مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز

در سال های گذشته با توجه به اینکه قیمت بنزین درکشور ما کم بود بحث خودروهای دوگانه چندان مورد بحث و داغ نبود. اما با افزایش قیمت بنزین در سال های گذشته و همچنین زمزمه های افزایش مجدد نرخ بنزین در سال آینده، دوگانه سوز بودن خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دوگانه سوز بودن خودرو یک آپشن بسیار مهم در نظر گرفته می شود و در قیمت آن بسیار تاثیر گذار است.

اما دوگانه سوز بودن یا تک سوز بودن خودرو یکی از بحث برانگیز ترین مناقشات بین کسانی است که به دنبال خرید و یا فروش خودرو هستند. از نظر بعضی از افراد متخصص در زمینه تعمیرات خودرو، دوگانه سوز بودن خودرو را یک ضعف می دانند و افراد را به خرید ماشین های تک سوز ترغیب می کنند. اما از سوی دیگر بعضی از فعالان حوزه خودرو به این نکته اشاره می کنند که دوگانه سوز شدن خودرو ها تحت استاندارد های بالا انجام شده است و جای هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد.

برای اینکه به یک جواب نسبی برای این سوال برسیم که آیا خودرو دوگانه سوز خوب است یا خودرو تک سوز، باید مزایا و معایب خودرو دوگانه سوز را بررسی کنیم و آن را با خودرو تک سوز مقایسه کنیم.

خودرو دوگانه سوز چیست؟

به خودرویی که علاوه بر سوخت بنزین از یک سوخت دیگر مانند LPG و یا CNG استفاده می کنند. نمونه بهتر و با کیفیت تر خودرو های دوگانه سوز از CNG استفاده می کنند. در خودروهای دوگانه سوز که پایه بنزینی دارند، با استفاده از اضافه کردن یک ECU گاز به ECU بنزین، خودرو را به حالت دوگانه سوز در می آید. در خودرو های دوگانه سوز دو اصطلاح وجود دارد که آیا خودرو به صورت کارخانه ای یا فابریک دوگانه سوز است یا به صورت دستی و بیرون از کارخانه ویژگی دوگانه سوز بودن به آن اضافه شده است.

خودرو دوگانه سوز کارخانه ای با توجه به اینکه در زمان طراحی خودرو استاندارهای لازم را برای دوگانه سوز شدن نظیر تغییرات لازم در موتور، مقاوم سازی بلوک سیلندر، تغییر نسبت تراکم و تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، سیستم خنک کاری، روغن کاری، میل بادامک، کیت گاز سوز و بسیار موارد دیگر انجام شده است و خودرویی به مراتب استاندارد تر تولید می شود.

مزایا خودرو دوگانه سوز

در ادامه به بررسی دلایلی برتری و مزایای خودرو دوگانه سوز خواهیم پرداخت

صرفه اقتصادی و قیمت مناسب سوخت

یکی از برترین مزایای خودرو دوگانه سوز نسبت به تک قیمت بسیار پایین سوخت گاز طبیعی و یا گاز مایع نسبت به بنزین می باشد. بنابراین خودرو دوگانه سوز برای بسیاری از افرادی که مسافت های بسیار طولانی را طی می کنند و یا راننده های تاکسی و اسنپ گزینه بسیار مناسبی است.

آلودگی کمتر محیط زیست

با توجه به اینکه سوخت ماشین دوگانه سوز گاز طبیعی می باشد، سوختن گاز طبیعی نسبت به بنزین آلایندگی و اثرات مخرب زیست محیطی بسیار کمتری دارد و به مراتب اثرات گازهای گلخانه ای را بسیار کاهش می دهد. در مواردی مشاهده شده است که در تعدادی از خودروها میزان آلایندگی در زمان استفاده از گاز نسبت به بنزین 11 برابر کمتر می باشد.

راحتی تولید سوخت

فرایند تولید بنزین نسبت به سوخت هایی مانند گاز طبیعی یا همان CNG و یا گاز مایع یا LPG بسیار سخت تر و هزینه بر می باشد. بنابراین وجود خودرو های دوگانه سوز در نگاه کلان تر به اقتصاد کشور کمک بسیار شایانی خواهد کرد.

معایب خودرو دوگانه سوز

در بالا به بررسی مزایای خودرو دوگانه سوز پرداختیم. اما این نوع خودرو مانند هر چیز دیگری در کنار مزایا، معایبی را دارد که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

استهلاک بالا و فشار زیاد به موتور

یکی از دلایل استهالاک بالای خودرو دگانه سوز زمان تعویض سوخت می باشد که خودرو دچار ریپ زدن می شود و هر چقدر که این ریپ زدن بیشتر شود به مرور زمان باعث خفگی موتو می شود در نتیجه این کار به سر سیلندر ها و همچنین سوپاپ های خودرو فشار زیادی وارد می شود که به مرور عمر این قطعات بسیار کم می شود.

علاوه بر اینکه فشار زیادی به موتور وارد می شود. توان خودرو دوگانه سوز هنگامی که از سوخت گازی استفاده می کند چیزی در حدود 20 درصد کمتر از مواقعی است که از بنزین استفاده می کند، بنابراین خودرو کم توان و کم روز تر به نظر می رسد و با گاز  دادن بیشتر به خودرو، استهلاک آن نیز زیاد تر می شود. این توان کمتر نیز در بخش های دیگر تاثیر می گذارد و شما هنگام استفاده از گاز به عنوان سوخت، نمی توانید از سیستم تهویه و کولر خودرو به خوبی بهره ببرید و این یکی دیگر از مشکلات خودرو دوگانه سوز است.

کمبود فضا در صندوق عقب

یکی از مشکلاتی که بسیاری از دارندگان خودروهای دوگانه سوز از آن شکایت دارند، کمبود فضا در صندوق عقب می باشد. با توجه به نوع خودرو و همچنین سیلندری که صندوق عقب به کار برده میشود، فضای آزاد بسیار کمتر می شود.

آسیب پذیری زیاد در هنگام تصادف

یکی از موارد و نکات منفی که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره می کنند خطرناک بودن خودروی دوگانه در هنگام تصادفات می دانند. هرچند که با توجه به اینکه ایمنی خودروی دوگانه سوز نسبت به تک سوز کمتر است، اما اگر یک خودرو دوگانه سوز توسط کارخانه انجام نشده باشد و به صورت دستی دوگانه سوز شده است، خطر آن به مراتب بیشتر است.

خودرو دوگانه سوز بهتر است یا تک سوز؟

پاسخ دادن به این سوال که خودرو دوگانه بهتر است یا تک سوز بسیار مشکل است و پاسخ آن بستگی به شرایط افراد و خواسته های آن ها از خودرو را دارد. در زمینه هزینه خودرو دوگانه سوز گزینه بهتری است و با توجه به قیمت پایین گاز بسیار به صرفه تر است. اما اگر مد نظر شما قدرت و سرعت بیشتر ماشین است، خودرو تک سوز گزینه بهتری است.

به طور کلی برای پاسخ به این سوال افراد باید گزینه های مد نظر خود را با توجه به نکات ضعف و قوت این نوع خودرو ها بررسی کنند و در نهایت به یک پاسخ نهایی برسند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.