تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم

هنگامی که به روزهای گرم سال نزدیک می شویم، برای تمامی مکان هایی که با آن سرکار داریم به فکر دست و پا کردن سیستم تهویه به منظور خنک کردن، محیط اقدام می نماییم. یکی از مهم ترین فضاهای که باید سیستم خنک کننده مناسبی داشته باشد، کابین خودروست.
اما آیا تا به حال در مورد روش های استفاده صحیح از کولر و شیوه عملکرد آن چیزی شنیده اید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی آنچه که باید در مورد سیستم کولر خودرو بدانیم را در اختیارتان قرار دهیم.

اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر خودرو

کولر خودرو شاید در ظاهر بسیار ساده باشد، اما در حقیقت از اجزای مختلفی تشکیل می شود که هر کدام کارایی مختص خود را دارند و نقش مهمی را ایفا می کنند.

  • کمپرسور : این دستگاه وظیفه حرکت دادن گاز مبرد در کولر را برعهده دارد و در واقع مانند قلب در سیستم کولر خودرو عمل می کند. از مهمترین ویژگی هایی که کمپرسور باید داشته باشد، وزن و حجم متناسب با قدرت موتور خودروست تا به راحتی نصب گردد و وزن اضافی ای برای اتومبیل به همراه نیاورد.
  • کپسول خنک کننده : این کپسول منبع دخیره گاز مبرد است و رطوبت گاز را جذب می نماید. کپسول خنک کننده دارای سوییچ ایمنی است تا در هنگامی که فشار گاز از حد تعریف شده بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند.
  • کندانسور : نقش کندانسور در سیستم کولر خودرو تبادل حرارت است به صورتی که گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.
  • اواپراتور : یکی دیگر از قطعات اصلی کولر خودرو اواپراتور است که وظیفه کاهش گرما و جذب رطوبت هوای کابین را بر عهده دارد. این قطعه جریان هوا ایجاد شده توسط فن را را با عبور از سطح کویل اواپراتور و پس از سرد شدن از طریق کانال ها و دریچه های هدایت هوا به داخل کابین انتقال می دهد.
تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم
  • کلید A/C : وظیفه خاموش و روشن کردن کولر در خودرو بر عهده کلید A/C است که با شکل های متفاوتی در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا برای نشان دادن حالت خاموش و روشن بودن این کلید، یک ال ای دی برای آن تبیعه می شود.
  • فن کولر : فن کولر روی کندانسور یا رادیاتور نصب می شود. در صورتی که فن کنداسور جلوتر از رادیاتور نصب شده باشد، فن به گونه ای نصب می گردد که وضعیت رانشی داشته باشد. اما اگر فن در پشت کنداسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا از روی سطح کنداسور مکیده و به سمت موتور دمیده خواهد شد.
  • مجموعه لوله، شیلنگ و شیر انبساط : وظیفه لوله و شیلنگ ها ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم کولر است. شیر انبساط نیز نقش تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق فیلتر را بر عهده دارد.

روش های استفاده صحیح و بهینه از کولر خودرو

هنگامی که تصمیم می گیرید از کولر خودرویتان استفاده کنید، باید ابتدا باید از سالم بودن و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل کنید. با تعویض به موقع فیلتر ها امکان رشد باکتری و قارچ ها را در خودرو کاهش دهید. تمیز کردن یا تعویض فیلتر های کولر از ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی جلوگیری می کند و علاوه بر این موضوع به سرمای بیشتر کولر کمک خواهد کرد.

تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم

تا جایی که می توانید از پارک کردن خودرو در زیر تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید و در شرایطی که مجبور به این کار شدید، پس از بازگشت به خودرو ابتدا چند دقیقه شیشه ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن نمایید.

هنگام روشن بودن کولر خودرو از باز کردن پنجره ها خودداری کنید، چراکه با بسته بودن آنها فشار کمتری به کولر وارد می شود و موجب کاهش مصرف سوخت نیز خواهد بود.
همچنین زمانی که در ترافیک های شدید هستید یا باید از یک شیب تند رد شوید، بهتر است کولر را چند دقیقه ای خاموش کنید و یا روی درجه کم قرار دهید تا به موتور خودرو فشار کمتری وارد شود.

بهتر است، هنگامی که دور موتور پایین می باشد، اقدام به روشن کردن کولر کنید، زیرا روشن کردن آن در سرعت ها و دور های بالا باعث آسیب رسیدن به کلاچ کمپرسور می شود. همچنین در ابتدا با افزایش سرعت پنکه کولر هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و داخل کابین را نخلیه نمایید.

استفاده از کولر چه زمانی خطرناک است؟

شاید پیش خود بگویید، چرا استفاده از کولر ممکن است، خطرناک باشد یا بر این تصور باشید که از تمامی آنچه مورد نیاز است، اطلاع دارید اما باید بدانیم که با رعایت نکردن نکات ایمنی در مورد کولر خودرو و نداشتن اطلاعات کافی، درصد خطر آفرین بودن آن افزایش می یابد.

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام استفاده از کولر باید به آن توجه داشته باشید این است که به محض ورود به خودرو اقدام به روشن کردن آن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو ابتدا شیشه هارا پایین کشیده و اندکی صبر کنید تا هوای داخل کابین خودرو عوض شود و سپس سیستم تهویه را روشن نمایید. طبق تحقیقات انجام شده صندلی، داشبورد و سیستم تهویه از خود گاز بنرین ساطع می کنند و این گاز بسیار سمی و سرطان زاست و ممکن است به استخوان ها نیز آسیب برساند.

تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم

تماس طولانی مدت با این گاز می تواند، باعث ابتلا به بیماری لوکمیا که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول های سفید است، شود و جالب است که بدانید، میزان قابل قبول بنزین در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع است در حالیکه میزان بنزین موجود در داخل خودرو پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی گرم می باشد. اگر این خودرو در زیر تابش نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شود، سطح بنزین به 2000 تا 4000 میلی گرم خواهد رسید.

علائم خراب شدن کولر و نکات کاربردی

  • اگر هنگام استفاده کولر متوجه صداهای پیش از حد شوید، ممکن است شیر انبساط دچار مشکل شده باشد و حتما باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.
  • زمانی که روشن کردن کولر با مشکل یا تاخیر رو به رو شود نشان از خرابی آن است.
  • خنک نکردن و بوع نامطبوع نیز نشانه هایی از آسیب دیدن کولر است و باید به افراد متخصص برای تعمیر مراجعه کنید.
تمامی آنچه که باید در مورد کولر خودرو بدانیم
  • استفاده از کولر برخلاف تفکر بسیاری از افراد موجب افزایش سوخت خودرو نمی شود اما سعی کنید، هنگام روشن بودن کولر فشار کمتری به خودرو وارید کنید.
  • تا جایی که می توانید، خودرویتان را در سایه و پارکینگ مسقف پارک نمایید تا فضای کابین پیش از حد گرم نشود.
  • آب رادیاتور را دائما چک کنید، چراکه کمبود آن موجب گرمای شدید موتور می شود و کولر ماشین قدرت خنک کردن را از دست می دهد.
  • در فصل زمستان کولر را چند ماه یک بار به مدت سی دقیقه روشن کنید تا کمپرسور درگیر شود و گاز خنک کننده رسوب نکند.
  • قبل از خاموش کردن خودرو سیستم تهویه را خاموش نمایید.

1 نظر

  1. سلام مطلب خوبی بود.
    به نظرم یه افزونه تاریخ فارسی نصب کنید حداقل تاریخ ها رو فارسی نمایش بده

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.