خودروهای تاریخی جهان

یکی از جذابیت‌های تاریخ جهان، تاریخ صنعتی آن است. زمانیکه انقلاب صنعتی در اروپا کلید خورد، به نوعی نوزاد تازه متولد شده‌ای پا به جهان گذاشت که امروزه شاهد اوج بلوغ آن هستیم. این نوزاد را امروز تکنولوژی می‌نامیم که حسابی رشد کرده و جولان می‌دهد. اما جذابیت فراوانی در دوران کودکی آن نهفته است. در بخش اول خودروهای تاریخی جهان می‌خواهیم به تاریخ خودروسازانی سفر کنیم که امروز یا نامی از آنها نیست، یا هم اکنون شاید شما محصولات آنها را سوار می‌شوید. پس باما همراه باشید.

اختراع اولین خودروها

آلمان و فرانسه. بله! طبق معمول یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای توسعه یافته که همه خودروبازها قطعا می‌دانند قضیه از چه قرار است. اولین خودروها در حوالی قرن ۱۹ام در این کشورها ساخته شدند. هرچند آمریکا توانست طی یک قرن خود را به این صنعت بزرگ برساند اما همچنان اروپا در آن پیشتاز بود.

فورد یکی از افراد تاثیر گذار این صنعت بود که توانست استاندارد انبوه سازی خودروهای اولیه را ارائه کند که پس از آن شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، کرایسلر و خود فورد در دهه ۱۹۲۰ توانستند جای پای خود را به عنوان شرکت‌های قدرت‌مند این عرصه محکم کنند.

اولین خودرو مدرن رسمی تاریخ

اولین خودرو مهم و رسمی تاریخ را که تمامی استانداردهای ضروری را پاس می‌کرد، باید مرسدس ۱۹۰۱ که توسط ویلهلم مایباخ برای شرکت Daimler Motoren Gesellschaft طراحی شده بود نامید. موتور ۳۵ اسب بخاری آن فقط ۱۴ پوند به ازای هر اسب بخار وزن داشت و به سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد.

تنها ۸ سال بعد دایملر به عنوان پیشرو ترین کارخانه تولید خودروهای مدرن توانست ۱۵۰۰ کارگر را استخدام کند. اگرچه هنری فورد دو دهه قبل از بنز و دایملر فعالیت خود را آغاز کرده بود اما در سال ۱۹۰۸ مدل T را معرفی کرد و ویلیام دورانت جنرال موتورز را تأسیس کرد. در سال ۱۹۱۳ آمریکا توانست ۴۸۵ هزار دستگاه از مجموع ۶۰۶ هزار وسیله نقلیه موتوری جهان را تولید کند. اما ناگهان سروکله ژاپن نیز پیدا شد.

اگرچه ژاپنی‌ها با مجموعه فعالیت‌های خود توانستند تا سال ۱۹۸۰ این صنعت را تبدیل به یک صنعت مشترک جهانی کنند، ولی همچنان تاریخ در اختیار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

تاریخ خودرو قبل از جنگ جهانی دوم

شرکت فورد موتورز که تا حدود بسیار زیادی در تطبیق تکنولوژی با تولید خودرو موفق بود توانست نسبت به رقبای خود پیشی بگیرد. اما با شروع رکودهای اقتصادی قبل از جنگ جهانی دوم، بدلیل هزینه‌‌های سنگین خودروسازی و کاهش توان مردم برای خرید و افزایش مواد خام اولیه و کمبود نیروی کار، از مجموع ۳۰۰ کارخانه فعال تنها ۴۴ کارخانه توانستند خود را حفظ کنند که همچنان در صدر آنها فورد موتورز، جنرال موتورز و کرایسلر قرار داشتند.

تاریخ خودرو بعد از جنگ جهانی دوم

اگرچه وسایل نقلیه نظامی در دوران جنگ جهانی دوم نقش بسیار مهمی را بازی می‌کردند، اما با جیره بندی لاستیک و بنزین عملا صنعت خودروسازی وارد رکود سنگینی شد. طوری که در سال‌های پس از جنگ، خودروسازان با عیب و ایراد بسیاری خودروهای خریداری شده را تحویل مشتریان می‌دادند.

در این میان ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها زرنگی بسیاری بخرج دادند و توانستن با عرضه خودروهای کم مصرف و کم هزینه، سهم زیادی از بازار آمریکا را تصاحب کنند. این پیشرفت تا جایی ادامه داشت که شرکت‌های ژاپنی در سال ۱۹۸۰ به عنوان پیشروترین‌های صنعت لقب گرفتند.

مروری بر خودروهای تاریخی مهم جهان

خب! بالاخره به قسمت جذاب ماجرا نزدیک شدیم. با مروری سریع به گذشته خودروسازی جهان اکنون زمان آن فرا رسیده تا با برخی از خودروهای مهم و تاثیر گذار این دوران دیداری داشته باشیم. باما همراه باشید. حتما از نمایشگاه خودروهای تاریخی ایران دیدن کنید. منابع و تصاویر استفاده شده در این مقاله با رعایت حق اثر برای نمایشگاه خودروهای تاریخی ایران تهیه و تنظیم شده است و مالکیت قانونی موارد ذکر شده متعلق به نمایشگاه ذکر شده می‌باشد. وب سایت رئوفی شما را برای رفتن و بازدید از این مکان هیجان انگیز تشویق می‌کند. این موزه خودروهای تاریخی ایران واقع در جاده مخصوص تهران-کرج، مکانی فوق‌العاده برای عاشقان خودرو است. همچنین بدلیل حفظ جذابیت این موزه برای بازدید حضوری تنها سری به چند مدل کلیدی مرتبط با تاریخ ذکر شده می‌زنیم تا با رفتن به موزه لذتی بیش از پیش را تجربه کنید

اسکس تراپلن، خودروی بیادماندنی دوران جنگ

خودروی که توسط شرکت آمریکایی هادسون عرضه شد و توانست در آشفتگی‌های بسیار آن دوران نظر بسیاری از آمریکایی‌ها و حتی مردمان دیگر کشور‌ها را بخود جلب کند. این خودرو ۶ سیلندر خطی با دنده ۳ سرعته و حجم ۲۹۰۰سی سی روانه بازار شد. حداکثر سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و همانطور که از ظاهر آن پیداست، موتور آن در جلو قرارداشت. در مجموع نزدیک به ۴۰هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد. و در نهایت پس از گذشت ۷ سال از تولید آن متوقف شد و خط تولید خود را به مدل‌های جدید این شرکت واگذار کرد.

خودروهای تاریخی جهان

این خودرو در فاصله سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۹ میلادی در شهر دیترویت تولید می‌شد. هدف اصلی هادسون از این خودرو، تولید خودرویی اقتصادی بود که دقیقا توانست به خوبی به هدف خود دست پیدا کند و یکی از قدرت‌های خودروسازی آمریکای شمالی شد. یکی از ویژگی‌های جذاب این خودرو، دو ترمز اتوماتیک آن بود که درواقع یکی هیدرولیکی و دیگری مکانیکی بود. یعنی زمانیکه ترمز هیدرولیک از کار می‌افتاد، ترمز مکانیکی خودرو را نگه‌میداشت و در نتیجه ایمنی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کرد.

خودروهای تاریخی جهان

اسکس تراپلن، خودروی اقتصادی و زیبای دوران رکود اقتصادی آمریکا نیز به تاریخ پیوست و توانست خاطرات خوبی را برای بسیاری رقم بزند. این خودرو در مدل سقف جمع شونده نیز عرضه می‌شد که محبوبیت بیشتری نسبت به مدل عادی خود داشت. خودرویی که در موزه خودروهای تاریخی ایران قرار دارد مربوط به سال ۱۹۳۲ می‌باشد که توسط هوانورد مشهور ایرانی رانده می‌شد و تا ۳۸هزار کیلومتر با آن کارکرد.

پایان قسمت اول خودروهای تاریخی جهان

به پایان قسمت اول خودروهای تاریخی جهان رسیدیم و در هفته آینده با قسمت دوم و معرفی سه خودرو تاریخی تاثیر گذار با شما همراه خواهیم بود. فراموش نکنید در صورتی که از عاشقان خودرو هستید، به موزه خوردوهای تاریخی ایران سر بزنید و بیش از پیش از این تاریخ زیبا لذت ببرید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.