نحوه عملکرد برف پاک کن در خودرو

تاریخچه برف پاک ‌کن

نخستین برف پاک‌کن در سال 1903 میلادی توسط بانوی مخترع آمریکایی، مری اندرسون اختراع شد و در طول زمان از یک وسیله پیش پا افتاده به یک وسیله ضروری و پر اهمیت در خودروها تبدیل گردید. در ابتدا، برف ‌پاک ‌کنِ خودرو با روش های دستی و کشیدن اهرم کار می کردند، اما به مرور زمان در سال ۱۹۲۲ الکتریکی شد و اولین نمونه واقعی این قطعه در سال ۱۹۱۷ توسط یک شرکت آمریکایی با نام Tri-Continental Corporation به تولید رسید.
اما نحوه عملکرد برف پاک کن در خودرو چگونه بوده و از چه قطعاتی در ساخت آن استفاده شده است؟

نحوه عملکرد برف پاک کن در خودرو

نحوه عملکرد برف پاک کن

ابتدا باید بدانیم برف پاک کن چیست و چه وظایفی بر عهده دارد.
این قطعه یکی از مهمترین، پر اهمیت ترین و حیاتی ترین اجزای خودرو از لحاظ حفظ ایمنی محسوب می شود و وظیفه اصلی آن پاک کردن شیشه جلو و شیشه عقب از باران، برف، گرد و غبار و گاهی تمیز کردن شیشه خودروست و در نمونه‌ های مدرن کاملا برقی مجهز به آب ‌پاش، گرم ‌کن و سنسورهای تشخیص نیز باران هستند.

نحوه عملکرد برف پاک کن با دو فرایند مکانیکی در خودرو صورت می گیرد.
ابتدا ترکیبی از یک موتور الکتریکی و یک چرخ دنده مار پیچ که در جهت تامین نیروی برف پاک کن ها فعالیت می کنند و یک اتصال که نیروی دورانی موتور برقی را به حرکت رفت و برگشت برف پاک کن تبدیل می‌ نماید.
برای به حرکت در آمدن برف پاک کن به نیروی بسیار زیادی نیازمندیم.  چرخ دنده مارپیچی که به موتور برقی نصب می شود، این نیرو را تولید می کند و موجب افزایش گشتاور موتور تا حدود 50 برابر می گردد. نیروی چرخ دنده به یک اتصال منتقل شده و موجب حرکت برف پاک کن ها به طرفین می شود.


عملکرد تیغه برف پاک کن

تیغه برف پاک معمولا از پلاستیک منعطف و نرم، سیلیکون و یا پلاستیک غیر منعطف ساخته می شود که به صورت یک نوار باریک روی تیغه قرار می گیرد.
تیغه ها در دو دسته بندی و ساده آبپاش دار قرار می گیرند که وظیفه آنها پاک کردن کامل آب باران، گردو خاک و کثیفی ها از روی سطح شیشه خودرو می باشد.
عملکرد صحیح تیغه برف پاک کن باید به صورتی باشد که موجب ایجاد ترک خط و خش روی سطح شیشه خودرو نگردد و همچنین سر و صدای آزار دهنده ای از خود تولید ننماید.


انواع تیغه برف پاک کن

تیغه معمولی

تیغه معمولی برف پاک کن از پلاستیک فشرده و غیر منعطف ساخته می شود و در برابر نور خورشید و دیگر عوامل محیطی مقاوم است. نحوه عملکرد این تیغه به گونه ای است که علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا سبب ایجاد خط و خش روی سطح شیشه خودرو نمی گردد.

تیغه ژله ای

این مدل از تیغه های برف پاک کن به دلیل خاصیت سیلیکونی و انعطاف بالایی که دارند، قدرت آبگیری بهتری نسبت به سایر تیغه های معمولی داشته و بدون ایجاد کوچک ترین صدایی شیشه خودرو شما را تمیز می کنند. همچنین دارای طول عمر بالاتر داوم و مقاومت بیشتری نیز هستند.

اگر شما هم به دنبال یک تیغه برف پاک کن درجه یک و باکیفیت برای خودرویتان هستید، می توانید با مراجعه به لینک زیر، محصولات این دسته را مشاهده نمایید.

تیغه برف پاک کن

نحوه عملکرد برف پاک کن در خودرو

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.