انواع فیلتر هوای خودرو

یک فیلتر هوا اولین خط دفاعی در مقابل آلودگی های مضر و ذراتی است که عملکرد بهینه موتور را متوقف می کنند و حتی باعث وارد شدن صدمات جدی به آن می شوند. تعویض یا تمیز کردن فیلتر هوای خودرو یک بخش حیاتی از نگهداری خودرو می باشد. مدل های مختلفی از انواع فیلتر وجود دارد که با تکنولوژی و مواد متفاوت ساخته شده اند. در اینجا نگاهی می اندازیم به انواع فیلتر هوای خودرو، تا اگر دوباره زمان تعویض فیلتر خودروی شما فرا رسید با نگاهی فراتر از قبل انتخاب نمایید.


فیلتر هوای سلولزی یا کاغذی

احتمالا فیلتر هوا کاغذی، متداول ترین نوع فیلتر در بین خودروها می باشد. چون برای اکثر خودروها فیلتر کاغذی اصلی پیدا می شود، این نوع فیلتر از لحاظ صرفه اقتصادی ظاهرا مناسب است و تا مدت کوتاهی عملکرد مناسبی نیز دارد. زمان تعویض فیلتر هوا به صورت کلی برای خودروهای مختلف متفاوت است و بسته به اقلیم آب و هوایی ناحیه ای که خودرو در آن است تعیین می شود. برای ناحیه ای پر گرد و غبار مانند ایران توصیه می شود بین 3000 تا 5000 کیلومتر فیلتر هوا تعویض گردد. اگرچه فیلتر هوای کاغذی، ظاهرا صرفه اقصادی دارد اما هزینه های تعویض آن در طول زمان انباشت شده و خود را نشان می دهد.

برای تشخیص فیلتر آلوده باید آن را در آورده و در برابر تابش نور آفتاب قرار دهید. اگر فیلتر خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند‌، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر است و باید آن را تعویض نمود. با ضربه زدن به فیلتر یا استفاده از مکنده شاید اندکی از گرد و غبار سطحی آن کاست اما آلودگی اصلی که به خورد فیلتر رفته است، قابل برطرف کردن نیست، زیرا فیلتر کاغذی را نمی توان شست و در صورت انجام این کار فیلتر سوراخ شده و با ورود آلودگی به موتور، صدمات طولانی مدت وارد می کند.


انواع فیلتر هوای خودرو فیلتر قارچی

فیلتر هوا اسفنجی (قارچی)

این نوع فیلتر برای ماشین های خاصی قابل استفاده است که فضای کمتری برای فیلترهای اسپرت بزرگ دارند و یا سیستم آنها کاربراتور است. ظاهر اسفنجی آن از پلی اورتان روغنی برروی یک قاب دایره ای فلزی طراحی شده است تا از ورود مواد اضافی به موتور جلوگیری کند. قیمت این نوع فیلتر از فیلتر کاغذی بیشتر بوده و طبیعتا مکش بهتری نیز برای خودرو ایجاد می کند.


انواع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای اسپرت (کتان و سیم)

مزیت های این نوع فیلتر که بافت کاملا متفاوتی دارند، در مقایسه با سایر فیلترها بسیار قابل توجه است از جمله اینکه نفس خودرو باز شده و همزمان با فیلتر شدن بهتر آلودگی، هوای بیشتری به داخل خودرو می رساند. همین امر باعث افزایش محسوس شتاب می گردد. اما نکته قابل توجه، طول عمر بالای این فیلترها به دلیل قابلیت شستشو بودن است. پس از لحاظ اقتصادی نیز در مقایسه با فیلترهای کاغذی یا سلولزی به صرفه تر می باشد زیرا نیاز به تعویض مداوم آن نمی باشد. نوع قابل شستشوی آنها، دارای بافت فلزی (سیمی) نازکی است و برخلاف بافت کاغذی با شستشو خراب نمی شود. نوع دیگری از فیلترهای اسپرت نیز وجود دارندکه از چند لایه بافت کتان ساخته شده اند و همه ویژگی های یک فیلتر اسپرت را دارا می باشند منتها قابل شستشو نیستند.


مزایای فیلتر هوا اسپرت

  • افزایش شتاب خودرو به دلیل تزریق هوای تازه به موتور
  • کاهش مصرف سوخت (استفاده بهینه از سوخت ورودی)
  • باز شدن نفس خودرو و باز شدن کپ آن به ویژه در سربالایی ها
  • افزایش طول عمر سر سیلندر و سایر اجزای موتور
  • جذاب شدن صدای موتور و غرش آن
  • صرفه اقتصادی (طول عمر بالا به دلیل قابلیت تمیز شدن)

فیلترهای اسپرت به دوشکل موجود هستند: یا بصورت یونیورسال قابل نصب روی تمام خودروها می باشند یا اینکه ویژه کیت هوای خودروی خاصی می باشند. کیت هوا برای خنک کردن بهتر موتور، افزایش شتاب و باز شدن نفس خودرو استفاده می گردد. البته کیت هوای یونیورسال نیز وجود دارد که روی همه خودروها قابل نصب است.

انواع فیلتر هوای خودرو فیلتر اسپرت

نحوه تمیز کردن فیلتر اسپرت

ابتدا باید مشخص کنید که فیلتر هوای اسپرت شما قابل شست شو هست یا خیر. اگر فیلتر هوا مدل غیر قابل شست شو باشد، کافیست با هر بار تعویض روغن خودرو، فیلتر را باز کرده و به وسیله پمپ باد و فشار هوا، کاملا آن را تمیز نمایید. در انتها از یک دسمال نم دار برای برداشتن جرم ها نیز می توان استفاده نمود.
اما برای فیلترهای قابل شست شو مانند اپکس و سیموتای ارجینال، مراحل زیر را انجام دهید:

  • فیلتر را باز کرده و آن جدا کنید.
  • به وسیله مواد شوینده آن را کامل و با احتیاط بشویید.
  • فیلتر را آبکشی نمایید.
  • سپس با پمپ باد و فشار هوا، آن را خشک کنید.

برای مشاهده انواع فیلتر هوای اسپرت خودرو با کیفیت های متفاوت وارد لینک زیر شوید.

فیلتر هوا و لوله کیت مکش

1 نظر

  1. خوب بود ولی کاش درباره فیلتر قارچی بیشتر توضیح می دادید

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.