مزایا و معایب تغییر ارتفاع خودرو

اسپرت کردن و تغییر دادن ظاهر خودرو مراحل زیادی دارد و امروزه روش ها و قطعات گوناگونی به این منظور طراحی و ساخته شده است. ایجاد تغییرات ظاهری با نصب چراغ های اسپرت عقب و جلو، جلو پنجره، انواع آرم ها و… انجام می شود. اما بخشی از این تغییرات مربوط به تیونینگ اتومبیل می شود که معمولا با قطعاتی مثل فیلتر هوا اسپرت، استرس بار، منبع اگزوز، فنر و … صورت می گیرد. در این مقاله می خواهیم به مزایا و معایبی که می تواند تغییر ارتفاع خودرو به همراه داشته باشد بپردازیم.

ارتفاع زدن به چه معناست؟

همه ما حتما با خودروهایی مواجه شده ایم که ارتفاع بسیار کمی دارند و به اصطلاح کف خواب هستند و یا دارای ارتفاع زیادی می باشند که به نام ماشین های شوتی شناخته می شوند. بنابراین هرگونه افزایش و کاهش ارتفاع خودرو و خارج کردن آن از حالت استاندارد را ارتفاع زدن می نامند.
برای ارتفاع زدن هر خودرویی باید به نکاتی مانند نوع تایر و اندازه لاستیک توجه نماییم و در اندازه گرفتن ارتفاع از کدام قسمت ماشین نیز دقت کنیم. برای تغییر ارتفاع ابتدا باید از ارتفاع استاندار خودرویمان اطلاع داشته باشیم.

مدل خودرو ابعاد استاندارد لاستیک ابعاد استاندارد خودرو
تمامی مدل های پراید165/65 R13165 میلی متر
تیبا175/70 R13 165 میلی متر
کوییک 185/65 R14 180 میلی متر
تمامی مدل های پژو 405 185/65 R14 180 میلی متر
پژو پارس 185/65 R15 190 میلی متر
پژو 206 185/65 R14 180 میلی متر
سمند 185/65 R15 190 میلی متر
ال 90 185/65 R15 190 میلی متر
دنا 185/65 R15 190 میلی متر
دنا توربو205/50 R16190 میلی متر
رانا 185/65 R14 190 میلی متر
ارتفاع از زیر رکاب خودرو

برای تغییر ارتفاع خودرو راه های مختلفی مانند بریدن کمک فنرها، گرم کردن فنر ،استفاده از کمک فنرهای مخصوص، سیستم تعلیق بادی، سیستم تعلیق هیدرولیک و افزایش ارتفاع بدنه وجود دارد که رایج ترین آنها استفاده از فنر اسپرت است، اما این دست بردن در ارتفاع استاندارد خودرو می تواند مزایا و معایبی در پی داشته باشد.

مزایا و معایب تغییر ارتفاع خودرو

مزایای ارتفاع زدن خودرو

  • افزایش مقاومت خودرو در برابر باد و کاهش عبور جریان هوا ( کمک به حالت آیرودینامیکی خودرو )
  • فرمان پذیری و هندلینگ خودرو با پایین آمدن مرکز ثقل ماشین 
  • افزایش تعادل و پایداری خودرو هنگام گذر از پیچ ها
  • ایجاد ظاهری زیبا و اسپرت برای اتومبیل

معایب تغییر ارتفاع خودرو

  • ضربه به اتاق خودرو هنگام رانندگی
  • خشکی حرکت خودرو به ویژه زمان عبور از دست اندازها
  • وارد شدن ضربه های شدید به قسمت زیر خودرو هنگام گذر از سرعت گیرها و موانع جاده
  • آسیب دیدن جلوبندی و افزایش استهلاک خودرو
  • وارد شدن فشار به فنرها
  • تولید صداهای اضافی
  • افزایش احتمال ترک خوردن و شکستن متعلقات سیستم تعلیق 
  • آسیب دیدن لاستیک ها ( لاستیک سابی )
  • منبع قانونی و احتمال جریمه شدن از سوی پلیس
  • ایجاد معضلاتی برای ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک
  • برخورد درب با جدول ها هنگام پیاده شدن
  • خرابی پوسته‌ گیربکس‌ به دلیل ضربات شدید
  • نیاز به کاهش سرعت هنگام گذر از دست اندازها (ریسک برخورد از پشت)
  • ایجاد مشکلاتی هنگام معاینه‌ فنی و فروش خودرو
  • نیاز به برش لبه گلگیر در بعضی از خودروها
  • عدم امکان استفاده از جاده‌ های غیر آسفالت
  • از بین رفتن قابلیت حمل بار و سرنشین
  • امکان خراب شدن شل‌ گیرها و شلنگ‌ های شیشه‌ شور  
  • آسیب دیدن چراغ ها و جلو پنجره در برخوردها

روش های ارتفاع زدن خودرو

حال که با مزایا و معایب تغییر ارتفاع خودرو آشنا شدیم و به تاثیراتی که می تواند روی عملکرد خودرو داشته باشد، پی بردیم روش های متداول برای انجام این کار را بررسی می کنیم. شما می توانید با مطالعه این موارد روش مطلوب و مورد پسندتان را برای تغییر ارتفاع خودروتان پیدا کنید.

فنر و کمک اسپرت

فنرها میان چرخ ها و چارچوب خودرو قرار می گیرند و بخشی از سیستم تعلیم محسوب می شوند. کاهش ارتفاع خودرو با تنظیم طول فنر ها و یا جاگذاری سایز های اسپرت یکی از روش ها متداول و آسان برای تغییر ارتفاع خودرو می باشد. برخی از مالکان هستند که اقدام به بریدن فنر فابریک خودرو می کنند که این روش می تواند، موجب ضعیف شدن یا حتی از کار افتادن فنر شود. بریدن فنر فابریک خودرو منجر به استهلاک قطعاتی مانند بدنه تایر و چرخ می گردد، در حالی که فنر اسپرت از ابتدا طول کمتری دارد و بسیار روان تر کار می کند.

فنر های ریگلاژی نیز نوعی از فنر های اسپرت به همراه کمک هستند که قابلیت تغییر ارتفاع نیز دارند، به این صورت که می توانید با نصب آنها هر زمان که تمایل به ارتفاع کمتری دارید بدون نیاز به خارج کردن کمک ها با استفاده از آچار به صورت دستی تنظیم دلخواه را انجام دهید. این قابلیت مهم فنر ریگلاژی برای هنگامی که مسافرتی پیش رو دارید بسیار کاربردی است.

بسیاری از طرفداران کف خواب علاوه بر نصب و استفاده از فنر فابریکی اقدام به نصب کمک پوسته کوتاه نیز می کنند. دلیل استفاده از این قطعه روان تر کار کردن فنر است، چراکه کمک پوسته اسپرت از طول کمتری نسبت به کمک فابریکی خودرو برخودار است. درصد زیادی از کمک های اسپرت گازی روغنی هستند که این ویژگی باعث نرم شدن خودرو مخصوصا هنگام دست اندازها، ایجاد قابلیت باد شکنی و هندلینگ بسیار عالی می شود.

سیستم تعلیق بادی

سیستم تعلیق بادی زمانی فقط برای خودروهای لوکس به کار گرفته می شد اما امروزه یکی از دلایل مهم استفاده از آن توسط کاربران تغییر ارتفاع خودروست. این سیستم از لحاظ عملکردی شباهت زیادی به سیستم هیدرولیکی دارد با این تفاوت که در این سیستم از هوا و کمپرسور هوا به جای روغن و پمپ روغن استفاده می شود. سیستم تعلیق بادی موجب راحتی هنگام رانندگی خودرو می شود و با استفاده از آن می توان در سرعت های بالا درگ را کاهش داد، ارتفاع خودرو را با زمین زیاد و کم نمود و حتی می‌ توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌ های مختلف رانندگی تغییر داد.
در این سیستم کیسه های سنگین و انعطاف پذیر و یا قوطی های نگهدارنده برای رها سازی هوا در محل فنرها تعبیه شده است.

سیستم تعلیق هیدرولیک

در این روش می توانید فنرهای خودرویتان را با سیلندرهای هیدرولیک عوض کنید. از این سیلندر ها برای یک، دو، سه و یا هر چهار طرف خودرو می توان استفاده نمود، اما یکی از معایب این روش مصرف بالای برق و در نتیجه خالی شدن باتری ماشین است. در سیستم تعلیق هیدرولیک باید منبع برق خودرویتان را تقویت کنید چراکه عملکرد پمپ ها کاملا وابسته به برق می باشد.

افزایش ارتفاع بدنه خودرو

در این روش از بلوک های لاستیکی یا پلی یورتان برای افزایش فضای میان بدنه و چارچوب خودرو استفاده می شود، این امر در حالی اتفاق می افتد که تعادل خودرو دچار مشکل نمی شود و همچنان پا برجاست. سیستم تعلیق در این روش در جای خود قرار می گیرد در حالی که بدنه در بالای چارچوب می باشد و بلوک ها برای حفظ آن در جایگاه مورد نظر قرار دارند.

اگر در بین روش های ارتفاع زدن خودرو استفاده از فنر و کمک اسپرت انتخاب شماست، می توانید با وارد شدن به لینک زیر با محصولات ما در این زمینه آشنا شوید و در صورت لزوم ثبت سفارش انجام دهید.
در هر مرحله اگر نیاز به مشاوره بیشتری مانند سایز فنر مناسب برای خودرویتان داشتید از طریق پشتیبانی و یا قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

فنر و کمک اسپرت

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.