مهمترین آپشن های ایمنی خودرو

تخمین زده می شود که بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به لطف کمربند ایمنی سه نقطه ای که توسط ولوو در سال 1959 اختراع شد، از تصادفات رانندگی جان سالم به در برده اند. فناوری از آن زمان به بعد پیشرفت زیادی کرده است و این روزها آپشن های ایمنی خودرو و کمک راننده هنگام خرید خودروی جدید باید مد نظر قرار گرفته شود. ما چند مورد از مهم ترین آپشن های ایمنی خودرو را برجسته کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم توضیح دهیم که چگونه کار می‌کنند.

کروز کنترل تطبیقی ​​(ACC)

این سیستم که امروزه در اکثر خودروهای جدید موجود است، از حسگرها و رادار استفاده می‌کند، که معمولاً در داخل جلوپنجره نصب می‌شود، تا روی خودروی جلویی قفل شود و با فشار دادن خودکار دریچه گاز در هنگام نیاز به شتاب و ترمز در هنگام شروع ترافیک، فاصله ایمن را حفظ کند. کند کردن ACC بیشتر توسط رانندگان در سفرهای طولانی در بزرگراه یا زمانی که ترافیک بسیار شدید می‌باشد، استفاده می شود. اگر برخورد احتمالی را احساس کند، سیستم ACC به شدت ترمز می کند و کمربندهای ایمنی را سفت می کند.

کمربند ایمنی

آنها به طور گسترده ای به عنوان بزرگترین اختراع ایمنی در تاریخ خودرو در نظر گرفته می شوند و اکنون مردم طبق قانون در اکثر حوزه های قضایی ملزم به استفاده از آنها هستند. اما زمانی بود که خودروها مجهز به کمربند ایمنی نبودند و زمانی دیگر که کمربند ایمنی یک ویژگی اختیاری برای رانندگان بود. خودروساز آمریکایی نش اولین شرکتی بود که در سال 1949 خودرویی با کمربند ایمنی ساخت. شرکت خودروسازی فورد در سال 1955 کمربند ایمنی را به عنوان گزینه ای برای خودروهای خود ارائه کرد. اولین شرکتی که کمربند ایمنی را در خودرو به عنوان یک کالای استاندارد قرار داد، شرکت خودروسازی سوئدی Saab در سال 1958 بود. اولین قانون کمربند ایمنی در جهان که وسایل ایمنی را اجباری می‌کرد، در سال 1970 در ویکتوریا، استرالیا وضع شد. امروزه تحقیقات نشان می دهد که کمربند ایمنی خطر آسیب کشنده را به سرنشینان صندلی جلو تا 45 درصد کاهش می دهد و خطر آسیب متوسط تا بحرانی را تا 50 درصد کاهش می دهد. پس جای تعجب نیست که اکنون طبق قانون باید در اکثر حوزه های قضایی در سراسر جهان استفاده شود.

کیسه هوا

ممکن است فکر کنید که کیسه های هوا جز آپشن های قدیمی در خودرو ها هستند، اما سیستم های کیسه هوا در واقع هر سال با تکنولوژی پیشرفته تر روبرو می شوند. از اواخر سال 2016، تمام وسایل نقلیه مسافربری با سیستم های کیسه هوای جلویی پیشرفته ساخته شده اند که می توانند به طور خودکار اندازه و موقعیت مسافر و شدت تصادف را تشخیص دهند و می توانند از این اطلاعات برای تغییر نیروی باد شدن کیسه های هوا استفاده کنند. بیشتر خودروهای جدید دارای کیسه هوای برخورد جانبی (در اطراف درها و پنجره‌ها) هستند، اگرچه فقط برخی خودروها آن‌ها را در صندلی‌های عقب ارائه می‌کنند. خودروسازان به طور فزاینده ای فناوری های نوآورانه کیسه هوا را در قسمت های مختلف خودرو، مانند کمربندهای ایمنی بادی فورد و کیسه هوای شیشه عقب سایون ارائه می کنند.

ترمز اضطراری خودکار (AEB)

ترمز اضطراری خودکار (AEB) شرایط ترافیکی پیش رو را کنترل می کند و تشخیص می دهد که چه زمانی ممکن است تصادف احتمالی رخ دهد. ابتدا به طور قابل مشاهده یا شنیداری به راننده هشدار می دهد، سپس در صورت عدم واکنش به موقع، ترمز را فشار می دهد. ولوو اولین فناوری جلوگیری از برخورد خود را در سال 2006 راه اندازی کرد، قبل از اینکه City Safety به عنوان استاندارد در مدل های جدید ولوو از سال 2008 معرفی شود.

ولوو ادعا می‌کند که این سیستم خسارت بیمه‌ای برای تصادفات از جلو را تا ۲۸ درصد کاهش داده است. تحقیقات Thatcham می گوید AEB “احتمالاً مهم ترین پیشرفت در ایمنی خودرو از زمان کمربند ایمنی است و می تواند جان 1100 نفر و 122860 تلفات را در ده سال آینده در بریتانیا نجات دهد.”
امروزه حدود 21 درصد از خودروهای جدید دارای AEB به صورت استاندارد هستند، در حالی که در 27 درصد خودروها اختیاری است. با توجه به اینکه Euro NCAP حداکثر امتیاز ایمنی پنج ستاره را به خودروهای بدون AEB اعطا نمی کند، این تعداد در سال های آینده فقط افزایش خواهد یافت.

کمک دستیار حفظ خطوط

نباید با سیستم‌های هشدار خروج از خط اشتباه گرفته شود، که صرفاً راننده را در صورت خروج از خط هشدار می‌دهند (و اغلب نادیده گرفته می‌شوند)، کمک فعال حفظ خطوط در واقع در صورت خروج تصادفی از خط مداخله می‌کند.

مثلاً در یک آئودی جدید، اگر همراه با کروز کنترل تطبیقی ​​استفاده شود، این خودرو با استفاده از ورودی‌های خودکار روی فرمان به دنبال ماندن در خطوط سفید خط بزرگراه خواهد بود. در برخی از سیستم ها، در صورت لزوم، ترمز هدفمند اعمال می شود. استفاده از نشانگرها مانند سیستم‌های هشدار خروج از خط، سیستم را نادیده می‌گیرد و از بسیاری جهات یک قدم به آینده کاملاً مستقل نزدیک‌تر است.

 تشخیص نقطه کور

ولوو BLIS یا سیستم اطلاعات نقاط کور را در سال 2004 معرفی کرد که از دوربین های زیر آینه های جانبی برای تشخیص وجود وسایل نقلیه در هر نقطه کور استفاده می کرد. چراغی در آینه چشمک می زند تا به رانندگان هشدار دهد که تغییر خط ایمن نیست.

دستیار جانبی آئودی عملکرد مشابهی را انجام می دهد، اما از حسگرهای رادار در سپر عقب برای نظارت بر ترافیک در نقطه کور راننده استفاده می کند. وقتی وسیله نقلیه ای از پشت نزدیک می شود، سیگنال هشدار LED  روشن می شود. در حالی که ما اعتراف می کنیم که سیستم های تشخیص نقطه کور بی خطا نیستند ممکن است شما را از حضور ماشین های پارک شده آگاه کنند.

دوربین عقب

سنسورهای پارک در حال حاضر حتی در ابتدایی ترین خودروها نیز رایج هستند، و در حالی که بسیاری از ما دوست نداریم اعتراف کنیم که برای پارک کردن به کمک نیاز داریم، مطمئناً هنگام رانندگی با خودرویی با دید محدود مفید هستند.

این امر به ویژه با توجه به افزایش محبوبیت کراس اوورها و SUV ها بسیار مهم است.
یک دوربین عقب با استفاده از صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی برای نمایش ویدیویی از ناحیه بلافاصله پشت خودرو یک قدم جلوتر می رود.

اگرچه نباید جایگزینی برای توجه کامل در هنگام دنده عقب باشد، اما منصفانه است که بگوییم دید به عقب در یک SUV مدرن به شدت محدود شده است.

سنسور هشدار خستگی راننده

خستگی راننده ممکن است یک عامل کمک کننده تا 20٪ از حوادث جاده ای باشد و تا یک چهارم حوادث مرگ و میر و جدی. اکثر تولید کنندگان در حال حاضر به دنبال سیستم های هشدار دهنده خستگی به راننده هستند، که با استفاده از این سیستم به شما در سفرهای طولانی و خسته کننده هشدار داده می شود که به اندازه کافی استراحت کنید.

 به عنوان مثال، سیستم مانیتورینگ راننده Subaru از یک دوربین همراه با تکنولوژی تشخیص چهره استفاده می کند تا تشخیص دهد آیا چشم شما سرگردان است یا اگر شما از بین بردن، هشدار دادن به ساکنان، اگر این اتفاق بیفتد. هشدار خواب آلودگی Vauxhall نیز باعث هشدار صوتی و تصویری می شود، اگر وسیله نقلیه به طور غیر منتظره برطرف شود، پیشنهاد خستگی راننده یا بی توجهی را نشان می دهد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.