شمع موتور چیست؟

بدون شمع موتور، خودرو شما روشن نمی شود، که این نشان دهنده اهمیت این قطعه است. از آنجایی که سلامت این قطعه خودرو مستقیماً با عملکرد موتور مرتبط است، شمع‌های خراب و بد اغلب می‌توانند منجر به مشکلات مهم‌تری از جمله استارت طولانی ‌مدت و احتراق نادرست در هنگام شتاب‌گیری شوند.
بدون شمع موتور سالم، خودرو شما ممکن است نتواند حداکثر پتانسیل خود را داشته باشد. برای اطلاع از نحوه عملکرد شمع موتور، علائم نیاز به تعویض، انواع شمع موتور و موارد دیگر، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

شمع موتور چگونه کار می کند؟
شمع موتور با اینکه یکی از اجزای کوچک خودرو به حساب می آید اما بسیار قدرتمند است که جرقه‌های الکتریسیته‌ای می‌زنند که مخلوط هوا و سوخت را در اعماق موتور ماشین شما مشتعل می‌کند. به نوبه خود، احتراق انرژی مورد نیاز برای نیرو دادن به پیستون های اتومبیل شما را ایجاد می کند و در نهایت باعث حرکت اتومبیل می شود و شما را به مقصد می رساند. این قطعات همچنین نقش مهمی در کمک به دفع گرما از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده موتور دارند. در اینجا مراحل گام به گام عملکرد شمع موتور آورده شده است:

مرحله 1: چرخاندن سوئیچ ماشین برای احتراق
هنگامی که ماشین خود چرخاندن سوئیچ کلید خود روشن می کنید، موتور استارت درگیر می شود که موتور شما را می چرخاند.

مرحله 2: انرژی حاصل از باتری، شمع‌ ها را مشتعل می کند.
الکتریسیته از باتری به یک سیم پیچ القایی روی موتور احتراقی خودروی شما می‌رود که 12 ولت باتری را قبل از رساندن آن به شمع‌ها به 45000 ولت تبدیل می‌کند.

مرحله 3: ایجاد جرقه

با افزایش ولتاژ سیم پیچ القایی و انتقال آن به شمع‌ها، شمع‌ها مخلوط هوا و سوخت را در داخل محفظه احتراق مشتعل می‌کنند و یک انفجار کوچک و کنترل‌شده در شکاف بین الکترودهای شمع ایجاد می‌کنند.

مرحله 4: احتراق ماشین شما را حرکت می دهد.
هنگامی که مخلوط هوا و سوخت مشتعل می شود، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و مخلوط را به گاز یا اگزوز منبسط شده تبدیل می کند. فشار ایجاد شده توسط این انبساط ناگهانی در داخل محفظه احتراق، پیستون های خودروی شما را به حرکت در می آورد و در نهایت انرژی شیمیایی را به انرژی جنبشی مورد نیاز برای تامین انرژی موتور تبدیل می کند.

مرحله 5: این چرخه ادامه می یابد.
شمع جرقه در این چرخه بارها و بارها نیرو می گیرد و به ماشین شما کمک می کند تا حرکت کند.

انواع شمع خودرو
شمع های خودرو در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

دسته بندی شمع ها از نظر کد حرارتی
منظور از دسته بندی کد حرارتی نشان دهنده میزان حرارتی می باشد که آخرین مرحله مقاومت شمع در برابر حرارت می باشد و این دما باید مقداری باشد که شمع دچار احتراق پیش از موعد نشود. بر این اساس شمع ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند

شمع سرد
شمع های سرد از نوع شمع های پایه کوتاه هستند و از مزایای آن ها این است که دما را سرعت بیشتری انتقال می دهند و همچنین با وجود پایه کوتاهی که دارند کمتر در معرض حرارت قرار می گیرند و بسیار مناسب برای موتورهایی می باشند که در دمای بالا کار می کنند.

شمع نیمه گرم
این شمع ها نسبت به شمع های سرد پایه بلند تری دارند و بیشتر در معرض حرارت قرار می گیرند و توان انتقال حرارت آن ها نیز پایین تر است. بنابراین این ویژگی ها این شمع را مناسب خودرو هایی می کند که موتورهای آن ها با درجه حرارت متوسط هستند.

شمع گرم
واضحا شمع گرم نسبت به شمع سرد و نیمه گرم از پایه بلندتری برخودار است که باعث می شود بیشتر در معرض گرمای احتراق قرار بگیرد و انتقال حرارت کمتری نسبت به دو نمونه قبلی دارد.

انواع شمع از نظر جنس الکترود
شمع های موتور با جنس های مختلفی در دسترس می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پراخت.

شمع های مسی
الکترود مرکزی این نوع شمع ها یک هسته مسی است که با آلیاژ نیکل پوشانده شده است. این شمع بزرگترین قطر را در بین شمع های دیگر دارد، بنابراین برای تولید جرقه به ولتاژ بیشتری نیاز دارد.
آلیاژ نیکل ماده ای نرم و نه چندان بادوام است، بنابراین شمع ها باید بیشتر از انواع دیگر تعویض شوند. برخی از خودروها به گونه ای طراحی شده اند که با وجود طول عمر کمتر از شمع های مسی استفاده می کنند. در برخی از این موارد، نصب شمع های گران تر ممکن است هدر دادن پول باشد.

نکات مثبت
• ارزان
• مناسب برای وسایل نقلیه قدیمی مناسب است
• در شرایط فشرده سازی بالا یا توربوشارژ به خوبی عمل می کند

نکات منفی
• طول عمر کوتاه تر
• نیاز به ولتاژ بیشتری دارد

شمع های ایریدیوم
شمع های ایریدیوم بیشترین دوام را دارند زیرا ایریدیوم سخت تر و بادوام تر از پلاتین است. این شمع ها دارای یک الکترود مرکزی کوچک هستند که برای تولید جرقه به ولتاژ کمتری نیاز دارد. این مزایا در قیمت بالاتر منعکس می شود.
بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر از شمع‌های ایریدیوم در خودروهای خود استفاده می‌کنند، بنابراین مهم است که هنگام تعویض شمع‌ها به جای کاهش درجه پلاتین یا مس/نیکل، از ایریدیوم استفاده کنند. که می تواند بر عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد.

نکات مثبت
• منجر به احتراق کامل تر می شود
• طول عمر طولانی
• نیاز به ولتاژ کمتری دارد
نکات منفی
• گران قیمت

شمع پلاتینیوم تک
یک شمع پلاتین تک شبیه شمع مس/نیکل است، با این تفاوت که الکترود مرکزی آن به جای تنها آلیاژ نیکل، یک دیسک پلاتین به نوک آن جوش داده شده است. فلز پلاتین قبل از فرسوده شدن بیشتر از آلیاژ نیکل دوام می آورد.
این دوشاخه ها همچنین گرمای بیشتری تولید می کنند که باعث کاهش تجمع کربن می شود. این ماده توصیه شده برای خودروهای جدید با سیستم جرقه زنی کویل روی دوشاخه است.

نکات مثبت
• طول عمر طولانی
• تجمع کربن را کاهش می دهد
نکات منفی
• گران قیمت

شمع پلاتین دوبل
شمع های پلاتین دوتایی دارای پوشش پلاتینی برای الکترودهای مرکزی و زمین هستند. این کارآمدتر و ماندگارتر است که این شمع ها را به یک انتخاب عالی برای سیستم جرقه زنی بیهوده تبدیل می کند که نسبت به سایر سیستم های جرقه زنی سایش بیشتری روی هر دو الکترود وارد می کند.

نکات مثبت
• قابل اعتماد
نکات منفی
• گران قیمت
شمع های نقره ای
اینها نسبت به سایرین کمتر رایج هستند و دارای نوک الکترودهای با روکش نقره هستند. این شمع‌ها تا زمانی که شمع‌های ایریدیوم یا پلاتین دوام نمی‌آورند، دوام کمتری دارند. آنها اغلب در خودروها و موتورسیکلت های قدیمی اروپایی استفاده می شوند.

نکات مثبت
• بهترین هدایت حرارتی
نکات منفی
• کاهش طول عمر

چگونه شمع خودرو خراب می شود؟
شمع ها ممکن است به دلیل زمان، فرسودگی یا سایر مشکلات سیستم الکتریکی/اشتعالی در انجام کار خود کمتر موثر باشند. آنها ممکن است در طول زمان به دلیل احتراق، آلودگی یا گرمای بیش از حد سیاه شوند و توانایی خود را در جرقه زدن مخلوط هوا و سوخت و دفع گرما از محفظه احتراق از دست بدهند.
علاوه بر این، اگر آنها جایگزین نشوند، شکاف بین الکترودهای شمع افزایش می یابد، به این معنی که جرقه باید از فاصله بیشتری بپرد تا احتراق را آغاز کند. در نهایت، افزایش این شکاف ممکن است منجر به احتراق نامنظم شود.

علائم خرابی شمع خودرو
شمع ها نقشی حیاتی در تامین انرژی خودروی شما دارند، بنابراین جای تعجب نیست که نشانه های شمع موتور معیوب بسیار ناخوشایند باشد. چند علامت رایج که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

  1. صداهای تق تق، زنگ زدن، یا صدایی شبیه به “تق زدن”
    هنگامی که شمع ها شروع به احتراق ناقص می کنند، ممکن است متوجه صداهای غیرمعمول ناشی از نیروی پیستون و عدم کارکرد صحیح احتراق شوید. پیستون ها با سرعت بالا حرکت می کنند. اگر شمع در زمان نامناسبی عمل کند، می‌تواند منجر به صدای تق تق، زنگ زدن یا ضربه زدن شود.
  2. مشکل در استارت خودرو
    اگر خودروی شما در راه اندازی مشکل دارد یا فقط احساس می کند که از هم گسیخته و تکان می خورد، شمع های شما ممکن است درست کار نکنند و این می تواند منجر به احتراق ناقص و عملکرد نامنظم شود.
  3. کاهش عملکرد
    هنگامی که در حال کروز هستید، شمع‌های موتور استراحت نمی‌کنند، حتی وقتی شتاب می‌گیرید و دنده را عوض می‌کنید. اگر جرقه ای که این شمع کوچک تولید می کند به طور 100 درصد کار نمی کند، عملکرد وسیله نقلیه شما در پتانسیل کامل خود نخواهد بود.
  4. افزایش مصرف سوخت
    بسیاری از چیزها می توانند منجر به مصرف سوخت ضعیف شوند، اگرچه وقتی صحبت از شمع های معیوب به میان می آید، اگر خودروی شما نتواند جرقه مناسب را در زمان مناسب دریافت کند، ممکن است سوخت هدر رود.
  5. روشن شدن چراغ چک خودرو
    با توجه به پیشرفت سیستم های کامپیوتری در خودروها، مشکلات خودرو به صورت علائمی بر روی صفحه روبروی فرمان به نمایش داده می شوند تا فرد را از خرابی ماشین مطلع کنند. در صورتی خرابی شمع ماشین نیز علامتی بر روی صفحه کیلومتر روشن می شود.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، پیشنهاد می کنیم خودروی خود را برای جلوگیری از مشکلات بیشتر بررسی کنید. شمع های سالم برای توانایی ماشین شما در راه اندازی و روشن ماندن حیاتی هستند.

شمع ها را هر چند وقت یک بار باید عوض کرد؟
خوشبختانه، شمع ها اغلب نیازی به تعویض ندارند و می توانند کیلومتر ها قبل از نیاز به تعویض عملکردی درست داشته باشند.
اکثر سازندگان خودرو پیشنهاد می‌کنند که در هر 20 تا 30 هزار کیلومتر نصب شوند. با این حال، طول عمر شمع به موتور، وضعیت و نوع شمع بستگی دارد. توصیه‌های سازنده خودروی شما ممکن است بسته به ساخت، مدل و سال، نیاز به تعویض در زمان بیشتر یا کمتری داشته باشد.

فایده تعویض شمع موتور چیست؟
مزیت اصلی این است که بدانید ماشین شما بدون مشکل روشن می شود. نیازی به گفتن نیست که این همه چیز مهم نیست. شمع های جدید مزایای عملکرد دیگری نیز دارند:
• تولید مداوم احتراق بهینه. شمع های کاملاً کارآمد به پشتیبانی از یک سیستم احتراق کاملاً کارآمد کمک می کنند. این کار را با موفقیت انجام دهید، و بسیاری از مشکلات عملکردی که با آن مواجه هستید، می تواند یک خاطره دور باشد.
• مصرف سوخت بهتر. شمع‌های ناقص می‌توانند بازده ای سوخت را تا 30 درصد کاهش دهند. شمع های جدید، زمانی که در فواصل زمانی مشخص تعویض شوند، می توانند به حداکثر مصرف سوخت و صرفه جویی در مقداری خمیر کمک کنند.
• شروعی آرام و پرانرژی. اولین باری که احتراق را با یک شمع جدید روشن می کنید، می تواند یک تجربه چشم نواز باشد. قدیمی‌ها ممکن است دلیل این بوده‌اند که ماشین شما آن استارت‌های ناگهانی را تجربه می‌کند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.