نکات مهم نگهداری خودرو اتومات

راحتی رانندگی با یک خودور اتوماتیک بسیار آرامش بخش تر است، زیرا برای رانندگی با سختی و تمرکز کمتری نسبت به خودرو دستی مواجه می شوید. اما برای داشتن یک خودرو اتومات خوب باید نگهداری های دوره ای انجام شود. در ادامه به بررسی نکات مهم برای نگهداری خودرو اتومات خواهیم پرداخت.

10 نکته مهم نگهداری خودرو اتومات

در ادمه به بررسی 10 نکته مهم در نگهداری خودرو اتومات خواهیم پرداخت:

تعمیر و نگهداری منظم

گیربکس اتوماتیک یک سیستم بسیار پیچیده است و برای ارائه حداکثر عملکرد باید به طور منظم سرویس شود. اطمینان حاصل کنید که روغن گیربکس را هر 24000 کیلومتر تعویض می کنید و مطمئن شوید که از نوع مناسبی از روغن گیربکس که برای نوع خودرو شما فرموله شده است استفاده می کنید. از مایعات بی کیفیت استفاده نکنید زیرا ممکن است منجر به خرابی گیربکس و خودروی کناری شود.

سطح مایعات را به طور معمول بررسی کنید

بررسی سطح مایع گیربکس به طور منظم یا حداقل یک بار در ماه عادت کنید. سیستم گیربکس نیز مانند روغن موتور، نشانگر مخصوص خود را دارد. سطوح پایین سیال انتقال به راحتی می تواند منجر به خرابی سیستم انتقال شود. این می تواند به دلیل نشتی در سیستم انتقال رخ دهد. شما باید با بردن وسیله نقلیه خود به تعمیرگاه عمومی خودرو یا متخصص گیربکس، فوراً این مشکل را برطرف کنید.

قبل از تعویض دنده کاملاً توقف کنید

این مرحله به ویژه برای خودروهای دارای گیربکس اتومات بسیار مهم است. در خودروهایی با سیستم گیربکس اتوماتیک، این امر می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات جدی برای سیستم انتقال و رانندگی شود. برای جلوگیری از این امر، فقط زمانی که کاملاً متوقف شدید، دنده را از حالت درایو به عقب یا برعکس تغییر دهید.

گرم کردن ماشین

اکثر رانندگان تمایل دارند به محض سوار شدن به داخل خودرو شروع به رانندگی کنند. در حین رانندگی با ماشین اتوماتیک، قبل از اینکه ماشین را به حرکت درآورید، باید اجازه دهید ماشین چند دقیقه گرم شود، زیرا این کار باعث می‌شود تمام مایعات حیاتی به اندازه کافی گرم شوند و جریان مناسب را تضمین کنند. اگر موفق به انجام این کار نشدید، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سعی می‌کند با جلوگیری از جابجایی گیربکس اتوماتیک، مایعات گیربکس اتوماتیک را به سرعت گرم کند تا دورها را بالاتر و طولانی‌تر نگه دارد تا گرما تولید شود.

بارهای سنگین را یدک نکشید

خودرو اتومات برای کشیدن بارهای سنگین طراحی نشده اند و از انجام این کار اجتناب کنید. یدک‌کشی یا حمل محموله‌های سنگین باعث می‌شود که گیربکس نیروی موتور بیشتری را به چرخ‌های محرک ارسال کند که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن سریع‌تر از موتور شود. این عمل می تواند منجر به استرس شدید موتور و خرابی زود هنگام گیربکس شود.

از لاستیک های مناسب برای خودرو استفاده کنید

رانندگی با لاستیک زاپاس کوچک‌تر می‌تواند به گیربکس اتوماتیک فشار وارد کند یا بیش از حد کار کند و تراز چرخ‌های خودرو شما را خراب کند. این باعث می شود که موتور انرژی اضافی برای اصلاح این مشکلات وارد کند و منجر به خرابی زود هنگام سیستم اتومات شود. برای جلوگیری از این امر، لاستیک پنچر شده یا آسیب دیده را در اسرع وقت تعمیر کنید. از رانندگی در مسافت های طولانی با لاستیک های نامناسب خودداری کنید.

خلاص نکردن خودرو در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز

در خودروهای با گیربکس اتوماتیک هنگام توقف در سیگنال قرمز، نیازی نیست گیربکس را به حالت خنثی تغییر دهید زیرا این عمل گیربکس را جدا می کند. جابجایی مداوم از حالت درایو به حالت خلاص و بالعکس می تواند به گیربکس آسیب برساند. به کار بردن ترمز در سیگنال های توقف می تواند از این امر جلوگیری کند زیرا از جدا شدن گیربکس جلوگیری می کند.

 همیشه سوخت کافی را در باک بنزین خود نگه دارید

سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک شما را ملزم به تامین سوخت کافی برای روانکاری مناسب می کند. پایین بودن سطح سوخت می تواند باعث داغ شدن سریع موتور شما شود و به موتور آسیب برساند.

تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده

سیستم گیربکس اتوماتیک به راحتی می تواند در حین رانندگی بیش از حد گرم شود و نداشتن سطح مناسب مایع خنک کننده می تواند این روند را مختل کند. سیستم خنک کننده خودرو برای کمک به خنک کردن مایع انتقال داغ قبل از ارسال مجدد به گیربکس طراحی شده است. خطوط سیال به و از انتقال به رادیاتور باید به طور دوره ای از نظر نشتی بازرسی شوند تا از این امر جلوگیری شود.

سیستم الکتریکی را تمیز کنید و باتری را بررسی کنید

تمام وسایل نقلیه گیربکس اتوماتیک برای کنترل عملکرد صحیح گیربکس و سایر سیستم های رانندگی به الکترونیک متکی هستند. باتری ضعیف یا سیستم الکتریکی نامناسب می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح سیستم انتقال خودکار شود. این مشکل در صورت تشخیص زودهنگام می تواند به سرعت و ارزان برطرف شود یا می تواند بعداً منجر به افزایش صورت حساب شود زیرا ممکن است نیاز به تغییر سیستم انتقال آسیب دیده داشته باشد. هنگام بردن خودرو برای تعمیر و نگهداری از مکانیک بخواهید که توجه ویژه ای به باتری، دینام و دسته سیم داشته باشد. واکنش سریع به مسائل جزئی خودرو اتومات می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود.

سخن پایانی

برای داشتن یک خودرو اتومات که کارکرد مناسب و بدون مشکلی داشته باشد باید نگهداری های لازم را به عمل باید انجام داد. نگهداری هایی مانند تعویض مناسب دنده در زمان ایستادن ماشین، نگهداری از روغن و استفاده از روغن مناسب برای گیربکس اتومات، استفاده از لاستیک متناسب با خودرو و بسیاری از مسائل وجود دارد. دارندگان خودروهای اتومات با رعایت کردن این نکات می توانند عمر خودرو اتومات خود را به مراتب بسیار بالا ببرند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.