چراغ مه شکن یا پرژکتور خودرو

چراغ مه شکن یا پرژکتور از اجزای روشنایی برای ایمنی خودرو می باشد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که روشنایی مستقیم به سطح و لبه های جاده اضافه کنند. مه شکن ها در زمان دید ضعیف ناشی از نزولات جوی مانند باران، برف، مه و یا شن بسیار حائز اهمیت می باشند. در بسیاری از مواقع مردم از یافتن هدف کاربرد چراغ جلو و مه شکن دچار سردرگمی می شوند. تصور این بود که مه شکن ها حتما رنگ نور زرد دارند و یا نور چراغ جلو حتما باید سفید باشد، در حالی که رنگ هر کدام از این دو می تواند متفاوت باشد و صرفا دلیلی بر نوع استفاده آنها نیست.

چراغ-مه-شکن-یا-پرژکتور-خودرو

موارد استفاده از چراغ مه شکن

مطالعه ای در آمریکا نشان داد که بیشتر رانندگان، از مه شکن بیشتر در هوای خشک استفاده می کنند تا شرایط نامساعد جوی. البته قوانین کشورهای مختلف در استفاده از مه شکن نیز متفاوت است، برای مثال در استرالیا قوانین ایمنی جدید جاده ای، استفاده از مه شکن را در شرایطی که وضعیت دید بصورت جدی ضعیف نباشد، ممنوع کرده است. استفاده از آن فقط در شرایطی مجاز است که راننده در مه، رطوبت شدید و یا هر عامل جوی دیگری که دید را محدود کند مجاز است. همچنین در استرالیا استفاده از مه شکن بدون روشن کردن چراغ جلو ممنوع می باشد.

انواع مه شکن یا پرژکتور برای خودرو

مه شکن ها هم برای جلو هم برای عقب خودرو استفاده می شوند. رنگ مه شکن های جلو غالبا سفید هستند و اگرچه به رنگهای زرد و آبی هم ساخته می شوند. مه شکن عقب نیز اکثرا قرمز و گاها به رنگ سبز وجود دارد. هدف کلی مه شکن جلو، نشان دادن لبه های جاده و خطوط آن، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دید بهتر هنگام پیچ های ناگهانی جاده است. مه شکن عقب نیز برای هشدار به رانندگان پشت سر و آگاه ساختن آنها از حضور خودرو در شرایط دید ضعیف، استفاده می گردد.

blank


برخی از خودروها بصورت فابریکی هم دارای مه شکن عقب و هم مه شکن جلو می باشند، گرچه ممکن است خودرو دارای هیچ کدام از آنها نبوده یا اینکه به شکل ضعیفی عمل کنند. بنابراین راننده می تواند بسته به نیاز خود که در چه ناحیه آب و هوایی زندگی می کند، مه شکن های قوی تر تهیه کرده و آن را روی خودروی خود نصب کند. مه شکن هایی که بصورت جداگانه خریداری می شوند، علاوه بر قدرت و پخش نور بهتر معولا ظاهر زیبا و اسپرتی تری نیز دارند و گاهی اوقات رانندگان صرفا بخاطر جلوه اسپرتی یک مه شکن آن را با مه شکن فابریکی خودروی خود عوض می کنند.


زنون، هدلایت یا لامپ هالوژنی بر روی پرژکتور

بنا به توصیه کارشناسان فنی خودرو بهترین گزینه برای نصب داخل چراغ مه شکن یا پرژکتور خودرو زنون می باشد. زیرا نور فوق العاده زنون جاده را مانند نور روز روشن می کند و مصرف برق بسیار پایینی دارند. علاوه بر این طول عمر زنون و استحکام آن در مقابل رطوبت و ضربات زیاد است. هدلایت بدلیل ظرافت در ساخت و نوع تکنولوژی بکار رفته در آن برای مه شکن توصیه نمی گردد.

اگرچه ممکن است هدلایت برای مه شکن از لحاظ نوردهی راضی کننده باشد اما چون مه شکن به سطح زمین نزدیک است احتمال ورود گرد و خاک و رطوبت به آن بیشتر است، هدلایت کمتر دوام می آورد. بهترین ایده برای هدلایت استفاده از آن برای نور بالا و نور پایین داخل کاسه چراغ است. اما لامپ های هالوژنی که مصرف برق بالایی دارند و نور آنها به نسبت زنون بسیار پایین تر می باشد، فقط از لحاظ اقتصادی به صرفه اند. معمولا مه شکن ها بصورت فابریکی دارای لامپ هالوژنی هستند.
انواع مختلفی از مه شکن های اسپرت برای سایر خودروها وجود دارد که در لینک زیر از وبسایت می توانید آنها را مشاهده کنید.

مه شکن ها

2 نظر

  1. خیلی جالب و مفید ممنون

  2. مرسی مفید بود

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.