ایربگ چگونه کار می کند؟

خودروها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، بخشی از یک خودرو را سیستم تعلیق و موتور بخشی بخشی دیگر را سیستم روشنایی و قسمتی دیگر قطعات و تجهیزات ایمنی را تشکیل می دهد. یکی از مهمترین بخش های یک خودرو ایربگ یا همان کیسه هوا است که مهمترین قطعه برای جلوگیری از وارد شدن آسیب های جدی به سرنشینان می باشد. ایربگ در خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به این صورت که می تواند از خطر مرگ نیز جلوگیری نماید. در ادامه به سوالاتی مانند ایربگ چگونه کار می کند؟ تاریخچه بکارگیری این قطعه به چه زمانی باز می گردد و محل قرارگیری آن در کدام قسمت است خواهیم پرداخت.

تاریخچه بکارگیری ایربگ

ایربگ ها در ابتدا برای محافظت از خلبان های هواپیمای نظامی طراحی و ساخته شد و سپس به خودروهای سواری نیز اضافه گردید. در سال 1950 اولین کیسه هوا در اتومبیل ها بکارگرفته شد اما به دلیل معایب و عملکرد ناقص موجب افزایش ایمنی خودرو نگردید. پس از گذشت 10 سال از ساخت اولین ایربگ با تحقیقات سورت گرفته توسط طراح و مخترعان کیشه هوایی با عملکرد شیمیایی اسید سولفوریک و همچنین انرژی الکتریسیته ساخته شد.

این ایربگ جدید با استقبال بسیار زیادی مواجه شد و به دلیل عملکرد مطلوب و قابل قبول رضایت افراد را به خود جلب نمود. نخستین ایربگ در سال 1970 بر روی خودروها سواری نصب شد و موجب افزایش ایمنی سرنشینان گردید. در حال حاضر این قطعه به دلیل بکارگیری روش های جدید در ساخت و پیشرفت صنعت خودروسازی دارای انواع متفاوتی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد کیسه هوا

یکی از سوال های مهم در مورد این قطعه این است که ایربگ چیست و چگونه کار می کند؟ ایربگ یک بالشت است که در مواقع ضروری پر از باد می شود و از سرنشین هنگام برخورد با خودرو محافظت می نماید. در خودروهای مجهز به کیسه هوا سیستمی تحت عنوان سیستم تشخیص تعبیه شده است که وقوع تصادف و یا برخورد موانع با نقاط حساس اتومبیل را به ایربگ گزارش می دهد. پس از اطلاع رسانی به کیسه هوا با یک واکنش شیمیایی شاهد پر شدن ایربک از گاز خواهیم بود. سرعت پر شدن ایربگ بسیار بالا است تا از برخورد سر راننده و سرنشین جلوگیری نماید. ایربگ ها جزو اصلی ترین تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می شوند و تمامی آنها دارای کلید برای فعال و یا غیر فعال کردن می باشند.

انواع ایربگ

پس از آنکه به تاریخچه و نحوه عملکرد کیسه هوا پرداختیم، حال به انواع آن اشاره خواهیم داشت. ایربگ کمربند ایمنی، ایربگ عابر پیاده، ایربگ میانی، ایربگ جانبی، ایربگ زانویی و ایربگ سرنشینان جلو مدل های متفاوت این قطعه می باشند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کیسه هوا راننده و سرنشین

یکی از قدیمی ترین و ساده ترین انواع ایربگ، ایربگ راننده و سرنشین می باشد. معمولا اکثر تصادفات قسمت ابتدایی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند. کیسه هوا سرنشینان جلو در قسمت داشبورد و غربیلک فرمان تعبیه می شود تا در صورت وقوع تصادف های شدید سرنشین با قسمت های سخت داشبورد، فرمان و یا شیشه جلو برخورد نکند. امروزه برای کیسه هوا راننده سنسورهای به منظور تشخیص وزن، شدت تصادف و موقعیت صندلی قرار داده شده است تا افراد با جثه کوچک تر نیز دچار آسیب های جدی نگردند.

ایربگ زانویی

زانوی سرنشینان یکی از عضوهای آسیب پذیر می باشد که ارتباط مستقیمی با داشبورد و فرمان دارد. به همین دلیل ایربگ زانویی به منظور محافظت تعبیه شده است. این نوع کیسه هوا در قیمت زیرین غربیلک فرمان قرار پرفته است و ابعاد کوچک تری نسبت به ایربگ راننده دارد. کمپانی هایی مانند هیوندای، کیا، تویوتا میتسوبیشی و … این ایربگ در خودروهای تولیدی خود به صورت سفارش تعبیه می نمایند.

ایربگ میانی

گاهی نیز ممکن است شدت تصادف به حدی زیاد باشد که برخورد سرنشینان جلو با یکدیگر موجب بروز آسیب های جدید برای هر دو آنها شود. به این منظور ایربگ میانی طراحی و تعبیه شده است تا با قرار گیری در بین سرنشین و راننده از برخورد جلوگیری نماید. یکی از شرکت هایی که نخستین بار از این نوع کیسه هوا برای بعضی از تولیدات خود استفاده نمود جنرال موتورز می باشد.

ایربگ جانبی

در تصادف های جادی ای که منجر به چپ کردن خودرو می شود یکی از قسمت هایی که می تواند برای راننده و سرنشنیان مخاطره آمیز باشه شیشه ها و یا بدنه خودروست. برای جلوگیری از برخورد سر و گردن، کتف و پهلو سرشینان ابریگ جانبی قطعه کارآمد می باشد.
این ایربگ همراه با سایر ایربگ ها باز می شود اما در زمان طولانی تری نسبت به آنها خالی می گردد. طبق تحقیقات انجام شده کیسه هوا جانبی تاثیر بسیار زیادی در تصادف های از بغل خودرو و یا واژگون شدن در حفظ سلامت سرنشینان دارد.

ایربگ کمربند ایمنی

یکی دیگر از ایربگ هایی که هنگام تصادف های با شدت بالا به سرنشینان کمک می کند کیسه هوا کمربند ایمنی است. این ایربگ هنگام که راننده به سمت جلو پرتاب می شود و ممکن ایت کمربند باعث ایجاد جراحت و یا آسیب بر روی بدن او شود، باز می گردد.
این نوع ایربگ ها درون کمربند تعبیه می شوند و فشار به وجود آمده را به میزان زیادی کاهش می دهند. این کیسه هوا روی اندکی از خودروهای فورد، مرسدس بنز و لکسوس به صورت سفارشی و یا آزمایشی تعبیه می گردد.

کیسه هوا عابر پیاده

یکی از فناوری های بسیار کار آمد در ساخت ایربگ ها، ایربگ عابر پیاده است. این کیسه هوا برخلاف سایر ایربگ ها وظیفه محافظت از سرنشینان خودرو را بر عهده ندارد و از عابر پیاده محافظت خواهد کرد. هنگام که حسگرهای ایربگ متوجه وقوع تصادف شوند ایربگ عابر پیاده باز خواهد شد. محل قرارگیری این ایربگ در طراف شیشه جلو و در ستون‌های کناری خودرو است. شرکت ولوو یکی از نخستین طراحان این کیسه هوا روی محصولات خود می باشد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.