آشنایی با کلاس بندی خودروها

خودروها انواع گوناگون و ویژگی های خاص خود را دارند و با توجه به معیارها و فرهنگ هر کشور متفاوت می باشند. کلاس بندی و کارایی خودروها نکته با اهیمت و مهمی در انتخاب و خرید آن است که در ادامه به آشنایی و ارائه اطلاعات مفیدی در این زمینه خواهیم پرداخت.

آشنایی با کلاس بندی خودروها

کلاس بندی خودروها

  • خودروهای فوق کوچک شهری

در آشنایی با کلاس بندی خودروها از خودروهای فوق کوچک که در دسته Segment A قرار می گیرند و حجم موتور آنها کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی می باشد شروع می کنیم. این خودروها کوچکترین نمونه کلاس بندی هستند و برای استفاده در مسیرهای پر ازدحام و باریک داخل شهر مورد استفاده قرار می گیرند. سپر جلو، عقب و طول، عرض این خودروها بسیار کوچک طراحی شده است و چرخ ‌ها کمترین فاصله ممکن را با شاسی خواهد دارند.
خودروهای شهری دارای قابلیت هایی همچون پارک راحت، رفت و آمد در مسیرهای پر ترافیک و پر ازدحام و انجام راحت دور زدن می باشند. اما یکی از عیوب این خودروها فضای کابین کوچک آن است که قاعدتا مناسب خانواده‌های پرجمعیت و یا افراد درشت جثه نیست.

آشنایی با کلاس بندی خودروها

کلاس بندی خودروها

  • خودروهای کوچک سوپر مینی

در کلاس بندی خودرو خودروهای سوپر مینی در دسته Segment B قرار گرفته و حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است. این دسته از کلاس بندی ابعاد بزرگ تری نسبت به خودروهای فوق کوچک شهری دارند و یکی از متداول ‌ترین نمونه‌های موجود در بازار امروزی خودرو در جهان هستند.
این مدل ها بین هاچبک های بزرگ خانوادگی و خودروهای کوچک شهری قرار می گیرند و معمولا فضای بیشتری برای حمل 4 سرنشین نسبت به خودروهای شهری دارند.
از مزیت های سوپر مینی ابعاد استاندارد، دور زدن راحت و عبور از کوچه و خیابان های تنگ می باشد.

آشنایی با کلاس بندی خودروها

آشنایی با دیگر کلاس بندی خودروها

  • آشنایی با خودرو های کلاس هاچ بک

خودروهای هاچ بک در تقسیم بندی در دسته خودروهای بین Segmanet A تا Segment B قرار گرفته و دارای حجم موتور ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی هستند. هاچ بک ها جز محبوب ترین انواع خودروها هستند و مهم ‌ترین ویژگی آنها ابعاد کوچک و حالت یک تکه شیشه عقب و درب صندوق است.
این خودرو فضای داخل کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و از محبوب ترین مدل های ایرانی آن به پژو 206، 207 و تیبا 2 و جدیدترین مدل های خارجی آن به فولس واگن GTI، هیوندا ولوستر و کیا ریو 2020 می توان اشاره نمود.

مشاهده لوازم اسپرت 206 ، 207 ، تیبا 2

آشنایی با کلاس بندی خودروها
  • خودروهای کوچک چند منظوره

مدل Small MPV مناسب افرادی است که با توجه به نیازهایشان به خودروهایی بزرگ تر از هاچ بک نیاز دارند و تمایلی به استفاده از سدان یا سالون ندارند.
این خودروها برای خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری دارند، مناسب است و دارای صندلی ‌های ردیف سوم و قابلیت تا شدن در کف خودرو هستند، همچنین دسترسی آسان تری برای راننده دارند.
از نقاط ضعف این مدل خودروها قیمت بالا و عملکرد فنی نه چندان پر قدرت نسبت به سری هاچ بک است و مرسدس بنز کلاس B، نیسان لیف و کیا سول در این دسته بندی محسوب می شوند.

blank
  • خودروهای چند منظوره بزرگ

خودروهای بزرگ ام پی وی نیز دارای ردیف سوم صندلی هستند و اغلب برای هفت یا پنج نفر در دو سایز متوسط و بزرگ طراحی می شوند و علاوه بر نقاط ضعف small MPV ظاهر چندان جالبی ندارند.
این مدل که به عنوان مینی ون هم شناخته می شود، فضای بیشتری را در اختیار راننده و دیگر سرنشینان قرار می دهد و از نمونه های آن به تویوتا سینا، رنو اسکیپ، فورد گلکسی، نیسان کوئست و کیا سدونا می توان اشاره نمود.

آشنایی با کلاس بندی خودروها
  • خودروهای سدان

سدان ها اصطلاحا از سه جعبه تشکیل می شوند که محفظه پیشرانه به عنوان جعبه اول، کابین جعبه دوم و صندوق مجزا نیز جعبه سوم شناخته می شود. این خودروها در همه شکل ها و اندازه ها تولید می شوند و یکی از بزرگترین برندهای فعال در این زمینه آئودی و مرسدس بنز می باشد.
فاصله بیشتر بین دو محور عقب و جلو باعث شده است تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار بگیرد و راحتی بیشتری هنگام جا به جایی داشته باشند. سدان در دسته بندی Segment D قرار می گیرد و  حجم موتور آن معمولا بین ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ سی ‌سی می باشد.
از مدل های داخلی و ساخت ایران این کلاس می توانیم به پژو 405، پارس، سمند سورن و مدل های خارجی به هیوندای النترا، هیوندای سوناتا، تویوتا یاریس سدان، برلیانس H330 و… اشاره بنماییم.

آشنایی با کلاس بندی خودروها
  • خودروهای استیشن

برای آشنایی با خودروها استیشن ابتدا باید کلاس بندی سدان و هاچ بک را بشناسید، چرا که این مدل برگرفته از این کلاس ها ساخته می شود و تنها تفاوت آن طول بیشتر بدنه و کابین است.
مزیت استیشن فضای بار گسترده تر نسبت به مدل ‌های سدان است و برای برخی افراد، سقف طویل ‌تر، این مدل را جذاب می‌کند. علاوه بر میزان بالای کاربردی بودن، این خودرو دارای نقاط ضعف هم می باشد و ظاهر خاص استیت ها یکی از آن موارد می باشد.
خودرو استیشن با توجه به حجم موتور می تواند، در دو دسته Segment D و Segment E قرار بگیرند و خودروهایی مانند ولوو v60، آئودی A6 آوانت، مرسدس بنز کلاس E استیشن، فولکس واگن گلف آل ‌ترک و… جزو این کلاس بندی محسوب می شوند.

آشنایی با کلاس بندی خودروها
  • خودرو های کلاس کوپه

خودروهای کوپه در دو مدل چهار در و دو در طراحی و تولید می شوند که در واقع نمونه‌ های تغییر یافته از سدان و صندوق دار می باشند. این خودروها دارای دو ردیف صندلی بوده و صندلی ‌های ردیف دوم فضای بسیار محدود تری دارند و برای افرادی با جثه کوچک یا کودکان مناسب هستند.
مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و ب ام و سری 6 گرن کوپه در کلاس بندی کوپه قرار می گیرند و ظاهری به مراتب شیک تر نسبت به سدان یا استیشن دارند. این خودروها در مقایسه با هاچ بک‌ها و یا سدان‌ها به دلیل فضای کمتر کاربرد کمتری نیز دارند و بهای بالای آنها به دلیل جذابیت ظاهریشان است.

blank
  • خودروهای کراس اوور

در کلاس بندی خودرو ،کراس اوور جزو جدیدترین مدل کلاس بندی خودروها است و اگر با کلاس هاچ بک آشنایی داشته باشید، خواهید فهمید که این خودرو نیز نمونه‌ ای از هاچ بک با سایز بزرگ ‌تر می باشد. این مدل برای رانندگی در جاده های عادی و بزرگراه ها مناسب می باشد و با ارتفاع افزایش یافته ظاهری جذاب و جدید نیز دارد.
به دلیل برخورداری از ارتفاع بلند این خودروها رانندگی آسوده تر، ورود و خروج آسان تری نسبت به سایر مدل ها دارند و از توانایی آفرودی چندانی برخوردار نیستند. از نقاط قوت کراس اوور به کابین جادار، سواری لذت ‌بخش‌، صندوق عقب بزرگ و نقاط ضعف آن مصرف سوخت بیشتر می توان اشاره کرد.
هوندا HR-V، مزدا CX-3، لیفان ایکس۶۰، هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و… از جمله خودروهای ساخته شده در این کلاس هستند.

blank
  • خودروهای کلاس شاسی بلند

شاسی بلند یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین خودروهای موجود در بازار است که از نظر ظاهری مشابه کراس اوور است، اما از لحاظ ابعادی بزرگ تر، نیروی تولیدی موتور بیشتر و قابلیت‌ عبور از جاده‌های خاکی و مسیرهای خارج از جاده آن نیز بیشتر از خودروهای کراس اوور است.
این خودرو از نقاط قوتی همچون کابین بزرگ، فضای بیشتر برای حمل بار، هفت صندلی برای سرنشینان، رانندگی نرم و راحت و نمونه هایی از آن که دو دیفرانسیل هستند بهره مند است.
از جمله معروف ترین خودروهای شاسی بلند میتوان به ب ام و ایکس۵، اینفینیتی QX70، مرسدس بنز کلاس G و پورشه کاین اشاره نمود و گونه دیگری از آنها هستند که برای عبور از مسیرهای آفرود و صعب ‌العبور ساخته می شوند که تویوتا لندکروزر، لندروور دیسکاوری، لینکلن نویگیتور و… جزو آن می باشند.

آشنایی با کلاس بندی خودروها

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.