رانندگی ایمن در هوای برفی

رفتن به سفر در فصل زمستان یکی از تفریحات مورد علاقه اکثر افراد است تا بتوانند از فضای زیبا و هوای برفی این فصل لذت ببرند، اما برای اینکه یک رانندگی ایمن را تجربه کنیم و دچار مشکلات و خطراتی به دلیل شرایط جوی محیط نشویم، باید نکاتی را رعایت کنیم تا یک سفر دلچسب داشته باشیم. در ادامه این مقاله به عواملی خواهیم پرداخت که با رعایت آنها می توان از خطرات و دشواری های رانندگی در فصل زمستان در امان بمانیم.

بررسی مسیر

اولین اقدامی که باید قبل از سفر انجام دهیم بررسی آب و هوای مسیری است که برای مسافرت انتخاب می کنیم. باید از دمای مناطقی که از آن ها عبور می کنیم و میزان و ساعات بارش برف و باران اطلاعاتی به دست بیاوریم تا آمادگی کامل را برای مواجه شدن با آنها داشته باشیم. استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه، تماس با شماره تلفن گویای 141 و اطلاع از اخبار هواشناسی روش هایی برای افزایش آمادگی قبل از سفر است.

چکاپ خودرو برای رانندگی در هوا برفی

چکاپ خودرو یکی از مهمترین و حیاتی ترین اقداماتی است که حتما قبل از سفر باید انجام شود. ابتدا باید خودرو را به لاستیک های مناسبی مجهز کنیم تا چسبندگی خوبی به جاده داشته باشند و بتوان آنها را به راحتی کنترل نمود. برای جلوگیری از لغزش باد لاستیک ها را تنظیم کنید و نسبت به حالت عادی کمی باد را کمتر کنید.

قدم بعدی بررسی چراغ های خودروست تا نور کافی و مورد نیاز را برای رانندگی هنگام بارش برف و مه گرفتگی هوا داشته باشند. نصب و استفاده از چراغ مه شکن می تواند کمک کند تا رانندگان دیگر را از وجود خودرویمان مطلع سازیم و روشنایی بیشتری در مسیر رو به رو داشته باشیم.

سلامت باتری خودرو نیز جزو اصلی ترین نکاتی است که باید قبل از سفر آن را چک نمایید، چراکه در فصل زمستان قدرت باتری کاهش پیدا می کند و ممکن است در اواسط راه موجب از کار افتادن خودرو بشود. توجه داشته باشید که سیستم تهویه، بخاری، راهنما و شیشه های خودرو سالم باشند.

رانندگی-ایمن-در-هوای-برفی
ترافیک در برف سنگین

به همراه داشتن وسایل ضروری برای رانندگی در برف

استفاده از زنجیر چرخ از رایج ترین عوامل زمینه ساز رانندگی ایمن در هوای برفی می باشد. زنجیر چرخ موجب افزایش اصطکاک بین چرخ و سطح جاده خواهد شد و از لیز خوردن خودرو جلوگیری خواهد کرد.
احتمال اینکه در جاده در برف و کولاک گیر کنید، زیاد است و شاید ناچار باشید، برای مدتی در خودرو بمانید به همین منظور می بایست، وسایلی مانند لباس گرم، غذا، چراغ قوه، پتو، پاوربانک، رادیو، بیل، کیت کمک های اولیه، تایر زاپاس، کیسه شن، برف روب، یخ شکن و شیشه شور در صندوق خودرو داشته باشید.

در شرایط برفی و یخ بندان چگونه رانندگی کنیم؟

  • حتما با دنده سنگین حرکت کنید و آهسته برانید.
  • اگر خودرو در برف متوقف شد، ابتدا برف را از زیر و جلوی لاستیک‌ها کنار بزنید و در صورتی که سطح آسفالت یخ زده بود، از گونی استفاده کنید.
  • عمل ترمزگیری را سبک انجام دهید و مراقب باشید چرخ ها قفل نشوند.
  • برای پیشگیری از لغزش خودرو مخصوصا در سر پیچ ها باید پدال گاز و ترمز را رها کنید و خودور را تنها با فرمان هدایت کنید.
  • برای عبور از سربالایی ها وزن جلوی خودرو را افزایش دهید تا بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده و با سرعتی ثابت از سربالایی عبور کنید.
  • از دنده های پایین برای عبور از سرازیری ها استفاده کنید و از ترمزهای مکرر نیز خودداری نمایید.
  • فاصله خودرویتان با خودروهای روبه رویی باید حدود 10 برابر بیشتر از روزهای معمولی باشد.
  •  در شرایطی می توانید از چراغ های نوربالای استفاده کنید که شعاع دیدتان به کمتر از 100 متر رسیده باشد.
  • در طول جاده به علایم و هشدارها و عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی دقت نمایید.
  •  اگر برف چشمان شما را اذیت می کند حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • در شرایطی که جاده دچار مه گرفتگی شد خودرو را در جای مناسبی متوقف کنید و تا زمانی که فاصله ایمن از جلو قابل رویت نباشد حرکت نکنید.
  •  از انحراف ناگهانی خودداری کنید و بی ‌موقع ترمز ننمایید.
  • اگر خودرو شما دیفرانسیل عقب است از سنگین کردن صندوق عقب پرهیز کنید و دو کیسه شن در صندوق عقب قرار دهید تا از لغزش خودرو جلوگیری کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.