همه چیز در مورد هدرز

افزایش تیونینگ خودرو یکی از اقدامات مهم و مورد علاقه بسیاری از مالکان است. به طور کلی ایجاد هر گونه تغییری در خودرو که موجب ارتقا آن شود تیونینگ نام دارد. تغییر در بخش های فنی و ظاهری خودرو که تاثیر به سزایی در نمای کلی و عملکرد اتومبیل داشته از مراحل تیونینگ کردن به شمار می‌آید.
قسمت عمده‌ای از ارتقا خودرو مربوط به سیستم تعلیق و احتراق است. بکارگیری قطعاتی مانند استرس بار، فیلتر هوا، کیت مکش، دیسک ترمز و فرمان اسپرت موجب بهبود عملکرد خودرو می‌شوند و تاثیر بسیاری در هندلینگ خودرو دارند. در این مقاله می‌خواهیم به هدرز و همه چیز در مورد آن مانند تاثیری که روی خودرو دارد و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

هدرز چیست؟

هدرز قطعه‌ای محبوب در میان افراد علاقمندان به تیونینگ در داخل و خارج از کشور می‌باشد. در موتورهای احتراقی دود حاصل از احتراق توسط سلیندرها خارج می‌شود و مکش هوای تازه به درون سلیندر‌ها مجدد تکرار می‌گردد. حال اگر این عملکرد سریعتر انجام شود و گازهای حاصل از احتراق با سرعت بیشتری خارج شوند شاهد تاثیر بسزایی در مکش تنفس بهتر پیشرانه خواهیم بود.
عمل انتقال و هدایت گازهای ناشی از احتراق در اکثر خودروها توسط منیفولد انجام می‌شود. در ساخت منیفولد از چدن استفاده می‌شود که در مقایسه با استیل ضد زنگ بکار گرفته شده در ساخت هدرز عملکرد ضعیف تری دارد. به صورت کلی می توان گفت هدرز جایگزینی برای منیفولد می‌باشد که با سطوح کاملا صاف و صیقلی و عدم وجود زبری ممانعتی هنگام خروج گازها نخواهد داشت.

هدرز در مقایسه با منیفولد برای هر یک از سیلندرها یک خروجی مجزا دارد تا پس از اشتعال در سیلندر گازهای حاصل به سرعت خارج شوند. نصب هدرز موجب افزایش سرعت سرد شدن موتور نیز خواهد شد.

همه چیز درمورد هدرز

مزایای استفاده از هدرز

  • یکی از مهمترین ویژگی های هدرز سرعت و کیفیت خروج گازها می‌باشد، با این عملکرد در مرحله مکش، هوای بیش تری وارد سیلندر می‌شود و بازدهی موتور افزایش پیدا خواهد کرد.
  • در ساخت هدرز لوله ها به صورت مجزا و با قطر بیشتر نسبت به منیفولد طراحی و ساخته می‌شوند.
  • با نصب هدرز گازها هنگام خروج از هر سیلندر با یک دیگر مخلوط نمی‌شوند و از دریچه مخصوص خود خارج خواهند شد.
  • در نصب هدرز برای وصل کردن دریچه خروجی به collector می توان هم از لوله‌های بلند و هم از لوله‌های کوتاه استفاده نمود. بکارگیری لوله‌های بلندتر باعث ایجاد فشار منفی می‌شود، این فشار تمامی گازهای باقی مانده در سیلندر را تخلیه می‌کند و موجب باز شدن نفس موتور می‌گردد.
  • استفاده از لوله های بلند صدای بیشتری نیز تولید خواهد کرد که برای بسیاری از مالکان دلنشنین است.
  • متریالی که هنگام ساخت هدرز استفاده می‌شود از فولاد ضد زنگ می‌باشد استفاده از نوار عایق برای هدرز موجب افزایش بازدهی و عملکرد آن خواهد شد.
  • جایگزین کردن هدرز به جای منیفولد موجب اضافه شدن 10 تا 20 اسب بخار به توان خودرو خواهد شد.
  • از دیگر ویژگی های این قطعه طراحی میل بادام و سیستم ورود هوا است که تاثیر چشمگیری در عملکرد خودرو خواهد داشت.
  • کاهش 10 درصدی مصرف سوخت از دیگر مزایای نصب هدرز است.
  • با نصب هدرز بدون هیچگونه تغییری در پیشرانه خودرو، موتور بهتر دور می خورد و هنگام گذر از سربالایی‌ها دیگر نیازی فشار دادن تخته گاز پدال نمی‌باشد.
  • هنگام استفاده از هدرز در صورتی که انژکتورهای خودرو سالم باشد و جرقه زنی و سوخت رسانی کامل انجام شود، آلایندگی ها به کمترین حد ممکن می‌رسد.
  • افزایش شتاب خودرو، دسترسی به توان گشتاور بیشتر، جلوگیری از فرسودگی موتور و افزایش طول عمر آن از دیگر مزایای بکارگیری هدرز است.

معایب استفاده از هدرز

تا اینجا به ساختار هدرز و مزایای استفاده از آن پرداختیم اما این همه چیز در مورد این قطعه نیست و ممکن است بکارگیری آن معایبی نیز به دنبال داشته باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
یکی از معایبی که می تواند موجب عدم استفاده کاربر از هدرز شود احتمال رد شدن در معاینه فنی به دلیل حذف کاتالیزور می‌باشد. این معضل معمولا برای خودروهای 8 سوپاپ رخ می‌دهد.
افزایش صدای خروجی موتور برای برخی از کاربران مزیت و برای بعضی دیگر محدودیت به شما می‌آید. این صدا ممکن است موجب مزاحمت برای عابرین و سایر افراد شود.
با نصب هدرز نیاز به تنظیم مجدد سوخت و هوا بوسیله ریمپ خواهید داشت، در صورت عدم تنظیم ممکن است افزایش مصرف سوخت را در پی داشته باشید.
نصب این قطعه کار سختی نیست اما به افراد متخصص نیازمند است چراکه در صورت نصب نادرست احتمال نشتی اگزوز بسیار بالا است.
برای خرید هدرز حتما به مراکز و فروشگاه‌های مطمئن مراجعه نمایید، استفاده از نمونه‌های دست ساز و یا متفرقه موجب افت توان خودرو خواهند شد.

انواع هدرز

یکی از نکات مهم در مورد هدرز روش ساخت و مواد اولیه آن است، با اینکه هر سازنده ای با توجه به مشخصات موتور و فضایی که در اختیار دارد اقدام به ساخت این قطعه می‌کند اما روش های ساخت و مواد اولیه معمولا به صورت زیر می‌باشد:
هدرز های کرومی، هدرز های فولادی (stainless steel) و هدرز های روکش سرامیکی جزو مدل های متنوع این محصول در بازار است.
از دیگر روش‌های تقسیم بندی هدرز طول رانرهای آن است که به سه دسته هدرز طول کوتاه، هدرز طول بلند و هدرز طول متوسط تقسیم می‌شوند.
نوع اتصالات لوله‌ها و خم هدرز ها نیز می تواند متفاوت باشد و آنها را از یکدیگر متمایز بسازد، به عنوان مثل در خودروهای چهار سیلندر از دو نوع هدرز 4 به 1 و یا 4 به 2 به 1 استفاده می‌شود.

حال که با همه چیز در مورد هدرز آشنا شده‌اید می‌توانید با مراجعه به لینک زیر هدرز مناسب خودرویتان از مجموعه رئوفی خریداری کنید.
هدرز تقویت موتور

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.