تفاوت توربوشارژ و سوپرشارژ

هنگامی که در مورد قطعات خودرو صحبت می کنیم اصطلاحات بسیاری وجود دارد که ممکن است افراد را سردرگم کند. بررسی تخصصی قطعات به شناخت کلی خودرو کمک فزاینده ای می کند. توربوشارژ را تقریبا همه کسانی که به صنعت خودرو علاقه مندند شنیده اند، اما اینجا می خواهیم نگاهی دقیق تر به آن انداخته و تفاوت آن را با سوپرشارژ بررسی کنیم.

blank

عملکرد

هر دوی آنها با قدرت موتور سروکار دارند. توربوشارژ و سوپرشارژ به عنوان سیستم های مکش قدرت شناخته می شوند.

به این معنی که هر دو هوای در جریان داخل موتور را فشرده می کنند، که قدرت بیشتری برای موتور به ارمغان می آورد. این عمل مقدار قابل ملاحضه ای نیروی تقویتی به ارمغان می آورد که حتی می تواند تا 50 درصد بیشتر قدرت وارد موتور کند.

این قدرت فوق العاده، هر وقت که راننده از صدای ظریف و کم موتور خودرویش خسته شود، ماشین را مانند مانند شیر به غرش در می آورد.


تفاوت توربوشارژ و سوپرشارژ

تفاوت توربوشارژ و سوپرشارژ چیست؟

 
اما تفاوت اصلی بین سوپرشارژ و توربوشارژ در منبع نیرویی است که آنها را به کار می اندازد. توربوشارژر برای تامین انرژی از گازهای خروجی موتور استفاده می کند.

این گازها  به سمت توربین توربوشارژ هدایت می شوند و آن را به چرخش در می آورند تا کمپرسور فعال شود. چرخش توربین می تواند به 150000 دور در دقیقه نیز برسد؛ به عبارتی دیگر یک توربوشارژر قادر است RPM یا چرخش توربینی، 30 برابر سریعتر از یک موتور خودروی معمولی داشته باشد. 

البته مدت کمی طول می کشد تا توربین این نیروی تقویتی را تولید کند و در دور موتورهای پایین آنچنان تفاوتی نخواهد داشت، اما به محض اینکه توربوشارژر شروع به کار کرد ماشین را به سمت جلو پرتاپ خواهد کرد!!

سایز کوچکتر توربوشارژر می تواند با سرعت بیشتری این نیروی تقویتی را فراهم کند.

توربوشارژرها به صورت ویژه در ارتفاعات بالا ، جایی که موتورهای دیگر به مشکل برمی خورند، موثر است. چون غلظت هوا کمتر است یک موتور معمولی میزان کمتری هوا دریافت می کند بنابراین موتورهای توربوشارژ از کاهش قدرت در این ارتفاعات رنج نمی برند، زیرا قادرند این هوای کم غلظت را فشرده و به خورد موتور دهند.

این در حالیست که سوپرشارژر به وسیله یک تسمه مستقیما به موتور متصل شده و نیروی خود را از آنجا تامین می کند. سوپرشارژر می تواند تا 46 درصد توان موتور را افزایش دهد، زیرا هوای بیشتر به موتور احتراق اجازه ورود سوخت بیشتر می دهد.

سوپرشارژها نیز همانند توربوشارژر در ارتفاعات بالا به خوبی عمل می کنند.


تاثیر توربوشارژ روی خروجی موتور

با نگاهی به این دو می توان دریافت که سوپرشارژ نیروی خود را از میل لنگ گرفته در حالی که توربوشارژ این نیرو را از گازهای خروجی حاصل از احتراق موتور دریافت می کند.

نتیجه آنکه توربوشارژ دود خروجی غلیظی خواهد داشت، اما سوپرشارژ دریچه تخلیه گازی ندارد. از طرف دیگر توربوشارژرها تجهیزات تغییر ترکیبات گازهای خروجی دارند که باعث کاهش ورود کربن به هوا می گردد.

همچنین توربوشارژها داغ می شوند و حرارت بسیار بالایی تولید می کنند.

تفاوت توربوشارژ و سوپرشارژ

کدامیک بهتر است؟

این تصمیم کاملا بستگی به نوع خود وسیله دارد. برای مثال در اروپا که توربوشارژها رایجترند بخاطر این است که موتور خودروها بیشتر کوچک و چهارسیلندر استاندارد می باشند.

سوپرشارژها می توانند حتی در دور موتورهای پایین نیز نیروی تقویتی تولید و صدای کمتری ایجاد کنند که آنها را برای داخل شهر مناسب تر می کند، در حالی که توربوشارژ در بالاترین سرعت های موتور بهترین عملکرد خود را نشان می دهد.

نکته قابل توجه این است که نگهداری یک سوپرشارژ ساده تر از یک توربوشارژ پیچیده است.

اگر توربوشارژها نیز در دور موتور پایین عمل می کردند، بسیار مناسب بودند. فولکس واگن با ساخت یک موتور دوشارژر، برای رفع این مشکل اقدام کرده است. اما بجز قیمت بسیار بالای آن، این موتور فقط با بنزین ممتاز کار می کند.

در حقیقت سوپرشارژ و توربو شارژ برای یک حجم موتور مشخص، هر دو تقریبا قیمت مشابهی دارند، اما یک خودروی معمولی با سوپرشارژر بهتر کار خواهد کرد.

زیرا نصب آنها ساده تر بوده و اتصالات آن آنچنان دشوار نیست. از طرفی برای ارتقا یک خودرو به وسیله توربوشارژ باید تغییرات دیگری در سایر قسمت های موتور خودرو، کیت مکش، کیت اگزوز و … نیز ایجاد کرد تا پاسخگوی توان بالای این ارتقا باشند.

2 نظر

  1. آقا واقعا ممنون بابت این مقاله ها فقط اگر میشه یه بخش هم برای این مقاله ها درست کنید

    • سپاس از همراهیتون
      مقاله ها در دو دسته تقسیم بندی شده اند

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.