نکات مهم پارک دوبل خودرو

یکی از تکنیک های مهمی هر راننده باید با آن آشنا باشد پارک دوبل خودرو است. به خاطر داشتن نکات مهم هنگام پارک دوبل خودرو علاوه بر اینکه از شما راننده ای حرفه ای می سازد موجب پشت سر گذاشتن امتحان شهری هنگام دریافت گواهی نامه نیز می شود. پارک دوبل نیز به تنهایی از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است چراکه به راننده کمک می کند تا در شرایطی که موقیعت مناسب و زمان لازم را برای پاک کردن ندارد، دچار معضل نگردد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اصول تکنیکی نظیر تنظیم صندلی خودرو، مراحل پارک دوبل، مکان های نامناسب برای پارک کردن، کنترل کامل کلاج و… آشنا شوید.

مکان های مناسب برای پارک دوبل خودرو

یکی از نکات مهم هنگام پارک دوبل خودرو شناختن مکان های مناسب به این منظور می باشد. همانطور که پیش تر اشاره نمودیم تشخیص موقیعت مناسب برای پارک دوبل می تواند موجب راحت تر قبول شدن شما در امتخان رانندگی شود. در صورتی که از پارک دوبل خودرو در مکان های زیر خودداری نمایید علاوه بر جریمه نشدن توسط پلیس از ایمنی و امنیت بالاتری برای خودرویتان برخوردار باشید.

  • ایستگاه های اتوبوس تاکسی و … برای پارک دوبل و حتی پارک معمولی مناسب نیستند.
  • پارک کردن در حریم های تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز موجب کاهش دید کافی سایر رانندگان می شود و انتخاب مناسبی برای پارک دوبل نخواهد بود.
  • پارک در بزرگراه نیز دارای محدودیت می باشد و باید از آن پرهیز نمایید.
  • حریم های به عنوان تقاطع شناخته می شوندف در این امکان نیز پارک دوبل غیر مجاز است.

مراحل پارک دوبل

مرحله اول تنظیم فاصله
در مرحله اول پارک دوبل خودرو باید فاصله بین دو خودرو که پارک شده اند را بررسی نمایید، در صورتی که این فاصله کمتر از 6/5 باشد باید از پارک دوبل صرف نظر کنید و به دنبال مکانی مناسب تر باشید. برای تشخیص فاصله راهنمای سمت راست ماشین را روشن کنید و از سرعت خود بکاهید، در این حالت بهتر است به صورت نیم کلاج باشید. پس از آنکه فاصله بین دو خودرو را تشخیص دادید، در کنار امتداد جلویی با رعایت فاصله 50 سانتی متری جلوتر نگه دارید و به عقب حرکت نمایید.

مرحله دوم، فرمان اول و دوم
پس از انجام مرحله اول پس از دیدن انتهای جلویی در وسط شیشه 3 گوش عقب فرمان را به سمت راست بچرخانید و آهسته ماشین را به سمت راست برچخانید. پس از انجام این کار، قبل از آن که سرگلیگر سمت راست ماشین به چراغ راهنمای عقب سمت چپ ماشین کناری برسد، فرمان دوم باید به سمت چپ تمام شود و سپس به داخل پارک هدایت گردد. این روش برای افرادی دست فرمان ضعیف تری دارند مناسب می باشد.

در روش فمان دون معمولا افرادی موفق هستند که دست فرمان بهتری دارند. هنگامی که انتهای خودروکناری از مقابل دستگیره روی درب دید شد باید بایستید و آهسته به سمت عقب حرکت نمایید. در ادامه با استفاده از هر دو دست فرمان به سمت چپ چرختانده می شود قبل از اینکه سر گلگیر سمت راست قسمت جلوی اتومبیل به چراغ راهنمای سمت چپ قسمت عقب اتومبیل کناری برسد باید فرمان دوم از سمت چپ به آخر رسیده باشد. سپس اجازه می‌دهیم که قسمت جلوی اتومبیل وارد پارک شود و وقتی اتومبیل صاف شد توقف صورت می گیرد.

نکات مهم

  • یکی دیگر از نکات مهم پارک دوبل خودرو که هنگام امتحان شهری نیز مورد توجه قرار می گیرد تنظیم صندلی است. به این منظور می توانید از ضامن صندلی استفاده نمایید و زاویه قرارگیری صندلی و میزان فاصله آن را با پدال ها و فرمان تنظیم نمایید.
  • هنگام پارک دوبل راهنما زدن را فراموش نکنید، استفاده کردن از راهنما سایر رانندگان از تصمیمی که شما دارید مطلع خواهد ساخت.
  • حرکت لاک پشتی و کنترل خودرو با کلاج را یاد بگیرید. یکی از مواد الزامی برای یک پارک موفقحرکت آهسته خودرو است، در غیر این صورت ممکن است تصادف کنید و مجبور به پرداخت خسارت شوید.
  • کنترل فرمان نیز در پارک دوبل نقش مهمی دارد، اگر در این مسئله حرارت لازم را کسب نکنید قطعا نمی توانید پارک موفقی داشته باشید.
  • اگر میخواهید یک پارک موفق داشته باشید روی پدال های گاز و ترمز نیز تسلط داشته باشید و هماهنگی لازم بین چشم و هدایت فرمان را برقرار کنید.
  • تغییر دنده در حالات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و جوز نکات مهم پارک دوبل خودرو به شمار آید. با رعایت این نکته به کنترل شتاب و حرکت یکنواخت خودرو دستیابی پیدا خواهید کرد.
  • بهتر است زمان توقف و یا پارک کردن از دنده 2 به دنده 1 تغییر وضعیت دهید و در اخر دنده را خلاص کنید.
  • اگر مکانی که در آن پارک نموده اید دارای سرازیری می باشد و قصد خارج شدن از پارک را دارید، به منظور جلوگیری از حرکت اتومبیل به عقب کلاج و ترمز را همزمان نگه دارید و سپس کلاج را کمی بالا بیاورید تا خودرو با عبور از حالت خلاصی به سمت عقب حرکت نکند.
  • توجه به آینه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، با توجه به آینه باید راننده فاصله خود را با آسفالت، جدول و اطراف ماشین کناری را حفظ نمایید تا هنگام پارک با موانع برخورد نکنید.
  • برای جلوگیری از به مشکل خوردن خودرو خود و سایر خودروها فاصله را با ماشین جلویی و عقبی حفظ کنید تا زمان خروج از پارک دچار مشکل نشوید.
  • برای درب اتومبیل فضایی را در نظر بگیرید تا هنگامی که میخواهید پیاده شوید درب با مانعی برخورد نکند.
  • چرح های اتومبیل را در حالت سکون و زمانی که خودرو متوقف است نچرخانید چراکه به چرخ و فرمان خودرو آسیب وارد می گردد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.