نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات

گیربکس اتوماتیک در سال 1940 برای اولین بار توسط کمپانی الدزمبیل بر روی خودروها قرار گرفت و پس از گذشت زمان با افزایش تعداد ماشین های دنده اتوماتیک، خودروی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم جز اولیت ها قرار گرفت. این دستاورد جدید علاوه بر اینکه موجب راحتی و آسایش کاربران شده بود، نیاز به مراقبت و نگهداری های بیشتری داشت که عدم رعایت آنها باعث آسیب رسیدن به خودرو و به دنبال آن هزینه های گزافی می شد.
ما در این مقاله شما را با نکاتی در مورد نگهداری از ماشین دنده اتومات و نحوه صحیح رانندگی با آن آشنا خواهیم کرد.

خلاص کردن گیربکس هنگام رانندگی با ماشین دنده اتومات

یکی از کارهای اشتباهی که هنگام رانندگی با ماشین دنده اتومات انجام می شود، خلاص کردن گیربکس به ویژه در سرازیری ها می باشد. در حالت عادی این کار موجب کاهش کنترل شما بر روی خودرو و فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. همچنین اگر در سرازیری اقدام به خلاص کردن گیربکس نمایید، شتاب گیری نخواهید داشت و سرعت خودرو کم خواهد شد که در این صورت منبع روغن گیربکس قطع می شود و دیگر خبری از روان کاری برای عملکرد مطلوب و مناسب گیربکس نیست.
برخی از کاربران بر این باور هستند که این کار موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اما این باور غلط است، چراکه باید چندین برابر هزینه سوخت کمتر را برای تعمیر گیربکس اتومات صرف کنند.

قرار دادن دنده روی حالت N

یکی دیگر از اقدامات اشتباهی که مالکان در جهت کاهش مصرف سوخت و محافظت از سیستم انتقال قدرت در برابر استهلاک بالا انجام می دهند، قرار دادن در حالت N در توقف های کوتاه مانند پشت چراغ قرمز می باشد. این اقدام باعث آسیب رسیدن به گیربکس می شود و بهتر است، هنگام توقف های کوتاه دنده را خلاص نکنید و در وضعیت D باقی بمانید، پایتان را روی ترمز قرار دهید.

blank

میزان روغن گیر بکس و تعویض آن

یکی از نکاتی که هنگام رانندگی با خودرو اتومات باید آن را بررسی نمایید، میزان روغن گیربکس است. فشار مایعات در این خودروها تاثیر مستقیمی روی عملکرد نهایی خواهد داشت و به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار کمک می نماید. اما رانندگی طولانی مدت با خودرویی که روغن گیربکس کمی دارد، موجب بروز اختلاتی در عملکرد صحیح آن می شود.
همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید در نگهداری از خودرو اتومات رعایت کنیم، تعویض به موقع روغن گیربکس و فیلتر آن است. بی توجهی به این موضوع باعث گرفتگی فیلتر و عبور کمتر جریان روغن می شود که در نهایت آسیب شدید و سوخته شدن گیربکس را در پی خواهد داشت.

blank

گرم کردن خودرو قبل از حرکت

یکی از نکات مهم در نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات گرم کردن خودرو قبل از حرکت در فصل های سرد سال است. حرکت سریع خودرو قبل از گرم شدن باعث می شود که دنده ها به راحتی تعویض نشوند. بهترین اقدام در این موقعیت قرار دادن دنده در حالت پارک P می باشد. توجه داشته باشید هنگام تعویض دنده حتما پدال ترمز را نگه دارید و از گاز دادن بپرهیزید چراکه تعویض دنده در شرایطی که دور موتور بالا است به گیربکس آسیب می ‌رساند.

نحوه پارک کردن ماشین با دنده اتومات

یکی از نکات بسیار مهمی که باید هنگام پارک خودرو دنده اتومات رعایت نمایید، قرار دادن دنده در حالت P می باشد و سپس خاموش کردن ماشین است. رعایت نکردن این نکته باعث به وجود آمدن آسیب های جدی برای گیربکس می شود.

blank

نکاتی در مورد افزایش طول عمر گیربکس

  • در ترافیک های سنگین و طولانی دنده را در حالت L قرار دهید.
  • از تعویض مکرر دنده از یک به دو و برعکس بپرهیزید، زیرا موجب گرم شدن گیربکس و بهم خوردن تنظیم‌ آن در بلند مدت می ‌شود.
  • سنگین کردن خودرو و حمل بار از عمر قطعات گیربکس می کاهد.
  • با موتورشویی ممکن است، سنسورهای حساس گیربکس آسیب ببیند.
  • از نگهداری وسایل برقی اضافه در خودرو اتوماتیک خودداری نمایید.
  • سایز لاستیک خودرو بر اساس گیربکس می باشد با تغییر سایز لاستیک خودرو و رینگ موجب کاهش عمر گیربکس نشوید.
  • خودرو را در مسیرهای سرازیری خلاص نکنید و هنگام حرکت وضعیت دنده را تغییر دهید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.