انواع جعبه دنده خودرو

هنگام خرید خودرو، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید، نوع و مدل خودرو، رنگ، سطح تریم، تجهیزات اختیاری، موتور… اما در بسیاری از مدل‌ها، انتخاب جعبه دنده یا همان گیربکس نیز به شما داده می‌شود. حالا سوالی که پیش می آید این است که جعبه دنده ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و انواع جعبه دنده خودرو شامل چه گزینه هایی است و چگونه کار می کند. پس برای پاسخ به این پرسش و کسب اطلاعات بشتر در مورد انواع جعبه دنده خودرو ادامه مقاله را دنبال کنید.

تفاوت بین انواع جعبه دنده خودرو چیست؟

جعبه دنده یا گیربکس بخش مهمی از چیزی است که یک ماشین را می سازد. گیربکس مرکزی در ساختار یک ماشین است که اجازه می‌دهد نیرو از موتور به چرخ‌ها ارسال شود و یک نقطه دسترسی کلیدی بین راننده و ماشین فراهم می‌کند. با گذشت زمان، انواع جعبه دنده خودرو بیشتری ساخته و معرفی شده اند. این بدان معناست که امروزه چندین مورد برای انتخاب وجود دارد، اما تفاوت آنها چگونه است؟ ما برخی از گیربکس های کلیدی موجود و تفاوت آنها را انتخاب کرده ایم.

تفاوت بین جعبه دنده دستی و اتوماتیک چیست؟

گیربکس دستی را می توان کلاسیک ترین نوع جعبه دنده را در نظر گرفت. این شامل یک اهرم دستی است که به راننده اجازه می دهد دنده مورد نظر خود را انتخاب کند، در حالی که از یک پدال برای جدا کردن کلاچ استفاده می شود که سپس به شما امکان می دهد دنده ها را تغییر دهید. این تنظیمات به راننده کنترل کامل دنده ها را می دهد و به آنها اجازه می دهد دنده مناسب را برای سرعت مناسبی که خودرو در حال حرکت است را انتخاب کند.

جعبه دنده دستی

گیربکس دستی یکی از قدیمی ترین و ساده ترین انواع گیربکس خودرو است. این گیربکس از کلاچ اصطکاکی استفاده می کند و توسط پای راننده تنظیم می شود تا انرژی دورانی موتور را به استفاده از شفت ورودی گیربکس متصل کند. دوشاخه سنکرو و انتخابگر دنده که روی شیفتر نصب شده و با دست راست راننده کار می‌کند.
با این حال، گیربکس دستی در سال های اخیر با وجود گیربکس دوکلاچه یا نیمه خودکار کمتر مودر استقبال واقع شده است. با این حال، از اکثر گیربکس های اتوماتیک و عملاً همه گیربکس های CVT بهتر عمل می کند.

جعبه دنده اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از انواع مدرن گیربکس خودرو است. اکثر خودروهای فعلی که در دنیا تولید می شوند دارای گیربکس اتوماتیک هستند که از دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس اتوماتیک یک مفهوم ساده است. هنگامی که راننده “D” (درایو) را انتخاب می کند، گیربکس به طور خودکار وسیله نقلیه را جابجا می کند. علاوه بر این، هیچ پدال کلاچ وجود ندارد. فقط از ترمز و گاز استفاده می شود که یک وسیله نقلیه دنده اتوماتیک را هدایت می کند.
علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک، به ویژه گیربکس های فعلی با الکترونیک پیچیده، به طور قابل توجهی پیچیده تر از گیربکس دستی است.

علاوه بر این، مبدل گشتاور در یک گیربکس اتوماتیک کلاسیک جایگزین مکانیسم کلاچ در یک گیربکس دستی می شود. و بدون دخالت راننده دنده را به آرامی تعویض می کند. علاوه بر این، گیربکس‌های اتوماتیک تجربه رانندگی راحت‌تری و همچنین کارایی و عملی بودن را ارائه می‌دهند. گیربکس های اتوماتیک به صورت واحدهای دو یا سه سرعته شروع شدند، اما گیربکس های اتوماتیک مدرن شامل سیستم های هشت یا حتی ده سرعته می شوند. هرچه یک گیربکس دارای دنده‌های بیشتری باشد، می‌توان از قدرت موتور به طور مؤثرتری استفاده کرد.

علاوه بر این، گیربکس های اتوماتیک زمان تعویض دنده ها را بهبود بخشیده اند و اکنون بسیار سریعتر از گیربکس های دستی هستند. بسیاری از گیربکس های اتوماتیک مدرن دارای ویژگی “حالت دستی” هستند که به رانندگان اجازه می دهد تا با انتخاب دنده مورد نظر به صورت دستی گیربکس را کار کنند.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

CVT در لذت رانندگی شبیه به گیربکس اتوماتیک است، اما بر اساس یک فرض متفاوت عمل می کند. CVT دنده ندارد، در عوض به سیستمی از تسمه ها و قرقره ها برای تولید تعداد بی پایان نسبت ها متکی است.
علاوه بر این، رایانه موجود در خودرو نحوه اصلاح قرقره ها را برای دستیابی به بهترین تعادل برای وضعیت رانندگی مشخص می کند. علاوه بر این، مزیت اصلی CVT مصرف سوخت است.

از آنجایی که CVT ها نسبت به گیربکس های اتوماتیک پیچیدگی کمتری دارند، کمتر در معرض خرابی و تعمیرات پرهزینه هستند (البته نه به اندازه گیربکس های دستی). علاوه بر این، مهم ترین نقص آنها ممکن است یک نقص ذهنی باشد: تجربه رانندگی به‌علاوه، CVT ها ممکن است باعث شود یک علاقه‌مند به رانندگی احساس کند که به جای رانندگی یک ماشین، یک دستگاه را کنترل می‌کند. زیرا تعویض دنده وجود ندارد و فقط شتاب نرم دارد.

گیربکس های دستی متوالی

گیربکس های دستی متوالی نیز یکی از انواع گیربکس خودرو است. اگرچه گیربکس های دستی متوالی به ندرت در وسایل نقلیه سواری استفاده می شوند، رانندگان اتومبیل های مسابقه ای آنها را ترجیح می دهند.
این مکانیسم پیچیده همچنین حس و کنترل یک گیربکس دستی را با سرعت و دقت یک پیام خودکار ترکیب می کند. این برای مقابله با خواسته های یک مسیر مسابقه طراحی شده است.
علاوه بر این، کلاچ در گیربکس های دستی متوالی وجود دارد، اگرچه فقط برای راه اندازی خودرو و انتخاب دنده اول استفاده می شود. سپس راننده با استفاده از اهرم دنده دنده ها را تعویض می کند.
علاوه بر این، راننده می‌تواند روی رانندگی تمرکز کند در حالی که دنده‌ها به سرعت بدون فشردن کلاچ هر بار تعویض می‌شوند.
خودروهای مصرفی علیرغم مزایایی که دارد، به دلیل گران بودن از این نوع گیربکس استفاده نمی کنند.

گیربکس دوکلاچه

شما می توانید این مدل را تلاقی بین گیربکس اتوماتیک و دستی در نظر بگیرید.
علاوه بر این، یک گیربکس نیمه اتوماتیک ساختار مکانیکی مشابهی با گیربکس استاندارد دارد، اما دنده ها را با استفاده از پنوماتیک و محرک تعویض می کند. دو کلاچ برای دنده‌های زوج و فرد در گیربکس دوکلاچه (DCT) وجود دارد که امکان تعویض سریع را فراهم می‌کند. این گیربکس ها معمولاً کاملاً اتوماتیک هستند، اگرچه می توان پدل های فرمان را به صورت دستی تغییر داد. گیربکس های نیمه اتوماتیک و DCT عملکردی پیشرفته و تغییرات دنده سریع را ارائه می دهند که یک گیربکس دستی خالص نمی تواند مطابقت داشته باشد.

این گیربکس ها در حال حاضر فقط در اتومبیل های مسابقه ای و اسپرت رده بالا یافت می شوند و در نتیجه قیمت نسبتاً بالایی دارند. علاوه بر این، این عیب به دلیل پیچیدگی بالای آنها تشدید می شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه و مکرر دارد.

گیربکس نیمه اتوماتیک

گیربکس نیمه اتوماتیک نیز یکی از انواع گیربکس است. با این حال، چندین شرکت در طول سال‌ها با دنده‌های هیبریدی دستی و اتوماتیک آزمایش کرده‌اند که منجر به گیربکس نیمه اتوماتیک شده است.
ایده اصلی ترکیب کارایی و کنترل یک گیربکس دستی با سهولت پیام رسانی خودکار بود. علاوه بر این، خودروهای نیمه اتوماتیک تاکنون نتایج متفاوتی داشته اند و به طور گسترده در خودروهای مصرفی به کار نمی روند.
خودروهای نیمه اتوماتیک نیز می توانند با کلاچ شروع به کار کنند، اما اکثر تعویض دنده ها بدون دخالت راننده انجام می شود. جایگزین دیگر گیربکس بدون کلاچ (مانند پورشه اسپورتوماتیک) است که مانند هر گیربکس اتوماتیک دیگری شروع به کار می کند و سپس مانند یک دنده دستی تغییر می دهد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.