انواع سنسور خودرو

در دنیای مدرن امروزی بسیاری از فناوری‌ها در خودروها و انواع حسگرها در خودروها استفاده می‌شود. این سنسورها در داخل موتور چیده شده اند تا انواع مشکلات مانند تعمیر خودرو را به واسطه این سنسور حل کنند. سنسورهای مورد استفاده در خودروها عملکرد کل خودرو را کنترل می‌نمایند. اغلب صاحب وسیله نقلیه حتی نمی‌دانند چند سنسور در وسیله خودرویشان وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع سنسور خودرو و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

سنسور جریان هوا

سنسور MAF یا Mass Flow Air یکی از ضروری ترین سنسورها در صنعت خودروسازی است. این سنسورها در موتور خودروها استفاده می شوند. این سنسورها توسط کامپیوتر کنترل می شوند و می توانند چگالی هوا را در موتور محاسبه کنند.
اگر به دلایلی سنسور از کار بیفتد یا خراب شود، خودرو از حرکت می ایستد. علاوه بر این، مصرف بنزین نیز بیشتر خواهد شد.

سنسور سرعت موتور

در خودرو این سنسور به میل لنگ متصل است. هدف اصلی این سنسور نظارت بر سرعت چرخش میل لنگ است. به طوری که می توان تزریق سوخت و زمان موتور را کنترل کرد. توقف غیر مستقیم وسایل نقلیه و موتورها انواع مختلفی دارد. بنابراین این سنسور آن را برای رانندگان خودرو خاموش می کند.

سنسور اکسیژن

یکی از انواع سنسورهای موجود در خودرو، سنسور اکسیژن است. این سنسور میزان اکسیژن موجود در سیستم اگزوز خودرو را اندازه گیری می کند. با استفاده از مقدار نسبت های منتقل شده توسط سنسور، رایانه ماشین مقدار سوخت و هوای مورد نیاز برای دستیابی به نسبت کامل برای احتراق کارآمد را محاسبه می کند.

سنسور اکسیژن جدا از اطمینان از عملکرد صحیح موتور، در مبدل کاتالیزوری نیز بهترین عملکرد را دارد. از کنترل انتشار گازهای گلخانه ای در آنجا اطمینان حاصل می کند. سنسور اکسیژن یک ولتاژ خروجی می دهد. که بستگی به تفاوت بین گازهای خروجی و میزان اکسیژن موجود در جو دارد.

ولتاژ پایین حدود 200 میلی ولت نشان دهنده یک مخلوط کم چربی است. در حالی که بدون افزایش ولتاژ تا حدود 800 میلی ولت نشان می دهد که سوخت غنی می سوزد.

سنسور ناک یا سنسور ضربه

این سنسور برای اطمینان از اینکه سوخت به راحتی می سوزد استفاده می شود. در غیر این صورت، می تواند باعث ایجاد سیستم احتراق غیرمنتظره شود. این سیستم جرقه زنی در صورت بالا یا پایین رفتن خطرناک است و می تواند به موتور خودرو مانند حلقه ها، واشرهای سر و یاتاقان های میله آسیب برساند. نصب این قطعه می تواند گران باشد. بنابراین از این سنسور برای حل مشکل مربوط به موتور خودرو استفاده می شود.

سنسور خنک کننده

این سنسور مهم ترین حسگر مورد استفاده در صنعت خودرو است زیرا رایانه برای کنترل هر عمل به ورودی سنسور متکی است. معمولا این سنسورها به برد سنسور متصل می شوند. اگر سنسور از کار بیفتد، نشانه ای از توقف در آنجا مانند مسافت پیموده شده ضعیف سوخت و غیره را نشان می دهد. بنابراین، لازم است که وضعیت این سنسور را به صورت دوره ای بررسی کنید و اگر به نظر می رسد سنسور معیوب است، فوراً آن را تعویض کنید.

سنسور فشار مطلق منیفولد

وظیفه سنسور فشار مطلق منیفولد در خودرو نظارت بر بار موتور است. بیشتر این سنسورها اختلاف فشار منیفولد را اندازه گیری می کنند. موتور خودرو بر اساس تغییرات داخل فشار، قادر به دریافت نفت است. این را می توان با فشار خارجی از طریق ماشین برای اطمینان حاصل کرد.

سنسور دمای سوخت

این سنسور برای اندازه گیری دمای سوخت استفاده می شود. همانطور که حداکثر استفاده از سوخت است یا نه. اگر سوخت موتور سرد باشد، به دلیل چگالی بالا، احتراق بیشتر طول می کشد. اگر سوخت به همین ترتیب گرم شود، زمان کمتری برای سوزاندن نیاز دارد. مشکل اصلی در اینجا سطوح مختلف ورودی است. بنابراین این می تواند به قسمت دیگر خودرو آسیب برساند.

سنسور ولتاژ خودرو

سنسور ولتاژ نوعی سنسور است که در صنایع خودروسازی استفاده می شود. وظیفه اصلی این سنسور کنترل سرعت خودرو است. این سنسور باید در ماشین ما باشد تا مطمئن شویم که سرعت آن در صورت لزوم افزایش می یابد.

سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور اطلاعاتی در مورد میزان باز شدن دریچه گاز و موقعیت مربوطه به کامپیوتر می دهد. این سنسور یک مقاومت متغیر است که برای تغییر مقاومت با باز شدن دریچه گاز استفاده می شود.
شناسایی ویژگی های این سنسورها کار سخت و پیچیده ای نیست. با کاهش سرعت، سنسور می تواند نقص را شناسایی کند. این نشانه اصلی نقص سنسور موقعیت دریچه گاز است. وقتی این سنسور را عوض می کنید نمی توانید آن را به درستی پیکربندی کنید.

سنسور سرعت خودرو

همانطور که از نامش پیداست این سنسور VSS توانایی بررسی سرعت چرخ های خودرو را دارد. این یک نوع سرعت سنج است. این سنسورها در داخل یک سیستم ضد قفل به نام ABS قرار دارند. علاوه بر این، خروجی این سنسور برای شنوایی سنج برای خواندن سرعت خودرو برای کنترل دنده ها بر اساس سرعت خودرو نیز استفاده می شود.

سنسورهای رطوبت خودرو

این سنسورها معمولاً دو سنسور مختلف را به یک دستگاه متصل می کنند. یکی برای اندازه گیری سطح رطوبت و دیگری دما. مقادیر دو اندازه گیری به کامپیوتر آب و هوا ارسال می شود که سپس تهویه مطبوع خودکار را برای کنترل فضای داخلی خودرو فعال می کند. سنسور رطوبت با تنظیم سطح رطوبت به راحتی فضای داخلی خودرو کمک می کند. به طور مداوم رطوبت خودرو و همچنین دمای شیشه ها را کنترل می کند تا از مه شدن شیشه ها جلوگیری کند.

سنسور پارک خودرو

یکی دیگر از انواع سنسور سنسور پارک است، در خودروهای امروزی از تکنیک‌های مختلف پارک برای آسان‌تر و ایمن‌تر کردن کار استفاده می‌شود. حسگرهای پارکینگ می‌توانند سیگنال های صوتی، امواج الکترومغناطیسی یا تصاویر واقعی باشند.
سنسور پارک آکوستیک یک دستگاه اولتراسونیک است. که از صدای بازتابنده برای تشخیص موانع توسط اجسام استفاده می کند. سنسور پارک الکترومغناطیسی یک دستگاه راداری است که از پالس هایی استفاده می کند که از یک جسم برای تشخیص آنچه در کنار خودرو است استفاده می کند.

سنسورهای باران خودرو

سنسور را می توان با نام آن یا دستگاهی که باران را تشخیص می دهد شناسایی کرد. این سنسور زمانی که قطرات باران روی شیشه جلو می ریزد سیگنالی را به ECU ارسال می کند.
سپس رایانه به طور خودکار برف پاک کن را فعال می کند. این به این دلیل است که تمام این فرآیندها حتی بدون ورودی درایور امکان پذیر است. سنسور باران یک وسیله ایمنی است که تضمین می کند راننده به راحتی می تواند سمت جلو را حتی در مواجهه با تغییرات ناگهانی آب و هوا ببیند.
چنین حسگرهایی برای کار از بازتاب داخلی استفاده نمی کنند. پرتو نور مادون قرمز به طور مداوم در 45 درجه به شیشه جلو برخورد می کند. سنسور شدت نور بازتاب شده را کنترل می کند. وقتی شیشه جلو خیس می شود. سپس مقدار نور منعکس شده کاهش می یابد و این سیگنال را به کامپیوتر ارسال می کند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.