دلایل کاهش توان و شتاب خودرو

حتما برای شما هم پیش آمده است، پس از گذشت مدتی استفاده از خودرویتان ضعیف شدن عملکرد و کاهش شتاب آن را متوجه شده باشید. کاهش توان و شتاب خودرو ارتباط مستقیمی با نحوه نگهداری و میزان توجه به نکات فنی آن دارد.
این مشکلات به علت ساختار و اجزای متعدد موتورهای درون سوز می تواند، دلایل مختلفی داشته باشد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

دلایل کاهش توان خودرو

خرابی پمب بنزین

یکی از رایج ترین دلایل کاهش توان، خرابی پمپ بنزین خودروست. این قطعه یکی از مهم ترین بخش های سیستم سوخت رسانی در اتومبیل است و وظیفه آن انتقال سوخت از باک به موتور می باشد.
حال اگر این پمپ فرسوده باشد یا فیلتری در مسیر آن قرار بگیرد، باعث می شود، خودرو هنگامی که نیاز به سوخت گیری دارد، دچار مشکل بشود و در سرعت های بالا به این علت که پمپ نمی تواند، بنزین را از لوله و فیلتر رد کند، توان موتور کاهش پیدا کرده و در مواردی نیز خودرو از حرکت باز ‌می ایستد.

تعویق تعویض فیلتر هوا

یکی دیگر از دلایل کاهش توان و شتاب خودرو به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر هوا می باشد. این قطعه نقش بسیار مهم و به سزایی در تنفس پیشرانه خودرو دارد و موجب کاهش یا افزایش قدرت موتور می گردد.
فیلتر هوا با تصفیه کامل هوا ورودی از ورود ناخالصی های موجود در هوا به محفظه احتراق جلوگیری کرده و بهینه ترین انرژی را از سوخت می گیرد.
اگر این هوای ورودی به دلیل وجود رسوبات در پره های فیلتر کاهش پیدا کند، از قدرت موتور خودرو شما کاسته و ممکن است، سوپاپ های موتور را نیز به خطر بیاندازد.

خرابی سیستم جرقه زنی و تسمه

زمانی که سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شود، علاوه بر کاهش قدرت موتور می تواند، در استارت خوردن نیز معضل ایجاد کند.
همچنین خرابی تسمه تایم باعث می‌شود، که سوپاپ‌ های موتور در زمان‌ های درستی باز و بسته نگردند و همین موضوع سبب کاهش قدرت موتور می‌شود. هنگامی که زمان تعویض تسمه تایم می‌ رسد، صدای تلق تلق از جلوی موتور شنیده می‌شود و با مراجعه به مراکز و افراد متخصص باید آن را تعویض کنید.

فرسودگی پیستون ها

فرسودگی و خرابی رینگ های پیستون یا عملکرد نامناسب آن ها یکی از مشکلات تراکم سوخت می باشد. در صورتی که رینگ ها دچار فرسایش یا خوردگی شوند، مخلوط سوخت و هوا از طریق منافذ به پایین سیلندرها راه پیدا کرده و میزان آن کاهش پیدا می کند، در این صورت انفجار بهینه ای انجام نمی شود.

دلایل-کاهش-توان-و-شتاب-خودرو

مسدودی مسیر خروجی دود

وظیفه انتقال دود حاصل از احتراق داخل سیلندرها به خارج از خودرو بر عهده اگزوز می باشد. این قطعه از اهمیت بالایی برخورد است و اگر این روند دچار مشکل شود، یا حجم و سرعت خروج دود کاهش پیدا کند، سبب افزایش مصرف سوخت و کاهش توان و قدرت خودرو می شود.
مسدود شدن مبدل کاتالیست یا استفاده از سر اگزوز های غیر استاندارد و نامناسب منجر به کثیفی و تجمع رسوبات در مسیر خروج اگزوز می شود، که همین موضوع تاثیر چشم گیری بر قدرت و توان خروجی موتور خودرو خواهد داشت.

دلایل-کاهش-توان-و-شتاب-خودرو

دلایل کاهش شتاب خودرو

روغن موتور نامناسب

از مهم ترین و اساسی ترین دلایل کاهش شتاب و توان خودرو استفاده از روغن موتور نامناسب و نامرغوب می باشد.
روغن موتور در بخش های مختلفی از خودرو عملکرد موثری دارد و علاوه بر نقش خنک کنندگی به روان شدن حرکت آن ها نیز کمک می کند.
در صورت عدم خنک سازی به دلیل حرارت و گرمای بالا مخلوط سوخت و هوا قبل از جرقه ‌زنی شمع‌ ها منفجر شده و موتور راندمان قبلی را نخواهد داشت.

دلایل-کاهش-توان-و-شتاب-خودرو

لاستیک و رینگ‌های غیر استاندارد

هر خودرو لاستیک و رینگ مناسب خود را دارد، اما بعضی از افراد برای تغییر در ظاهر خودرویشان و به اصطلاحی زیباتر کردن آن از رینگ و لاستیک های پهن تر و بزرگ تر استفاده می کنند، اما این امر سبب ایجاد اصطکاک بیشتر و کاهش شتاب خودرو می شود.

اختلال در استوپر خودرو

مهم ترین وظیفه استوپر، تنظیم هوای ورودی به سیلندرهای موتور است و چناچه دچار مشکل شود موجب اختلال در عملکرد موتور و احتراق نامناسب شده و در نتیجه باعث کاهش شتاب خودرو خواهد بود.

ضعف در عملکرد انژکتور

یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو می تواند، خرابی انژکتور و سیستم پاشش باشد. در گذر زمان موتور انژکتور هم مانند دیگر قطعات خودرو کارایی روز اول را ندارد. خرابی و کثیف شدن سوزن های انژکتور که عمل احتراق خودرو را انجام می دهند، می تواند موجب نامنظم شدن عملکرد اتومبیل شود.
همچنین خرابی انژکتور موجب نرسیدن سوخت کافی به سیلندرها می شود و این مشکل باعث بر هم خوردن تعادل بین سوخت و هوا می گردد، که در نهایت موتور دیگر عملکرد سابق را نداشته و شتاب و قدرت آن کاهش پیدا می کند.

روش های ارتقا عملکرد خودرو

همانطور که در مطلب بالا خوانده اید، به دلایل کاهش توان و شتاب خودرو اشاره کردیم و مفصلا آن ها را توضیح دادیم. در صورتی که متوجه این گونه مشکلات در خودرویتان شدید، بهتر است که به مراکز تخصصی و افراد مجرب مراجعه کنید.
اما برای ارتقا توان موتور و شتاب خودرو استفاده از قطعات تیونینگ می تواند، گزینه ای عالی و کاربردی باشد که در ادامه به مواردی از آن ها خواهیم پرداخت.

استرس بار یا میل تعادل: استرس بار میله ای آلومینیومی است، که به دو سر کمک وصل می شود و موجب حفظ پایداری خودرو در سرعت بالا، افزایش طول عمر قطعات جلوبندی، هندلینگ و کنترل بهتر خودرو، توزیع یکسان فشار بر دو طرف خودرو و…… می شود.

فیلتر هوا و کیت مکش: فیلتر هوا میزان مکش هوای خودروی شما را افزایش داده و باعث افزایش شتاب ماشین می گردد.
کیت مکش نیز تاثیر بسزایی روی عملکرد بهتر موتور خودرو دارد و هوای خنک تصفیه شده را دریافت کرده و حداکثر توان را از سوخت ورودی دریافت می کند، که باعث افزایش شتاب خودرو و بهینه شدن مصرف سوخت می گردد.

منبع اگزوز

منبع اگزوز به منظور تخلیه گازهای خروجی خودروهایی با پیشرانه دارای احتراق داخلی نصب می شود و باید در انتخاب آن دقت کنید چرا که ممکن است اگزوز نامناسب و غیراستاندارد موجب کاهش حجم و سرعت خروج دود خودرو بشود و در توان و شتاب خودرو تاثییر منفی داشته باشد.

اویل کش: این قطعه از ورود مجدد گاز ها و بخار های اضافی و روغن نسوخته که موجب کاهش عملکرد موتور خودرو می شوند، جلو گیری می کند و اجازه ورود دوباره ترکیب سوخت و روغن به داخل محفظه احتراق نمی دهد که در نتیجه موجب تمیزی و راندمان بالاتر موتور خواهد بود.

پولی سر میل لنگ: پولی سر میل لنگ وظیفه انتقال قدرت گردشی موتور خودرو، به وسیله تسمه برای چرخاندن فولی های دستگاه مولد برق، پمپ سامانه هیدرولیک و کمپرسور کولر را بر عهده دارد و موجب افزایش قدرت موتور و شتاب خودرو می شود.

اگر به دنبال افزایش قدرت موتور و شتاب خودرویتان هستید، می توانید با مراجعه به لینک زیر از قطعات ارتقا خودرو را مشاهده کنید.

تیونینگ

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.