نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین

اگر کمر درد مزمن دارید و هر روز زمان مشخصی را رانندگی می کنید، شاید این بار بهتر باشد کمی درباره این همه نشستن های نادرست روی صندلی خودرو فکر کنید! خالی بودن قوس صندلی، فاصله زیاد پدال ها با صندلی، به پشت خواباندن بیش از حد صندلی، زوایای نامناسب نشستن و … می تواند باعث درد مفاصل و کمردرد شود، به ویژه برای افرادی که هر روز مسیری را با ماشین طی می کنند. یک تحقیق در انگلستان نشان داد 50 درصد از کسانی که از کمر درد شکایت داشتند، به صورت مرتب هر روز برای رفتن به سرکار رانندگی می کرده اند یا شغلشان مرتبط به رانندگی بوده است. پس اگر هر روز زمان قابل توجهی از وقت خود را پشت فرمان می گذرانید لازم است با نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین آشنا شوید.

1-نکات اساسی صندلی

برای شروع، یک صندلی باید از شانه ها و ران های شما عریض تر باشد. همچنین باید طول کافی برای پوشش همسترینگ ( تاندون های پشت ران) را داشته باشد، اما آنقدر بلند نباشد که مفصل زانو نتواند هنگام رانندگی به راحتی چرخش و حرکت کند! اگر طول صندلی خیلی بیشتر از طول ران شما باشد مجبور می شوید، خود را هنگام رانندگی جلو بکشید تا زانویتان براحتی عمل کند و به این شکل پشت کمر شما خالی شده و تکیه گاه نخواهد داشت. احتمالا این طرز قرارگیری روی صندلی را بارها به صورت ناخودآگاه تجربه کرده اید! پس تنظیم ابعاد صندلی از اصلی ترین موارد نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین می باشد.

نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین

2-مطمئن شوید همه چیز در دسترس است!

شما باید به راحتی به پدال ها و همه چیزهایی که با دست کنترل می کنید، دسترسی داشته باشید. برای مثال وقتی فرمان از شما دور است، شانه ها و مهره های بالای کمر فشار زیادی را متحمل می شوند، در حالی که وقتی بیش از حد به فرمان نزدیک هستید، آرنج و مچ دست شما خیلی زود خسته می شود و پیاده و سوار خودرو شدن کمی مشکل تر می شود. همچنین شما باید پنل ماشین و صفحه کیلومتر را بدون حرکات زیاد سر، در دیدرس خود داشته باشید. این مساله با تنظیم ارتفاع صندلی مرتبط است، پس با یک بار وقت گذاشتن، ارتفاع صندلی را به بهترین شکل برای خودتان اختصاصی تنظیم کنید.


3- به تکیه گاه کمر خود توجه کنید.

قسمتی از صندلی که پشت شما به آن تکیه می دهد باید همه ستون فقرات را پوشش دهد و تکیه گاهی منطبق بر شکل مهره های کمر باشد. بهترین حالت آن زمانی است که پشت مهره های پایین تر کمر (جایی که بیشترین قوس را دارد) خالی نباشد. چنانچه صندلی خودرو دارای چنین تنظیماتی نیست، بالشی کوچک یا حتی یک حوله رول شده را می توان در آن قسمت قرار دارد تا پشت کمر خالی نباشد.


4-فاصله پدال از پا

توصیه ای که متخصصان تیم صندلی خودرو ریکاردو در این باره دارند: باسن خود را تا انتهای صندلی به عقب ببرید. در این حالت، هنگامی که پای خود را روی پدال کاملا فشار می دهید، زانوی شما باید کمی خم شده باشد.

نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین

5-پشت سری

متاسفانه در کشور ما پشت سری ها اکثرا در زوایای نادرست قرار داشته و یا اینکه فاصله زیادی با سر مسافر یا راننده دارند. لبه انتهایی پشت سری صندلی خودرو باید با بالای سر شما در سطح باشد و فاصله آن به شکل موازی باید 2 سانتی متر باشد. اگر پشت سری صندلی خیلی پایین باشد، هنگام وارد شدن ضربه از عقب یا جلو خودرو در تصادفات می تواند، صدمات جدی وارد وارد کند، زیرا در این حالت نمی تواند به درستی مانع از حرکت ناگهانی سر و گردن شود.

نحوه درست نشستن پشت فرمان ماشین

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.