انواع فیلتر خودرو

فیلترها در خودرو نقشی مهمی را ایفا می کنند و عملکرد آنها در راستای سلامت خودرو می باشند. این قطعات پس از مدتی کارایی خودرو را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارند. اگر فیلتر های خودرو در زمان مشخصی تعویش نشوند ممکن است موجب وارد شدن آسیب های جدی به خودرو شوند. همانطور که از نام فیلتر پیداست وظیفه تمیز کردن آلودگی ها را در بخش های مختلف موتور برعهده دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع فیلتر خودرو و عملکرد آنها آشنا شوید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا معمولا از متریال سلولزی کتان و یا فلزی ساخته می شوند که در ورودی محفظه موتور قرار می گیرند. وظیفه فیلتر هوا پاکسازی هوای ورودی به داخل موتور خودرو از هر گونه آلودگی می باشد. جلوگیری از وارد نشدن ذرات گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا موجب افزایش راندمان موتور خودرو می شود. زمان تعویض فیلتر هوا رابطه مستقیمی با موقیعت جغرافیایی و مزیان آلودگی هوا محل زندگی شما دارد.

علائمی مانند روشن شدن چراغ چک، کاهش قدرت و سرعت خودرو و بالا رفتن مصرف سوخت می تواند هشدار دهنده تمام شدن عمر فیلتر هوا باشند. کیفیت متریال و روش ساخت فیلتر هوا جزو مهمترین نکات مربوط به این قطعه می باشد. استفاده از فیلترهای نامرغوب می تواند نتیجه نامطلوبی در عملکرد موتور خودرو داشته باشد. فیلتر هوا خودرو انواع مختلف دارد که نمونه ای از آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع فیلتر هوا

فیلتر هوا کاغذی ، اسفنجی

فیلتر هوا کاغذی که با نام سلولزی نیز شناخته می شود از مواد اولیه مخصوص ساخته شده و برای افزایش کارای به صورت پیلسه دار طراحی می گردد. این فیلترها معمولا دارای یک فریم پلاستیکی و یا فلزی هستند که با فشار باد تمیز می شوند و طول عمر نسبتا خوب دارند.

فیلتر هوا اسفنجی نیز دارای چند لایه است و از فناوری نانو برای ساخت آن استفاده می شود. این فیلتر معمولا برای خودروهای مسابقه ای کاربرد دارد و به منظور حفظ ساختار بدنه ای توری و یا فلزی دارند. این فیلترها دارای قابلیت شستشو با آن می باشند و تنها در قیمت با فیلتر های کاغذی متفاوت هستند.

فیلتر هوا روغنی

یکی دیگر از انواع فیلتر هوا خودرو فیلتر روغنی است که در ساخت آن از کتان (پنبه) استفاده می شود. از قابلیت های مهم این فیلتر می توان به قدرت بالای آن در از بین بردن 90 درصد از آلودگی های هوا اشاره نمود. هنگام ساخت این فیلتر روغن نیز به کار گرفته می شود تا اجازه ورود راحت تر هوا به موتور خودرو داده شود. این فیلتر طول عمر بالایی دارد و می توان پس از شستشو مجدد از آن استفاده نمود.

انواع فیلتر هوا

فیلتر هوا خشک

این فیلتر جزو رایج ترین فیلتر هایی است که توسط شرکت های خودرو ساز مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت این فیلتر از کاغذ و یا فوم استفاده می شود که می تواند 99 درصد آلودگی را به خود جذب کند هوایی تمیز به موتور خودرو انتقال بدهد. طول عمر این فلیتر بر اساس مسافت 10000 تا 15000 محاسبه می گردد، به این معنا که پس از گذشت 15000 کیلومتر شما باید فیلتر هوا خودرویتان را تعویض نمایید. این فیلتر برای آب هوای خشک بهترین کارایی دارد، اما قابلیت شستشو ندارد و حتما باید تعویض گردد.

فیلتر هوا پنلی و مخروطی

فیلترهای هوا از نظر ساختار و طراحی ظاهری نیز به دو دسته پنلی و مخروطی تقسیم می شوند. در مدل پنلی ساختار مانند یک مستطیل است که سطح بزرگی دارد .اغلب فلیتر هوا خشک به این صورت ساخته می شود. فیلتر هوا مخروطی نیز ابعاد بزرگ تری دارد و هوا بیشتری را انتقال می دهد. فیلترهای روغنی معمولا به صورت مخروطی ساخته می شود.

انواع فیلتر هوا

فیلتر کابین

یکی دیگر از فیلترهای مهم در خودرو فیلتر کابین است. زمانی که شما با خودرویتان در هوای آلودگی رانندگی و یا سفر می کنید بسیاری از این آلایندگی ها وارد کابین خودرو می شود که می توان برای افرادی مکشل تنفسی و یا حساسیت دارند آزار دهنده باشد. فیلتر کابین از ورود گرد و غبار، آلودگی هوا و حتی بوی نامطبوع به داخل کابین خودرو جلوگیری می کند.

محل قرارگیری این فیلتر در زیر کاپوت و یا زیر داشبورد است و هر 15000 الی 25000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد. جلوگیری و کاهش گرفتگی های سیستم تهویه خودرو از دیگر ویژگی های مهم فیلتر کابین می باشد. با توجه به افزایش آلودگی هوا و زیاد تر شدن آلایندگی ها این فیلتر می تواند تاثیر مستقیمی در سلامت شما و سایر سرنشینان خودرو داشته باشد.

انواع فیلتر هوا

فیلتر روغن

همانطور که می دانید استفاده از روغن برای خودرو یکی از رایج ترین اقداماتی است که تمامی مالکان انجام می دهند. اگر روغنی که برای خودرو استفاده می کنید آغشته به آلودگی های محیطی، ذرات معلق در روغن و یا ناشی از ساییدگی قطعات موتور باشد می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد کند. برای جلوگیری از این معضل فیلتر روغن با استفاده از متریال سلولزی ساخته شده است.

وظیفه این فیلتر جلوگیری از ورود روغن فاسد، گرد و غبار و ذرات فلزی به موتور خودرو می باشد. عملکرد نامطلوب این محصول موجب اجزای موتور را دچار اختلال نماید. در صورتی که متوجه صداهای غیر طبیعی از موتور خودرو شده اید و یا هنگام اندازه گیری روغن با گیج دانه های شبیه به شن در روغن مشاهده نمودید، فیلتر روغن خودرویتان معیوب ایت و نیاز به تعویض دارد.

فیلتر روغن قابلیت شستشو دارد اما توصیه می شود آن را تعویض نمایید تا روغن بدون هرگونه ناخالصی وارد موتور شود. زمان تعویض این فیلتر ارتباط مستقیمی با روغنی که مورد استفاده قرار می گیرد دارد. هنگامی که شما از روغن موتور 5000 کیلومتری استفاده می کنید باید پس از طی 10000 کیلومتر فیلتر را تعویض نمایید.

فیلتر بنزین

فیلتر بنزین یا همان فیلتر سوخت از دیگر انواع فلیترهای مهم خودرو می باشد. این فیلتر در زیر کاپوت تعبیه شده است و نقش مهمی را در جهت سلامت خودرو ایفا می کند. زمانی که بنزین و یا سایر سوخت ها از پالایشگاه خارج می شود، هیچگونه الودگی ندارد و کاملا تمیز است، اما زمان حمل و نقل و هنگام سوخت گیری امکان ورود آلودگی ها به سوخت خودرو افزایش می یابد.

فیلتر سوخت از ورود آلودگی ها به موتور خودرو جلوگیری می کند و معمولا هر 20000 کیلومتر و یا سالی یک بار نیاز به تعویض دارد. محل قرارگیری فیلتر بنزین در زیر کاپوت است و از علائم خراب شدن ان می توان به کند شدن بی دلیل خودرو اشاره نمود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.