نحوه عملکرد استرس بار


اینجا درباره نحوه عملکرد استرس بار، مزایا و طریقه نصب آن توضیح خواهیم داد. استرس بار یا میل تعادل (strut bar) میله ای ازجنس آلیاژ آلومینیوم بصورت افقی است که دو سر کمک چپ و راست را به هم متصل می کند که به طور خلاصه با استحکام بخشیدن به سیستم کمک و فنر، در مقابل ضربات وارده ناشی از جاده و در پیچ جاده ها خودرو ثبات بیشتری می یابد.

strut-bar

استرس بار چیست؟

برای درک کامل نحوه عملکرد استرس بار، تمام نیروهایی که در هنگام پیچیدن در یک پیچ تند یک جاده، بر خودرو اعمال می شود را بررسی می کنیم. زمانی که خودرو به سمت راست می پیچد به دلیل نیروی گریز از مرکز خودرو تمایل دارد تا از پیچ خارج شود، اما اصطکاک لاستیک با آسفالت مانع خروج خودرو از جاده می شود و آن را در مسیر نگه می دارد.

نیروی اصطکاک تایر را به سمت پایین می کشاند و این عمل نیرویی به انتهای کمک ها (جایی که کمک به بدنه متصل شده) وارد می کند. در نتیجه به همان نقطه نیرویی به سمت بیرون و نیرویی در جهت مخالف اعمال می شود که در پیچ های تندتر و سرعت های بالاتر این دو نیرو نیز مقدار بیشتری دارند. این استرس و فشاری که در خودرو ایجاد می شود می تواند شاسی را به مرور خم یا دچار تاب خوردگی کند و باعث ایجاد رفتارهای غیرقابل پیش بینی در خودرو شود.

استرس بار چیست

نحوه عملکرد

با نصب استرس بار، روی دوسر بالایی کمک ها، نیرو در بین آن دو رد و بدل می شود، بنابراین هردو کمک نیرو را به شکل متعادل دریافت کرده و خودرو به ثبات و بالانس بیشتری می رسد و از خم شدن آن جلوگیری می کند.این توزیع نیرو باعث بسته شدن فنری می شود که بیشتر باز شده است و فنری هم که بسیار تحت فشار فشرده شده را بازتر می کند. نتیجه آن پایداری بیشتری خودرو و کاهش رفتارهای غیر قابل پیش بینی ( مانند چپ کردن یا خروج از مسیر) می باشد. این قضیه برای پستی و بلندهای جاده، عبور از سرعت گیرهای با شیب تند و … نیز صادق است و از پیچ و تاب خوردن شاسی جلوگیری می نماید.


مزایای-استرس-بار

مزایای استرس بار

براساس آنچه که درباره نحوه عملکرد استرس بار گفته شد، اصلی ترین مزیت آن را می توان توزیع یکسان ضربات وارد به چرخ ها در همه سیستم تعلیق عنوان کرد، که این خود عامل محافظت از چرخ ها، شاسی لاستیک فنر و کمک می باشد. با نصب استرس بار زاویه قرارگیری لاستیک ها روی زمین بصورت 90 درجه می باشد و در شرایط مختلف سطح جاده، تغییر نمی کند. پس چسبندگی و اصطکاک لاستیک  در همه شرایط حفظ می شود و از ساییدگی یک طرف لاستیک جلوگیری می کند. به دلیل افزایش پایداری خودرو سر پیچ ها، شما هندلینگ راحتتری تجربه خواهید کرد ونگرانی کمتری بخاطر از دست دادن کنترل خودرو خواهید داشت. این نکته در موارد سربالایی و سرپایینی نیز صدق می کند.

طریقه نصب استرس بار

برای نصب استرس بار باید پیچ های سر کمک را باز کرده و حلقه انتهایی استرس بار را روی کمک بگذارید. همین کار را برای سر کمک دیگر انجام دهید. توجه نمایید که با چرخاندن خود میله استرس بار باید طول آن را طوری تنظیم کرد که سر سوراخ های استرس بار روی کمک ها قرار بگیرد. اکنون پیچ ها را بسته و آن ها را محکم کنید.

استرس-بار-پژو

اکنون که با نحوه عملکرد استرس بار بیشتر آشنا شدیم، شاید این سوال پیش بیاید که چرا استرس بار بصورت فابریک توسط کارخانه روی خودرو قرار داده نمی شود؟ جواب این سوال ساده است! زیرا این محصول جزو قطعات تیونینگ خودرو می باشد و در همه فروشگاه های تیونینگ در دنیا برای خودروهای مختلف عرضه می شود. بجزمیل تعادل، قطعات بسیار دیگری هستند که شما می توانید به خودرو خود اضافه کنید و آن را هم از جنبه زیبایی و هم عملکرد ارتقا داد. برای یافتن انواع استرس بار مناسب خودروی شما روی دسته محصولات زیر بخش تیونینگ فروشگاه کلیک کنید:

مشاهده انواع مدل های استرس بار

1 نظر

  1. مفید بود متشکرم?

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.