آشنایی با لنت ترمز

ترمزها یکی از اجزای اساسی هر خودرو هستند که وظیفه دارند به راننده اجازه دهند تا سرعت خود را کاهش دهد و در صورت لزوم خودرو را به حالت سکون کامل برساند. به همین دلیل، اهمیت نگه داشتن سیستم ترمز و به خصوص لنت ترمز در شرایط عالی در هر زمان بسیار مهم است. همه رانندگان و اپراتورهای ناوگان موظفند اطمینان حاصل کنند که وسایل نقلیه در شرایط بهینه نگهداری می‌شوند. ترمزها بخش مهمی از هر وسیله نقلیه ای هستند و عدم حفظ آنها می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل یا تاخیر در واکنش شود و منجر به تصادفات و تلفات احتمالی شود.

تعمیر و نگهداری ضعیف ترمز نیز بر مصرف سوخت تأثیر گذار است، آلودگی را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش هزینه‌های تعمیرات شود. به همین دلیل است که چک کردن ترمزها جزو ضروری هر برنامه تعمیر و نگهداری خودرو است. بررسی‌های منظم می‌تواند به شناسایی یک مشکل قبل از اینکه برای کارایی ترمز و خطر احتمالی در جاده مضر باشد، کمک کند. برای آشنایی با لنت ترمز درک وضعیت ترمزهای خودرو، نحوه نگهداری آنها در شرایط عالی در ادامه با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه از چندین جزو اصلی تشکیل شده است:
سیلندر اصلی، کالیپر ترمز، دیسک ترمز، روغن ترمز و لنت ترمز
این ویژگی‌ها با هم از طریق یک سیستم هیدرولیک متصل شده توسط لوله‌های ترمز کار می‌کنند. هنگامی که ترمز فشرده می‌شود، فشار هیدرولیک در سیلندر اصلی ایجاد می‌شود و مایع ترمز را در طول لوله‌ها پمپ می‌کند و پیستون ها را فعال می‌نماید. این باعث ایجاد اصطکاک بین لنت‌های ترمز می شود و دیسک ترمز چرخان را متوقف می کند و خودرو را با موفقیت متوقف می کند.

لنت ترمز چقدر دوام می آورد؟

هر بار که از ترمز استفاده می شود، لنت ها فرسوده می شوند، که اگر وسیله نقلیه اغلب در ترافیک سنگین یا مناطق شلوغ رانندگی می شود، می تواند مشکل ساز شود. اندازه و وزن وسیله نقلیه شما نیز نقش مهمی در سرعت فرسودگی ترمزهای شما دارد.
همه موارد فوق بر زمانی تأثیر می گذارد که دقیقاً لنت ترمز اتومبیل شما باید تعویض شود و هیچ محدودیتی برای طول عمر ترمزهای شما وجود ندارد. به گفته کارشناسان، این قطعات کیت می توانند در محدوده 40000 تا 80000 کیلومتری به کار خود ادامه دهند، اما این میزان بر اساس عادات رانندگی و عملکرد خودرو به طور قابل توجهی متفاوت است.
مانند هر قسمت از یک خودرو، انواع مختلفی از لنت ترمز در دسترس است و برخی از آنها دوام بیشتری نسبت به بقیه دارند. نسخه‌های ارگانیک که از رزین با دمای بالا و الیاف طبیعی تشکیل شده‌اند، ارزان‌ترین گزینه باقی می‌مانند، اما همیشه دوام زیادی ندارند. گزینه های دیگر کم فلزی و نیمه فلزی هستند که سایش و پارگی بادوام بیشتری را ارائه می دهند، اما نسبت به همتایان ارگانیک خود سر و صداتر خواهند بود. از طرف دیگر، لنت های ترمز سرامیکی در برابر فرسودگی مقاوم ترین هستند، اما گران ترین آنها برای خرید هستند.

چه زمانی باید لنت ترمز خود را تعویض کنم؟

بدون هیچ قانون مشخصی از نظر مسافت پیموده شده برای تعویض لنت ترمز، تشخیص علائم هشدار برای زمانی که زمان سرمایه گذاری در لنت های ترمز فرا رسیده است، ضروری است.
اکثر خودروهای مدرن مجهز به سنسورهایی هستند که در صورت فرسودگی ست های جلو یا عقب از سطح ایمن به راننده هشدار می دهند. اگر وسیله نقلیه شما دارای این ویژگی است، برای مشاهده چراغ هشدار مربوطه در تمام سفرها به داشبورد دقت کنید. اگر خودرویی بدون سنسور دارید، باید ترمزهای خود را به طور منظم چک کنید.
چندین علامت کلیدی وجود دارد که هنگام رانندگی باید از آنها آگاه بود تا متوجه شوید که آیا نیازی به بررسی ترمز وجود دارد یا خیر. این شامل:

شنیدن صدا هنگام ترمز گرفتن

هنگامی که مواد روی لنت ترمز به طور خطرناکی فرسوده می شوند، صدای خراش در هنگام فرورفتگی ترمز شنیده می شود. حد قانونی لنت ترمز تقریباً سه میلی متر است. هر چیزی کمتر از این سنسور فلزی را که با دیسک ترمز تماس پیدا می کند، آشکار می کند

اسفنجی بودن

اگر ترمز خودرو شما رها شده است و با فشار دادن پدال ترمز واکنشی نشان نمی دهند، این می تواند نشان دهنده ایراد باشد که آیا روغن ترمز به طور موثر به لنت ترمز می رسد و نیاز به توجه دارد.

کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام فشردن ترمز

هنگامی که وسیله نقلیه شما هنگام فشردن ترمز به یک جهت می کشد، این نشانه قوی وجود نقص ترمز است. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از لنت های ترمز ناهموار گرفته تا مشکلات سیستم هیدرولیک. یک بازرسی کامل مشکل دقیق را مشخص می کند

لرزش های عجیب

اگر پدال ترمز هنگام ترمز زدن می تپد، ممکن است به دلیل تاب برداشتن لنت ترمز یا آسیب دیسک های ترمز در اثر حرارت زیاد باشد. این می تواند به این معنی باشد که لنت ها و دیسک های ترمز دیگر در تماس با هم تراز نیستند و باید بررسی شوند، به خصوص اگر به طور منظم رخ دهد.
اگر هر یک از موارد بالا را تجربه می کنید، خودروی شما ممکن است مشکلات جدی در سیستم ترمز داشته باشد و مهم است که در اسرع وقت این موارد را بررسی کنید.
بدون لنت ترمز کارآمد، سایر اجزای حیاتی خودروی شما ممکن است شروع به فرسودگی کنند و در نهایت در جاده خطرناک شوند و همچنین تعمیر پرهزینه ای باشد. از آنجایی که لنت های ترمز هر بار که از ترمز استفاده می شود فعال می شوند، بسته به عادات رانندگی و نوع وسیله نقلیه، ممکن است مستعد سایش و پارگی شوند. به همین دلیل است که تشخیص زمان تعویض لنت ترمز بسیار مهم است.

راه های افزایش طول عمر لنت ترمز

برای افزایش طول عمر ترمزهای خود، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای استفاده حداکثری از وسیله نقلیه خود انجام دهید.

ترافیک
قبل از شروع به خروج، مسیر خود را بررسی کنید. آگاهی از ازدحام یا ترافیک سنگین به شما این امکان را می دهد که از موقعیت هایی که در آن به شدت از ترمز خود استفاده می کنید اجتناب کنید.
سرعت
از رانندگی با سرعت بالا در جاده های ناآشنا یا خطوط شهری که ممکن است به ترمز شدید نیاز داشته باشند، خودداری کنید. این می تواند باعث فشار اضافی بر روی لنت ترمز شود و باعث شود که آنها خیلی زودتر فرسوده شوند
شتاب
داشتن سرعت و شتاب زیاد تنها نیاز به ترمز ناگهانی را افزایش می دهد که تأثیر منفی روی لنت ترمز خواهد داشت و سایش و پارگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. رانندگی مسئولانه با سرعت معقول این مشکل را کاهش می دهد
وزن
رانندگی سبک همیشه آسان نیست، به خصوص اگر مسافر دارید یا با کالاهای سنگین سروکار دارید. با این حال، هر چه وسیله نقلیه سبک تر باشد، فشار کمتری به لنت ترمز در هنگام توقف وارد می شود. توصیه می شود هر چیز غیر ضروری را تخلیه کنید. این به مصرف سوخت نیز کمک می کند

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.