندن فرمان خودرو تا انتها به طرف چپ یا راست علاوه بر افزایش فشار بر روی سیستم هیدرولیک عملکرد پولی سر‌میل لنگ را نیز مختل می‌کند.
  3. دور زدن هنگام روشن بودن کولر نیز موجب وارد شدن فشار بر روی کمپرسور کولر، هیدرولیک فرمان و فولی می‌شود.
  4. آسیب دیدن یکی از پولی‌ها و یا هرزگردها که با پولی سر میل لنگ در ارتباط اند موجب وارد شدن ضربه به پولی می‌شود.

پولی سر میل لنگ اسپرت

همانطور که در بخشی از مقاله به آشنایی با انواع پولی سر میل لنگ اشاره نمودیم، پولی‌های اسپرت یکی از مدل‌های پرطرفدار هستند که معمولا از متریال آلومینیومی ساخته می‌شوند. پولی اسپرت نسبت به سایر مدل‌ها سبک تر می‌باشد و موجب افزایش توان خودرو، افزایش قدرت موتور و گشتاور، کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و افزایش عمر تسمه تایم می‌گردد.
از دیگر ویژگی‌های فولی سر میل لنگ اسپرت می‌توان به استحکام عالی، بکارگیری متریال باکیفیت و دفع ضربات اشاره نمود. 

blank

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.