نکات مهم خرید خودرو دست دوم

امروزه با افزایش تورم و قیمت خودروها داخلی و خارجی، خرید خودرو صفر برای بسیاری از متقاضیان مقرون به صرفه نمی‌باشد. گاهی نیز به دلیل توقف واردات خودروهای خارجی افراد علاقه مند مجبور به خرید نمونه‌ کار کرده مدل‌های دلخواهشان هستند. اما خرید خودرو دست دوم نیازمند دانستن و رعایت یک سری نکات مهم است، با داشتن این اطلاعات شما می‌توانید بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید و خریدی ارزشمند داشته باشید. در ادامه این مقاله به نکاتی که می‌توانند، راهنمای شما برای خرید خودرو دست دوم باشند، خواهیم پرداخت.

بررسی شاسی خودرو

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید خودرو کار کرده به آن توجه داشته باشید، بررسی شاسی خودرو است. خرابی شاسی جزو بزرگترین ضعف‌های یک خودرو است و موجب ضررهای مالی بسیار زیادی برای شما در آینده می‌شود. برای مطمئن شدن از سالم بودن شاسی خودرو به جلوبندی ساز مراجعه کنید تا تمامی موارد شاسی را چک نماید. توجه داشته باشید در صورت بی توجهی به خرابی شاسی شاهد وارد شدن ضربات شدید به سیستم تعلیق، عدم تنظیم صحیح فرمان و لاستیک سابی خواهید بود.

blank

میزان سلامت بدنه ماشین

سلامت بدنه ماشین نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، هنگام خرید باید به پوسیدگی، رنگ پریدگی، آچارخوردگی، تعویض کاپوت و فرورفتگی‌های بدنه توجه داشته باشید. تقریبا 20 درصد خودروهای کار کرده در قسمت گلگیر کاپوت، درب‌ها و سقف دچار پوسیدگی هستند و یا تعویض شده اند. همچنین ممکن است به دلیل نفوذ آب هنگام بارش باران قسمت زیر خودرو پوسیدگی داشته باشد و باعث ایجاد معضل برای مالک گردد.

وضعیت سلامت فنی خودرو

از دیگر نکات مهم خرید خودرو دست دوم بررسی وضعیت فنی خودرو می‌باشد. برای مطمئن شدن از سلامت فنی ماشین که قصد خرید آن را دارید به کارشناس نشان دهید تا عملکرد سیستم ترمز، فرمان پذیری و سیستم تعلیق را چک نماید. بهتر است، خودتان نیز یک بار با خودرو رانندگی کنید، ترمزها را آخر بگیرید، در سراشیبی‌ها ترمز دستی را تست نمایید تا در صورتی که خودرو عملکرد ناهماهنگی داشت مطلع شوید.

بررسی سیستم برق رسانی خودرو

وضعیت تمامی چراغ های عقب و جلو راهنما و مه شکن را چک کنید، از عملکرد صحیح برف پاک کن، بالابر شیشه ها، سیستم صوتی و تمامی آپشن های دیگر اطمینان حاصل نمایید. سلامت باتری ماشین نیز بسیار مهم است، همچنین از فروشنده در مورد زمان تعویض تسمه تایم بپرسید در صورتی که تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد و تعویض نگردد می تواند موجب خراب شدن موتور خودرو شود و هزینه های بسیار گزافی را برای شما به دنبال داشته باشد.

داخل کابین را چک کنید

در ابتدای ورود به کابین ابتدا روکش صندلی، پدال، فرمان و سردنده را بررسی کنید که دچار سابیدگی نشده باشد. سپس وضعیت درب، دستگیره‌ها و سیستم تهیه را چک کنید، برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم تهویه خودرو را روشن کنید و پس از گرم شدن موتور، کولر و بخاری روشن کنید و میزان گرما و سرمای منتشر شده را بسنجید. توجه داشته باشید سیستم تهویه نباید بوی رطوبت و یا ضد یخ بدهد، چراکه خبر از نشتی مایعات دارد.

blank

کیلومتر شمار جزو مهمترین اجزای داخل کابین است که میزان کار کرد خودرو را نشان می‌دهد. این عدد از استهلاک ماشین نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه داشته باشید به دلیل توجه ویژه‌ای که خریداران به عدد کیلومتر شمار دارند ممکن است، گاهی فروشندگان با دستکاری آن تلاش به کاهش عدد دارند اما کارشناسان مربوطه می‌توانند از این موضوع مطلع شوند.

دود اگزوز!

شاید بسیاری از افراد به رنگ دود اگزوز خودرو توجهی نداشته باشند و از اهیمت آن مطلع نباشند اما این موضوع نیز از نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوم است. به این منظور خودرو را روشن کنید و به رنگ دود خروجی دقت نمایید اگر رنگ آن خیلی تیره و سیاه باشد، عملکرد کاربراتور خودرو با مشکل مواجه شده است و اگر رنگ دود آبی باشد، خبر از مشکلی اساسی و مهم در کاربراتور می‌دهد. در صورتی که دود اگزوز سفید و یا بخار باشد نیز واشر سرسیلندر خودرو خراب است.

blank

ستون ها و سقف

از دیگر قسمت‌های مهم و اساسی خودرو که باید بررسی شود، سقف و ستون‌ها هستند. دلیل اهمیت چک کردن این قسمت‌ها مطلع شدن خریدار از تصادف و یا ضربه‌های شدید به خودرو است. سقف خودرو به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید دچار آفتاب سوختگی و رنگ پریدگی می‌شود، در صورتی که با خودروی کار کرده و سقفی کاملا نو مواجه شده اید، بدانید که فروشنده سقف را تعویض نموده است.
لاستیک‌های دور سقف را جدا کنید و قسمت‌های جوش را بررسی نمایید، با این روش از فابریک بودن سقف اطمینان حاصل خواهید کرد.

سیم کشی را فراموش نکنید

سیم کشی خودرو می‌تواند به دلیل حرارت بالا خشک شود که در این موقعیت احتمال پارگی سیم نیز وجود دارد. در نتیجه سیم کشی خودرو مدنظرتون را چک کنید، چرا که پاره شدن سیم می‌تواند باعث از کار افتادن کامل خودرو شود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.