عوامل تاثیر گذار بر هندلینگ خودرو
blank

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر نحوه هندلینگ خودرو تأثیر بگذارد. برخی از آنها شامل فشار باد لاستیک ها، تنظیمات تعلیق، موقعیت فرمان و حتی نوع لاستیک های نصب شده است. بیایید متداول ترین عواملی را که بر هندلینگ خودرو تأثیر می گذارند در زیر بررسی کنیم.

شرایط جاده

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید شرایط جاده است. به عنوان مثال، اگر در جاده ای صاف و بدون چاله یا موانع رانندگی می کنید، هندلینگ خودروی شما بهتر از زمانی که در جاده ای ناهموار با دست اندازها و شیب زیاد رانندگی می کنید، می باشد.
دلیل این امر این است که وقتی دست اندازها و شیب کمتری در جاده وجود دارد، لاستیک‌های شما مسافت کمتری برای طی کردن روی هر چاله دارند. این امر هدایت و هندلینگ خودرو را آسان تر می کند.
از سوی دیگر، اگر در جاده‌ای ناهموار با چاله‌های زیاد رانندگی می‌کنید، لاستیک‌های شما این مسافت‌ها را با سرعت کافی طی می‌کنند. بنابراین، آنها مسافت های طولانی تری را در هر شیب طی خواهند کرد، که به معنای زمان بیشتری برای بالا و پایین رفتن است. این کار کنترل و هندلینگ خودرو را سخت تر می کند و حتی می تواند به لاستیک ها و سیستم تعلیق شما نیز آسیب برساند.

blank

نوع و وضعیت لاستیک

یکی دیگر از عواملی که بر هندلینگ کنترل خودرو تأثیر می گذارد، نوع تایرهای نصب شده است. برای مثال، اگر لاستیک‌های سطح پایین (مانند لاستیک‌هایی که در خودروهای اسپورت یافت می‌شوند) دارید، چسبندگی و کشش کمتری نسبت به لاستیک‌های سطح بالا (مانند لاستیک‌هایی که در خودروهای معمولی یافت می‌شوند) ارائه می‌کنند.
این به این دلیل است که لاستیک‌های سطح پایین سطح تماس زیادی بین آج‌های خود و زمین ایجاد نمی‌کنند. به این ترتیب، آن‌ها به اندازه لاستیک‌های سطح بالا چسبندگی زیادی ندارند.

لاستیک‌هایی با سطح پایین از لاستیک‌های سطح بالا زودتر فرسوده می‌شوند، زیرا الگوی آج روی لاستیک‌های سطح پایین برای دوام طولانی‌تر طراحی نشده است.

blank

وضعیت سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودروی شما نیز نقش مهمی در عملکرد خوب آن دارد. یک سیستم تعلیق خوب یک سواری راحت را فراهم می کند در حالی که می تواند ضربه ها و تلاطم های کوچک را بدون آسیب رساندن به بدنه جذب کند.
از سوی دیگر سیستم تعلیق معیوب ممکن است اصلاً به شما آرامش ندهد و به بدنه خودرو آسیب وارد کند. همچنین ممکن است باعث شود خودرو احساس ناپایداری و چالش در رانندگی کند. این به این دلیل است که تراز چرخ ها تنها زمانی حاصل می شود که سیستم تعلیق شما در شرایط خوبی باشد.
اگر لاستیک‌های شما به سرعت فرسوده می‌شوند، هر ضربه‌ای را در جاده‌ای که رانندگی می‌کنید احساس می‌کنید، یا چرخش خودروی شما سخت‌تر می‌شود، ممکن است لازم باشد وضعیت سیستم تعلیق خود را بررسی کنید.

blank

ترمز

ترمزها یکی از مهم ترین اجزای خودروی شما هستند. ترمزهای معیوب می تواند روی هندلینگ خودرو شما تأثیر بگذارد و ایمنی شما را به خطر بیندازد. در این مثال، روتورهای ترمز یا همان دیسک ترمز شما عامل اصلی خواهند بود.
روتورهای ترمز شما دیسک هایی هستند که به چرخ های جلوی ماشین شما متصل شده اند. لنت های ترمز ماشین شما روی روتورهای ترمز فشرده می شوند تا از چرخش چرخ ها جلوگیری کنند. مشکلات مربوط به روتورهای ترمز شما می تواند باعث تاخیر در ترمزگیری شود و بر هندلینگ وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارد و شما را در معرض خطر قرار دهد.

اطمینان حاصل کنید که روتورهای ترمز خود را نگهداری می کنید و به طور مرتب آنها را برای علائم سایش بررسی کنید تا آسیب نبیند. اگر خودتان مطمئن نیستید که ترمزهایتان را چک کنید، می‌توانید برای چک کردن ترمزها، لنت و کیفیت دیسک خود به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

blank

آیرودینامیک

آیرودینامیک می تواند روی هندلینگ ماشین شما تأثیر بگذارد. هرچه ماشین شما سریعتر حرکت کند، نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد می کند. خودروها از این نیرو برای افزایش هندلینگ استفاده می کنند. این امر به ویژه در گردش در اطراف اهمیت دارد. تنها چند راه برای آئرودینامیک تر کردن اتومبیل شما وجود دارد. می توانید اسپویلرها را به خودرو اضافه کنید، قفسه سقف (یا دیگر قفسه های بالای آن) را بردارید یا با بیرون آوردن وسایل غیر ضروری از صندوق عقب، وزن خودرو را کاهش دهید.

blank

ESC

ESC یک فناوری نسبتا جدید است که کمک بزرگی به هندلینگ خودرو کرده است. ESC مخفف عبارت Electronic Stability Control است و از الزامات موسسه بیمه ایمنی بزرگراه برای خودروهایی است که مایلند به عنوان ایمنی برتر نامگذاری شوند. آمارها نشان می دهد که ESC روی خودروها میزان تصادفات منجر به مرگ را تا یک سوم کاهش داده است. ESC به شما کمک می کند در صورت لغزش (یا حتی قبل از وقوع لغزش) ماشین را هدایت کنید. این سیستم به طور خودکار ترمزها را فشار می دهد تا خودرو در جاده بماند.

کمک فنرها

این کمک فنرها انرژی ناشی از ماشین را در حین حرکت جذب می کنند. کمک فنرهای نامناسب باعث ایجاد وزن فنر نشده بالاتر می شود که ثبات و هندلینگ خودرو را مختل می کند. بنابراین مراقب کمک فنرها باشید و در صورت نیاز تعویض کنید.

عوامل خارجی

نیروهای خارجی نیز می توانند روی هندلینگ ماشین شما تأثیر بگذارند. یکی از آنها آب و هوای بیرون است. وقتی باران یا برف می بارد، سطحی لغزنده ایجاد می کند و این واقعاً می تواند جاده ها را خطرناک کند. بسته به نوع لاستیک شما، می تواند تفاوت بین هندلینگ خوب و بد باشد. به عنوان مثال، داشتن لاستیک های برفی، کشش شما را در هنگام طوفان برف افزایش می دهد. شما می توانید با اجتناب از آنها یا پوشیدن لاستیک های مناسب بسته به شرایطی که در حال وقوع است، با این نیروها مبارزه کنید.

سایر عواملی که می تواند بر روی کارکرد خودرو تأثیر بگذارد عبارتند از:
• فشار باد لاستیک (همیشه باید قبل از حرکت در مسیرهای طولانی بررسی کنید که فشار باد لاستیک شما تنظیم شده باشد)
• موقعیت فرمان
• توزیع وزن
اگرچه عوامل زیادی وجود دارد که نحوه عملکرد خودرو را تعیین می کند، آنچه مهم است به خاطر بسپارید این واقعیت است که شما باید در حین رانندگی هوشیار باشید و همچنین ماشین خود را به درستی نگهداری کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.