ضرورت دوربین دنده عقب

یکی از مهم ترین نکات در رانندگی داشتن دید کافی و تسلط بر اطراف خودرو می باشد. با توجه به جایگیری راننده و محل قرار گیری آینه های بغل، تنها قسمت از خودرو که دید کافی ندارد، عقب خودرو است. اینجاست که ضرورت دوربین دنده عقب به چشم می آید و تاثیر مستقیم آن بر ایمنی خودرو حس می شود.

blank

تاریخچه دوربین دنده عقب

دوربین دنده عقب در ابتدا برای مقابله با نقاط کور وسایل نقلیه توسط مهندسین طراحی شد. در اواخر دهه 1970 میلادی، وسایل نقیله سنگین مانند تریلی های بزرگ و تجهیزات سنگین معدن، اولین وسایل نقیله ای بودند که از دوربین دنده عقب استفاده کردند. برای بهبود میدان دید این وسایل عظیم الجثه معدنی، مکانیک ها دوربین های کوچکی متصل به مانیتور در کابین کنترل آنها قرار دادند و باعث افزایش چشمگیر ایمنی وافزایش سرعت کار این وسایل شدند. هنگامی که نیاز به افزایش ایمنی در چنین وسایلی رشد کرد، پیمانکاران بیشتری شروع به اضافه کردن دوربین به صورت مجزا برای این تجهیزات کردند.

شرکت هایی مانند کاترپیلار بجای آینه عقب، سیستم های چند دوربینی در وسایل خود نصب نمودند و وقتی شرکت های خودروسازی آوازه تاثیر آن را شنیدید کم کم به عنوان یک گزینه جانبی به خودرهای خود افزودند. امروزه تقریبا در اکثر خودروهای تولید شده در دنیا، نه تنها شاهد فقط دوربین دنده عقب هستیم بلکه امکانات مدرن تری مانند دید کامل 360 درجه ، سنسورهای هوشمند هشدار از 4 طرف و ترمز خودکار در فواصل خاصی که خودرو تشخیص می دهد، را نیز شاهد هستیم.

نحوه عملکرد دوربین عقب

نحوه عملکرد دوربین دنده عقب

به دلیل محل قرارگیری بسیار خوب، دوربین دنده عقب قادراست اطلاعات کافی از پشت خودرو به شما بدهد، زیرا زاویه آن را معمولا رو به پایین تنظیم می کنند. پس راننده می تواند موانعی را که  در فواصل کوتاه بر سر دنده عقب قرار دارند، مشاهده کند. سیستم نمایش دوربین نیز در که داخل خودرو واقع می شود، می تواند هم به مانیتور فابریکی خودرو، هم به مانیتورجانبی (که صورت به مجزا نصب می شود) و هم به آینه دارای مانیتور متصل گردد. همچنین کیفیت پردازش تصاویر در دوربین های مختلف متفاوت است.

یکی دیگر از عناصر تعیین کننده در مورد دوربین ها زاویه دید یا همان میدان دید دوربین است که برای دوربین دنده عقب معولا بین 180 تا 360 درجه بسته به نوع دوربین و محل نصب آن متغیر است. هر چه دوربین زاویه بیشتری را پوشش دهد جزییات بیشتری را در مانیتور خود می توانید مشاهده کنید. در مورد دوربین های 360 درجه نیز این نکته حائز اهمیت است که شما به صورت دلخواه از داخل خودرو می توانید دوربین را تنظیم کرده و قسمت هایی از اطراف خودرو که دارای اهمیت بیشتری برای شماست را مشاهده کنید.

انواع دوربین دنده عقب و پارک
دو مدل دوربین دنده عقب

انواع دوربین های پارک

نوع پیشرفته دوربین ها، قابلیت دید در شب را نیز دارند تا هنگامی که پشت خودروی شما تاریک است و با نگاه کردن به عقب خودرو متوجه چیزی نمی شوید، این قابلیت بتواند کمکتان کند. دوربین های دارای دید شب دارای ال ای دی هایی به دور لنز هستند که تصاویر با وجود نور کم را از هم تفکیک می کند. نوع دیگری از دوربین ها وایرلس هستند و بدون نیاز به سیم کشی به سیستم پخش خودرو متصل می شوند. ضرورت دوربین دنده عقب برای کمپانی های خودروسازی کاملا واضح است و همه خودروسازهای برتر در دنیا، این امکان را هر روز به شکل رقابتی توسعه می دهند. برای مثال شرکت های بی ام و و نیسان که در این امر پیشگام هستند، حتی دوربین های کناری برای دید کامل راننده در سایر نقاط خودرو نصب نموده اند.

روش های نصب دوربین دنده عقب

دوربین دنده عقب را زیر لبه فرورفتگی پلاک، داخل سپر و حتی بالای پلاک نیز نصب می کنند. با توجه به نوع دوربین و پایه آن می توان تصمیم گرفت که دوربین را کجا قرار داد. دوربین های دارای پایه را می توان بالای پلاک نصب کرد اما برای دوربین های دیگر باید با مته گردبر جای آن را سوراخ نمود. سیم کشی دوربین نیز از داخل کابین خودرو به آینه یا مانیتور انجام می شود.

توضیح قسمت های مختلف دوربین دنده عقب

ضرورت دوربین دنده عقب روی هر خودرویی و برای هر راننده ای آشکار است. اگر روی خودروی شما بصورت فابریکی دوربین دنده عقب قرار داده نشده یا از کیفیت آن راضی نیستید می توانید اینجا مدل های مختلف آن را مشاهده کنید:

مدل های دوربین دنده عقب، سنسور و مانیتور

1 نظر

  1. خیلی مفید بود.مرسی

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.