مقایسه موتور tu5 و ef7

یکی از سوال‌های چالشی که بین طرفداران خودروهای ایران خودرو وجود دارد، این است که موتور tu5 بهتر است یا موتور ef7 و همیشه چالش‌هایی در این بحث برای اثبات برتری این دو قلب تپنده خودروهای ایران خودرو وجود دارد. در این مقاله ما می‌خواهیم به مقایسه موتور tu5 و ef7 بپردازیم و از هر جهت این دو موتور را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم به یک نتیجه کامل برسیم.

معرفی موتور tu5

موتور tu5 یکی از پیشرانه‌های مهم و محبوب شرکت سیتروئن می‌باشد که از سال 1986 در محصولات شرکت پژو سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است. دلایل محبوبیت پیشرانه tu5 را می‌توان در مصرف پایین بنزین، استهلاک بسیار کم و قدرت و شتاب مناسب آن دید. ورود پیشرانه tu5 به ایران با پژو 206 تیپ 5 بود، که آن را به یک خودروی پرقدرت و کم مصرف تبدیل کرده است.
حالا نوبت به معرفی ویژگی‌های موتور tu5 رسیده است. پیشرانه tu5 یک موتور 4 سیلندر با 16 سوپاپ می‌باشد که حجم آن 1587 سی سی است که از آن 109 اسب بخار قدرت تولید می‌شود. همانطور که گفته شد این موتور در ابتدا در خودرو جمع و جوری مانند پژو 206 استفاده شد.

blank

اما در ادامه کار و با توجه به کیفیت و جواب دادن این موتور بر روی سایر محصولات ایران خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت که معروف ترین آنها پژو Lx می‌باشد که به پژو پارس tu5 معروف است و می‌توان گفت یکی از پر فروش ترین خودروهای شرکت ایران خودرو پژو پارس tu5 می‌باشد.
از دیگر شاخصه‌های فنی موتور tu5 می‌توان به مواردی نظیر؛ سیستم احتراق داخلی جرقه ای، استاندارد آلایندگی Euro III، حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعتی، شتاب صفر تا صد کیلومتر یازده ثانیه ای(در خودرو 206)، حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm و سایر موارد فنی دیگری اشاره کرد.

معرفی موتور ef7

یکی از مهمترین ویژگی‌های موتور ef7 تولید ملی بودن آن است که توسط گروه مهندسین شرکت ایرانخودرو طراحی شده است. مهمترین هدفی که پشت تولید موتور ef7 بوده است هماهنگی و تطبیق پذیری این موتور با سوخت گاز طبیعی یا CNG بوده است و هدف اصلی آن یک موتور پایه گاز سوز تولید می‌باشد. این موتور پایه گاز سوز برای اولین بار در سمند ef7 مورد استفاده قرار گرفت که بسیار مورد پسند مصرف کنندگان بود و از فروش بسیار بالایی برخوردار شد.

blank

در طراحی موتور ef7 در کنار مهندسین ایرانخودرو، گروه طراحی آلمانی GMBH همکاری کرده است تا به یک موتور با سوخت گاز طبیعی دست پیدا کند تا از ویژگی‌های یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم موتور 1648 که 114 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، بهره ببرد. در زمان تولید موتور ef7 جوایز و عناوین زیادی را به خود اختصاص داده است که از آن ها می‌توان به سومین موتور دوگانه سوز و همچنین قرار گرفتن در لیست 10 موتور برتر سال در زمان معرفی اشاره کرد. از دیگر شاخصه‌های فنی و مهم موتور ef7 سیستم خنک سازی آبی، سر سیلندر آلمینیومی، بلوک سیلندر چدنی، نسبت تراکم 11 به 1 و… می‌باشد.

مقایسه موتور tu5 و ef7

بعد از معرفی موتور tu5 و ef7 و بررسی تمامی ویژگی‌های آن ها، حالا نوبت به مقایسه موتور tu5 و ef7 رسیده است. برای مقایسه موتور tu5 و ef7 می‌توان از چند جهت با یکدیگر مورد آزمون قرار بگیرند. در مورد شتاب موتورهای tu5 گوی سبقت را از موتور ef7 خواهد ربود. از لحاظ استهلاک و همچنین توان خروجی مناسب نیز موتور tu5 نسبت به موتور ef7 برتری دارد.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که موتور ef7 از لحاظ ساختاری در بسیاری از جهات شبیه موتور tu5 می باشد. ولی یکی از برگ‌های برنده در موتور ef7 هماهنگی و تطابق بیشتر این موتور با سوخت گاز طبیعی است. از این رو موتور ef7 بهترین گزینه برای خودروهای دوگانه سوز می‌باشد.

یکی از گزینه‌هایی که موتورها همیشه مورد مقایسه با یکدیگر قرار می‌گیرند، میزان در دسترس بودن و پیدا کردن راحت قطعات یدکی می‌باشد که در این زمینه موتور tu5 نسبت موتور ef7 از شرایط بهتری برخوردار است و قطعات یدکی آن به راحتی پیدا می‌شوند.
در مورد استفاده از موتور در خوردوهای سدان، موتور ef7 از عملکرد بهتری برخوردار است و می‌توان گفت موتور tu5 بیشتر مناسب خودروهای کوچک تر مانند پژو 206 می‌باشد. به طور کلی موتور ef7 برای استفاده در خودروهای سنگین تر و سدان‌ها از عملکرد و امتیازات بهتری برخوردار است.

موتور tu5 بهتر است یا موتور ef7

حالا بعد از بررسی کامل دو موتور تی یو 5 و ای اف 7 بسیاری از خوانندگان منتظر نتیجه گیری نهایی هستند که در انتها موتور tu5 بهتر است یا موتور ef7 ؟ یکی از سخت ترین سوال‌ها برای پاسخ دادن این سوال است. اما برای پاسخ دادن به آن باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. اولین گزینه‌ای را که باید در نظر گرفت نحوه بکارگیری از موتور بر روی خودرو است که اهمیت بالایی دارد.

از لحاظ قدرت موتور ef7 از موتور tu5 بسیار بهتر عمل می‌کند، پس اگر شما به دنبال یک خودرو با قدرت بیشتر و همچنین دوگانه سوز بودن هستید، باید خودرویی را در نظر بگیرد که در آن از موتور ef7 استفاده شده است. این دو ویژگی ارزش خرید موتور ای اف 7 را نسبت به تی یو 5 را بسیار افزایش می‌دهد.
به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو موتور ef7 به دلیل قدرت بالاتر و همچنین توانایی تطابق پذیری بسیار بالای آن، این موتور را برای انتخاب در ارجحیت در مقایسه با موتور tu5 می‌دانند. اما نمی‌توان از موتور tu5 و عملکرد چشمگیر این موتور در خودرو 206 تیپ 5 چشمپوشی کرد که این موتور در این خودرو بسیار کم صدا و با مصرف سوخت بسیار مناسب عمل می‌کند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.