پوشش نانو سرامیک خودرو

ظاهر تمیز و بی نقص خودرو بی شک مهمترین دغدغه مالکان می‌باشد. جلوگیری از ایجاد خط و خش و کدر شدن بدنه خودرو در شرایط عادی کار آسانی نیست و نیازمند دقت بالایی است. با گذشت زمان و پیشرفت در صنعت خودروسازی محصولات جدیدی در این زمینه ساخته و عرضه گردید. یکی از نتایج این پیشرفت پوشش نانو سرامیک است که باعث ایجاد یک لایه روی خودرو می‌شود تا از بدنه در برابر خط و خش محافظت نماید.
اگر جزو افرادی هستید که به پوشش سرامیکی خودرو علاقه دارند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نانو سرامیک چیست؟

پوشش سرامیکی خودرو که با نام گلس کوتینگ نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع پلیمر مایع است که پس از ریخته شدن روی بدنه خودرو و ترکیب با رنگ آن لایه‌ای هیدروفوبیک روی سطح مورد نظر می‌سازد. این لایه خاصیت آبگریزی دارد و از بدنه در برابر خط و خش، گرد و غبار محافظت می‌نماید.
از دیگر ویژگی‌های پوشش سرامیکی می‌توان به از بین بردن معایب بدنه و ترمیم آنها اشاره کرد. توجه داشته باشید که این مواد برای ترکیب با رنگ خودرو به متریال بی‌رنگ و نسبتا مات پایه سرامیکی نیاز دارند. با استفاده از پوشش سرامیکی و براق شدن بدنه خودرو از آفتاب سوختگی و خوردگی شیمیایی نیز می‌توان جلوگیری نمود.

انواع پوشش نانو سرامیک

پوشش های نانو سرامیک خودرو از لحاظ کیفیت و درجه سختی انواع مختلفی دارند که هر کدام از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند. سرامیک بدنه هیبریدی، سرامیک بدنه کوارتزی و سرامیک بدنه پلیمری جزو معروف‌ترین و مهمترین مدل‌های این پوشش هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سرامیک بدنه پلیمری

اگه به دنبال یک پوشش سرامیکی مقاوم در برابر انواع عوامل محیطی هستید، سرامیک بدنه پلیمری پیشنهادی مناسب برای شماست. این پوشش پس از بکارگیری پیوند عمیقی با رنگ بدنه خودر ایجاد می‌کند و پس از آن دیگر جزئی از سطح بدنه محسوب می‌شود. پوشش پلیمری ماندگاری بسیار بالایی دارد و پاک کردن آن از بدنه خودرو کار بسیار سختی می‌باشد.

سرامیک بدنه کوارتزی

پوشش بدنه کوارتزی کاوری است که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. اگر هدف شما از به کارگیری نانو سرامیک جلوگیری از ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو می‌باشد استفاده از این پوشش پیشنهادی مناسبی برایتان است. این مواد از سخت‌ترین و قوی‌ترین کاورهای سرامیکی موجود در بازار می‌باشد و مدت زمان طولانی می‌توان از آن استفاده نمود.

سرامیک بدنه هیبریدی

پوشش سرامیکی بدنه هیبریدی از دو پوشش پلیمری و کوارتزی ساخته می‌شود و از مزایای هر دو آنها برخوردار است. این پوشش تحت عنوان بهترین پوشش سرامیکی شناخته می‌شود و کاور بسیار بالایی دارد. سرامیک هیبریدی باعث ایجاد لایه‌ای مقاوم و سخت روی سطح خودرو می‌شود و اجازه وارد شدن هیچگونه آسیبی به بدنه خودرو را نمی‌دهد.

ویژگی های پوشش سرامیک

  • از مهمترین ویژگی‌های پوشش نانو سرامیکی تغییر ظاهر خودرو است. با استفاده از این کاور نمایی درخشان و متفاوت برای خودرو ساخته می‌شود.
  • ماندگاری و کیفیت بالای این پوشش از دیگر مزایای آن می‌باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد، سرامیک بدنه پلیمری، کوارتزی و هیبریدی از مقاومت بالایی برخوردارند و مدت زمان طولانی روی بدنه خودرو خواهند ماند.
  • شاید یکی دلایل شایع برای استفاده از پوشش سرامیکی تمیز ماندن خودرو باشد. این کاور با پوشاندن تمامی سطوح خودرو، از بدنه در برابر آلایندگی‌ها محافظت می‌نماید.
  • ماندگاری طولانی این پوشش از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود، چراکه پس از یکبار استفاده از کاور سرامیکی تا مدت‌ها نیازی به اجرای مجدد نخواهد داشت.
  • اشعه نور خورشید، تجمع گرد و غبار و دیگر عوامل محیطی می‌توانند موجب آسیب رساندن به رنگ بدنه خودرو شوند که در نتیجه آن شاهد کدر شدن و ماتی بدنه خواهیم بود. پوشش نانو سرامیک مانند یک لایه محافظ از وارد شدن اینگونه آسیب‌ها به خودرو جلوگیری می‌نماید.
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی سقف و کاپوت از دیگر ویژگی‌های این کاور می‌باشند.

معایب کاور نانو سرامیک

  • ایجاد پوشش سرامیکی برای خودرو فرآیندی زمان‌گیری است، چراکه نیاز به پولیش کاری دارد و برای انجام سایر مراحل نیز به زمان احتیاج خواهید داشت.
  • پیدا کردن افراد حرفه‌ای در این زمینه کمی سخت است، در صورتی که فرد مورد نظر توانایی کامل را نداشته باشد، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت و ظاهر خودرو بسیار بد می‌شود.
  • با اینکه یکی از ویژگی‌های پوشش سرامیکی ماندگاری و مقاومت بالای آن است، اما قرار گرفتن خودرو در شرایط جوی بسیار گرم و خشک می‌تواند موجب وارد شدن آسیب به کارو شود.
  • یکی از معظلاتی که مالکان پس از سرامیکی کردن خودرو با آن روبرو می‌شوند، خشک کردن خودرو با دستمال نخی پس از کارواش است. چراکه خشک شدن قطرات آب روی بدنه می‌تواند در طولانی مدت باعث ایجاد لکه روی بدنه شود.
  • یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند کاربر را از بکارگیری این پوشش منصرف نماید، هزینه آن می‌باشد. نانو سرامیک از سایر اقدامات مانند واکس و پولیش هزینه بیشتری دارد و هرچقدر میزان آبگریزی مواد استفاده شده بیشتر باشد، هزینه آن به مراتب بالاتر خواهد بود.

نحوه اجرای نانو سرامیک

برای ایجاد پوشش نانو سرامیک روی خودرو چندین مرحله وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  1. در مرحله اول باید بدنه خودرو را با استفاده از مواد شوینده مناسب کاملا تمیز نمایید و تمام آلودگی‌ها را حذف نمایید.
  2. سپس برای افزایش زیبایی و یکدستی پوشش باید قسمت‌های رنگ شده، فرو رفتگی‌ها، برآمدگی و خط و خش را برطرف کنید. جرم گیری رنگ بدنه خودرو نیز می‌تواند، اقدامی موثر در این راستا باشد.
  3. در این مرحله با استفاده از چسب تمامی قسمت‌های خودرو مانند شیشه‌ها، آینه و سایر نقاط حساس را بپوشانید.
  4. برای اجرای یکدست پوشش سرامیکی با استفاده از پولیش مناسب باید تمامی خط و خش‌های روی بدنه را برطرف کنید. برای اطمینان جهت از بین رفتن تمامی خط و خش‌ها از چراغ قوه‌های خورشیدی استفاده نمایید تا ریزترین و جزئی‌ترین خش‌ها را شناسایی نمایید.
  5. در مرحله آخر با استفاده از متریال درجه یک و مرغوب می‌توانید عملیات پوشش نانو سرامیک را آغار نمایید. استفاده از پنل خشک کن موضعی رنگ (اینفرارد) در مرحله آخر تاثیر به سزایی در ماندگاری و تثبیت کاور خواهد داشت.

با در نظر گرفتن مطالب ذکر شده و رعایت 2 نکات زیر می‌توانید نتیجه‌ای ایده آل پس از به کار‌گیری پوشش سرامیکی داشته باشید.
نکته اول: زمان انجام این کار از اهیمت بالایی برخودار است به عنوان مثال در فصل زمستان که بارش برف و باران و یا وزش باد باعث جابه جایی اجسام می‌شود، زمان نامناسبی برای این اقدام می‌باشد.
نکته دوم: برای اجرای کاور نانو سرامیک حتما از یک محیط سرپوشیده استفاده نمایید و حدالمکان از ورود گرد و غبار و ذرات ریز معلق در هوا جلوگیری کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.